Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-05, 14:38
  #25
Medlem
Hundviskarens avatar
Hej, vad din hund uppvisar är dominansbeteende och det är därför viktigt att du visar vem som är flockledare. Detta kan med fördel appliceras även på skällandet.

Varje gång din hund skäller eller uppvisar oönskat aggressivt beteende så bör du ta hunden i nackskinnet och trycka ned denne mot golvet. Håll gärna ihop hundens mun också så att din hund inte kan skälla. Säg också högt "FY". När du gjort så tillräckligt mycket så kommer din hund förknippa det fysiska obehaget med FY och det räcker med att bara säga FY för att få hunden att tex sluta skälla eller uppvisa aggressivt beteende.

Lycka till!
Citera
2018-06-05, 16:05
  #26
Medlem
Pandarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundviskaren
Hej, vad din hund uppvisar är dominansbeteende och det är därför viktigt att du visar vem som är flockledare. Detta kan med fördel appliceras även på skällandet.

Varje gång din hund skäller eller uppvisar oönskat aggressivt beteende så bör du ta hunden i nackskinnet och trycka ned denne mot golvet. Håll gärna ihop hundens mun också så att din hund inte kan skälla. Säg också högt "FY". När du gjort så tillräckligt mycket så kommer din hund förknippa det fysiska obehaget med FY och det räcker med att bara säga FY för att få hunden att tex sluta skälla eller uppvisa aggressivt beteende.

Lycka till!

NEJNEJNEJNEJ

Det låter som att du lyssnat en del på CM här. Hundar är INTE vargar, hela det här dominanssnacket är bara en myt. I vargflocken finns det flockledare som tar sin rang genom dominans, i en hundflock finns det ingen dominant alfahane. Hundar uppvisar inte dominansbeteenden gentemot sin ägare eller andra hundar, det blandas oftast ihop med stress, överslagshandlingar, nervositet, osäkerhet, resursförsvar (som är ett ganska naturligt beteende) etc.

Snälla, jag hoppas att du eller ingen annan följer råden med alfarullningar som du beskriver, det kommer bara öka rädsla och osäkerhet för hunden, relationen mellan ägare och hund kommer försämras kraftigt.

Sen är det klart att man som ägare kan kalla sig för flockledare då det är den personen som bestämmer, uppfostrar och har hand om det mesta. Men det är väldigt stor skillnad på att bestraffa och korrigera oönskade beteenden och att visa vad du VILL att den ska göra, belöna när den gör rätt. Att ha en hund som inte vågar skälla för att den är för rädd är inte direkt önskvärt om man bryr sig om hundens psyke, välmående och trygghet. Det är väl mycket bättre att ha en hund som VILL vara tyst för att då får den en jäkla massa gott godis, rolig lek och kärlek av ägaren?

Det finns extremt mycket modernare forskning än den som CM predikar, är bara att googla så kommer du hitta mängder med vetenskapliga artiklar och böcker om hela dominansmyten

Här har du en länk https://drsophiayin.com/blog/entry/n...e_more_harm_t/

Önskar du fler kan jag länka fler så har du en trevlig långläsning framför dig
__________________
Senast redigerad av Pandarn 2018-06-05 kl. 16:09.
Citera
2018-06-08, 05:49
  #27
Medlem
Breifists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Han är 15 månader, strax över året. Vilket betyder att det förmodligen är mycket hormoner som spökar och det är just under unghundsperioden som dom flesta märker hur "jobbigt" det är att ha hund och många vet inte riktigt hur man ska hantera olika situationer.

Din hund är inte valp längre och kräver betydligt mycket mer nu än förr.

Att endast gå promenader med eran hund räcker inte utan hundar behöver få använda huvudet också och få bli utmanad på det mentala planet.

Det ni kan börja göra är att han får söka rätt på godis/leksaker både utomhus och inomhus. Använda olika aktivitetsbrädor så hunden får tänka lite.

Träna mycket på kontakten mellan er och hunden. Ha roligt när ni är ute och gå inte bara tråkiga promenader.
Börja ta promenader i stan och rör er där det finns mycket människor.

Testa "rigga upp" träning med människor. Kanske hör med en kompis eller en granne som kanske er hund gärna skäller åt.
Be personen gå med en god distans från hunden, så lång distans som du märker att din hund klarar av. Det ska inte vara så nära att hunden låser sig.

Klarar han se människor från långa distanser, så börja träna där. Träna kontakt och lär hunden att "skvallra"
Googla Skvallerträning. Det kommer ni ha enorm nytta av i mycket!

Det är ett jobbigt beteende att få bort, så det är bara träning, träning, träning!


Att skaffa en hundkompis i ert läge skulle jag inte rekommendera. Risken är ganska stor att den nya hunden tar efter dom negativa beteenden från er nuvarande hund och då har du två gaphalsar att hantera.

Du verkar kunna en del om hundar, Eller ja.. Tycka om att ge andra råd om hundar iaf.
Hur kommer det sig att du inte vet att "elhalsband" är olagligt att använda på hundar i Sverige? Det är väl väl ganska självklart egentligen man tycka.
Hunden får en stöt när den skäller, Wow det måste ju vara bra för den. Vill man sabba hundens psyke totalt så visst..
Sätt på dig ett själv och testa i stället så får du känna hur det känns.

Behöver man antiskällhalsband på sin hund så borde man nog ta sig en funderare om man över huvud taget ska äga en hund.
Citera
2018-06-21, 14:02
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joeyahoo
Till exempel igår så mötte vi en människa på kvällspromenaden och han började skälla jätte-aggressivt. Jag försökte dra väck han och då högg han till mig i benet. Det känns som att han känner sig låst och utan kontroll eftersom jag drar han i kopplet. Och därför blir han så galen så att biter till i mitt ben. Till slut lugnar han ner sig såklart... när personen vi har mött är ur sikt.
När du ser att någon människa kommer gåendes så stanna med hunden och ta fram godis. Påkalla hundens uppmärksamhet och få den att sitta/ligga, samt belöna när den gjort det. Upprepa tills personen gått förbi. Om inte det funkar kan du testa att kasta en godis åt förbipasserandes motsatta håll. Detta måste såklart ske innan hunden börjat skälla.

F.ö verkar hunden vara understimulerad. Gå ut i skogen, göm dig och låt hunden söka efter dig. Träffa andra med hund och umgås tillsammans.

Angående ängsligheten är det passitivitetsträning som gäller. Sätt er på en bänk och träna på att bara sitta där. Hade själv samma problem med min staffe. Finns väldigt bra tips på både google och youtube.
Citera
2018-06-25, 03:26
  #29
Medlem
Häj! Jag troe att många djur är understimulerade både fysiskt och psykiskt idag. Pröva att utmana hunden med att leta godis eller kanske hoppa över hinder så att vovven blir lite trött. Då kanske det finns mindre energi kvar till att vara skällig.
Citera
2018-06-25, 03:33
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du kan lämna in honom hos mig så ska jag se till att problemen försvinner ganska snart.
Vad jag inte kan fixa däremot är två korkade ägare som inte ens förstått vad de köpt för hund.
Min hund skäller o det är en Spets
Tro fan att den skäller när den är framavlad för exakt det ändamålet.

O med det så...
Jo, jag kan lätt fixa er hund. Men så fort den kommer tillbaka till sina gamla ägare så kommer den direkt att fortsätta med sina betingade egenskaper.
För det är där problemet ligger. Ni misslyckades när den var valp o nu är det han o inte ni som är chef.
Ska ni, som tydligen är totala noviser ändra på det så lär det ta hundens hela livstid att ändra på.

Omplacera den där till en erfaren hundägare. Sedan börjar ni om med en enkel ras i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av Joeyahoo
För din information så är japansk spets en perfekt nybörjarhund. Men du kanske ska ta och läsa på lite om det. Spets är verkligen inte en svår hund. En svår hund är en siberian husky eller en shiba till exempel. Jag fattar också att hundar skäller. Men om du hade läst mitt inlägg noga så hade du förstått att det inte handlar om det.
Jo spets skäller.

Man kan korrigera lite men inte allt. Om man har tur är hunden inte rastypisk när det är rastypiska beteenden som jävlas.

Du har köpt honom. Antingen accepterar du att du har en skallig hund som sannolikt alltid kommer vilja låta och behöver mycket i motvikt för att uppmuntra till tystnad, eller så omplacerar du.

Lär hunden skall för att öva in tyst och uppmuntra extremt när kommandot tyst, hörsammas. Sedan finns en mängd träning. Däremot är det med dominans etc skitsnack. Det är en spets, spetsar skäller.
Citera
2018-06-25, 03:44
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Balkanpsyko
Har en vän som hade EXAKT dina problem, på pricken. Hans hund var dock väldigt aggressiv och bet av min tröja en gång. Men när vi var hemma hos honom var hunden den bästa, kunde leka med den i timmar utan att den skällde eller så. Så fort vi gick ut blev sen aggressiv och ”skällig” mot mig, väldigt konstig

Tyvärr fick dom avliva den. Han gick på väldigt många kurser men inget gav resultat.

Det måste vara någon anonym störning som vissa hundar kan få, lite konstigt det inte finns något på detta som man kan läsa om. Önskar dig iallafall det bästa och så länge din hund inte är farlig för allmänheten så fortsätt träna den bara, den är fortfarande ung och hjärnan är inte helt utvecklad.

Men det löser ju inte problemet, både i det fallet och i detta fall är det ju ägarna som är problemet. Avlivar man hunden så köper de ju bara en ny och får åter samma problem. Det var alltså fel part som avlivades
Citera
2018-06-25, 09:50
  #32
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Jo spets skäller.

Man kan korrigera lite men inte allt. Om man har tur är hunden inte rastypisk när det är rastypiska beteenden som jävlas.

Du har köpt honom. Antingen accepterar du att du har en skallig hund som sannolikt alltid kommer vilja låta och behöver mycket i motvikt för att uppmuntra till tystnad, eller så omplacerar du.

Lär hunden skall för att öva in tyst och uppmuntra extremt när kommandot tyst, hörsammas. Sedan finns en mängd träning. Däremot är det med dominans etc skitsnack. Det är en spets, spetsar skäller.
Dominans är inte alls skitsnack.
Vad som brukar vara skitsnack på denna site är definitionen av dominans.
Att vara en bra ledare som hunden respekterar (o respekt är inte rädsla) är AoO i träning av hund.
Citera
2018-06-25, 18:28
  #33
Medlem
Ta bort stämbanden på den
Citera
2018-06-25, 23:05
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Dominans är inte alls skitsnack.
Vad som brukar vara skitsnack på denna site är definitionen av dominans.
Att vara en bra ledare som hunden respekterar (o respekt är inte rädsla) är AoO i träning av hund.
Så fort hunden gör något används uttryck som dominans men ingen hund ligger vaken på nätterna och planerar hur "de vill ta över". Hundar vill alltid ha fördelar däremot. Är du en hård, kommer hunden agera under de förutsättningar som krävs för att få som de önskar. Lär du den samarbete, kommer den mer harmoniskt att samarbeta med dig och omgivning. Ibland behöver de en tillsägelse bara de vet varför. Men att förtryckta lär sig förtrycka har inte som folk tror, ursprung i att inte veta sin plats. Det är en mänskligt skapad hierarki av hackkycklingsförordning. Jag säger själv till mina husdjur och pjoskar inte jämt, men till och med katterna slåss mindre eftersom de vet att det finns en rättvis struktur i mitt hem och hur det ska vara. Utövas dominans i tid och otid från ett husdjur är det onaturligt.

En hund skäller inte för att den är dominant heller. Min hund var absolut inte det utan vek men jag är en pratig person och han lärde sig att låta. Det finns hundar som är tysta och inte signalerar eftersom människor tryckt ner dem. Hundar kan skälla av mängder olika orsaker. Oftast ras eller mänsklig uppmuntran. En människa som uppmärksammar, skäller och visar upp känslor kommer hunden uppfatta på samma nivå. En hund som får ligga vid dörren och vakta vid ljud har en uppgift i sin verklighet. En hund som rusar på och hälsar, skäller bort etc, gör sitt jobb. Det är människan som ska ta över uppgifterna om så är möjligt eller i den utsträckning som går. Däremot är det inte dominans. En larmande varg, dominerar inte flocken även om den antagligen skulle dödas om den inte lyssnade på tillsägelser utan fortsatte förråda flockens lokalisation. Nu är våra busiga hundar knappast vargar, men de är inte mer dominerande varelser heller.
__________________
Senast redigerad av Ordmojlig 2018-06-25 kl. 23:12.
Citera
2018-06-26, 11:49
  #35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Så fort hunden gör något används uttryck som dominans men ingen hund ligger vaken på nätterna och planerar hur "de vill ta över". Hundar vill alltid ha fördelar däremot. Är du en hård, kommer hunden agera under de förutsättningar som krävs för att få som de önskar. Lär du den samarbete, kommer den mer harmoniskt att samarbeta med dig och omgivning. Ibland behöver de en tillsägelse bara de vet varför. Men att förtryckta lär sig förtrycka har inte som folk tror, ursprung i att inte veta sin plats. Det är en mänskligt skapad hierarki av hackkycklingsförordning. Jag säger själv till mina husdjur och pjoskar inte jämt, men till och med katterna slåss mindre eftersom de vet att det finns en rättvis struktur i mitt hem och hur det ska vara. Utövas dominans i tid och otid från ett husdjur är det onaturligt.

En hund skäller inte för att den är dominant heller. Min hund var absolut inte det utan vek men jag är en pratig person och han lärde sig att låta. Det finns hundar som är tysta och inte signalerar eftersom människor tryckt ner dem. Hundar kan skälla av mängder olika orsaker. Oftast ras eller mänsklig uppmuntran. En människa som uppmärksammar, skäller och visar upp känslor kommer hunden uppfatta på samma nivå. En hund som får ligga vid dörren och vakta vid ljud har en uppgift i sin verklighet. En hund som rusar på och hälsar, skäller bort etc, gör sitt jobb. Det är människan som ska ta över uppgifterna om så är möjligt eller i den utsträckning som går. Däremot är det inte dominans. En larmande varg, dominerar inte flocken även om den antagligen skulle dödas om den inte lyssnade på tillsägelser utan fortsatte förråda flockens lokalisation. Nu är våra busiga hundar knappast vargar, men de är inte mer dominerande varelser heller.
Vet inte om du försöker säga emot mig eller inte.
Men min definition av dominans mot hunden är i princip det du just skrev.
Man ska vara en rättvis o konsekvent ledare.
De regler man satt upp ska alltid gälla o just nu tittar jag på min ena hund som ligger i sängen. Något jag konsekvent, tillåter. Samtidigt så vet båda hundarna att de inte är tillåtna att vara i samma rum som oss när vi äter.
Detta har uppnåtts av lite mutgodis o beröm.

Nu är jag psykiskt dominant o kan stirra ner en hund vilket jag faktiskt gjort när en aggresiv hund tog sikte på min ena när den var valp. Men mina hundars matte är totalt, psykiskt odominant. Men hon har ändå lyckats genom att vara en an deras ledare just genom konsekvens med regler.
Citera
2018-06-26, 12:09
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vet inte om du försöker säga emot mig eller inte.
Men min definition av dominans mot hunden är i princip det du just skrev.
Man ska vara en rättvis o konsekvent ledare.
De regler man satt upp ska alltid gälla o just nu tittar jag på min ena hund som ligger i sängen. Något jag konsekvent, tillåter. Samtidigt så vet båda hundarna att de inte är tillåtna att vara i samma rum som oss när vi äter.
Detta har uppnåtts av lite mutgodis o beröm.

Nu är jag psykiskt dominant o kan stirra ner en hund vilket jag faktiskt gjort när en aggresiv hund tog sikte på min ena när den var valp. Men mina hundars matte är totalt, psykiskt odominant. Men hon har ändå lyckats genom att vara en an deras ledare just genom konsekvens med regler.
Våra åsikter kanske överensstämmer hyfsat kring djur.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback