Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 23:07
  #1
Medlem
Hur gör man för att kolla upp sökhistoriken (besökta sidor), nedladdningar etc etc på någon som använder samma nätverk som jag?


Det är vår hyresgäst som använder vårt nätverk, våra barn är väldigt glada för honom, men som förälder blir man genast orolig och vill kolla upp honom så mycket det bara går, han är en "god vän" till familjen, men hur många såna har inte uppdagats som pedofiler?! så nu vill jag veta hur man gör för att kolla upp denna snubbens internetaktiviteter?


.Tack på förhand.
Citera
2018-05-27, 23:17
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
Hur gör man för att kolla upp sökhistoriken (besökta sidor), nedladdningar etc etc på någon som använder samma nätverk som jag?


Det är vår hyresgäst som använder vårt nätverk, våra barn är väldigt glada för honom, men som förälder blir man genast orolig och vill kolla upp honom så mycket det bara går, han är en "god vän" till familjen, men hur många såna har inte uppdagats som pedofiler?! så nu vill jag veta hur man gör för att kolla upp denna snubbens internetaktiviteter?


.Tack på förhand.

Med program som t.ex Wireshark kan ni sniffa nätverkstrafiken, men inte se vad som hänt i det förflutna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Wireshark

För att se tidigare besökta sidor lär du behöva tillgång till personens dator och snoka i den. Din router lär knappast logga allt, om ni inte ställt in det själva.

Det ni tänker göra är däremot jävligt äckligt! Har ni informerat gästen om att ni tänker spionera på allt denne gör på nätet? Är ni verkligen villiga att bryta mot lagen och inkräkta på någons integritet bara för att det finns pedofiler i världen?
Snokar du även på din fruga? Läser du hennes SMS/E-post, avlyssnar hennes telefonsamtal och håller koll på var hon befinner sig om dagarna, minut för minut? Det finns ju faktiskt partners som beter sig som äckliga horor som knullar runt som fan, trots att de är ett i ett förhållande. Tänk om din fru är en sån billig hora?!?!?!
__________________
Senast redigerad av st0ckis 2018-05-27 kl. 23:19.
Citera
2018-05-28, 09:33
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
Hur gör man för att kolla upp sökhistoriken (besökta sidor), nedladdningar etc etc på någon som använder samma nätverk som jag?


Det är vår hyresgäst som använder vårt nätverk, våra barn är väldigt glada för honom, men som förälder blir man genast orolig och vill kolla upp honom så mycket det bara går, han är en "god vän" till familjen, men hur många såna har inte uppdagats som pedofiler?! så nu vill jag veta hur man gör för att kolla upp denna snubbens internetaktiviteter?


.Tack på förhand.
Wireshark som sagt och så håller jag med i att det förutom att det är moraliskt tvivelaktigt att göra på detta sätt troligen är olagligt med.

Råder dig att tänka över detta ett antal gånger, uppdagas det lär du inte sitta speciellt bra till, du riskerar dessutom att bli av med din hyresgäst.

Hur hade du själv reagerat om nån knäppgök spionerat på dig på det där sättet?
Citera
2018-05-28, 15:05
  #4
Medlem
Ganjalfzs avatar
Detta kan vara svårt att åstadkomma i dagsläget. Nästan varje hemsida använder SSL/TLS, vilket är en form av kryptering som gör att ingen på nätverket kan avlyssna trafiken. Du kan dock avlyssna DNS-trafiken. DNS (Domain Name System) konverterar namn på hemsidor som example.com till en IP-address, och trafiken är sällan krypterad. Du kan således se exakt vilka hemsidor personen besöker. För att kolla på personens historik är nog det lättaste sättet att vänta tills han lämnat datorn ensam.

Notera att jag tycker att du borde låta bli att snoka i personens privatliv. Sannolikheten att han faktiskt är en pedofil är låg, och jag hade blivit mördande förbannad om någon snokade runt i mina grejer på det sättet.
Citera
2018-05-29, 00:39
  #5
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
Hur gör man för att kolla upp sökhistoriken (besökta sidor), nedladdningar etc etc på någon som använder samma nätverk som jag?


Det är vår hyresgäst som använder vårt nätverk, våra barn är väldigt glada för honom, men som förälder blir man genast orolig och vill kolla upp honom så mycket det bara går, han är en "god vän" till familjen, men hur många såna har inte uppdagats som pedofiler?! så nu vill jag veta hur man gör för att kolla upp denna snubbens internetaktiviteter?


.Tack på förhand.

mycket beror på hur nätverket är uppbyggt.
ert nätverk.. er router antar jag eller?

de lite dyrare routrar har en funktion som heter "syslog" som skickar loggar vad som händer på routern. nackdelen är att man måste ha en "dator och/eller hårdvara" som tar emot denna logg och denna dator/hårdvara måste (helst) vara igång 24/7

detta är ett av många sätt att lösa det på, finns väldigt många sätt att lösa detta på.
men detta sätt är ett av de lite enklare sätt att lösa det på.
Citera
2018-05-29, 06:35
  #6
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2018-06-02, 12:21
  #7
Medlem
wetnears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Med program som t.ex Wireshark kan ni sniffa nätverkstrafiken, men inte se vad som hänt i det förflutna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Wireshark

För att se tidigare besökta sidor lär du behöva tillgång till personens dator och snoka i den. Din router lär knappast logga allt, om ni inte ställt in det själva.

Det ni tänker göra är däremot jävligt äckligt! Har ni informerat gästen om att ni tänker spionera på allt denne gör på nätet? Är ni verkligen villiga att bryta mot lagen och inkräkta på någons integritet bara för att det finns pedofiler i världen?
Snokar du även på din fruga? Läser du hennes SMS/E-post, avlyssnar hennes telefonsamtal och håller koll på var hon befinner sig om dagarna, minut för minut? Det finns ju faktiskt partners som beter sig som äckliga horor som knullar runt som fan, trots att de är ett i ett förhållande. Tänk om din fru är en sån billig hora?!?!?!

Varför skulle det vara olagligt att logga trafiken på ett nätverk för administratören ?
Det flesta företag loggar all trafik så gott det går. Ett stort antal använder även teknik för att 'öppna' ssh-krypering utan att användaren märker något.
Den som har ett internetabonnemang bör alltid logga trafiken skulle jag säga. Om man ska kunna spåra vad som sker och har skett.

Vill någon låna mitt nät så bli det loggat.
ISP:er loggar ju trafiken är inte det samma problem isåfall 'integritetsinkräktande'.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback