Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-27, 18:00
  #1
Medlem
Vilken nation i Europa tycker ni är mest fanatisk och varför?

Jag sätter min röst på kroaterna. På frågan varför så kan jag berätta om att självaste SS och Gestapo förfärades över Ustashe:s metoder när de internerade och mördade de "underutvecklade" på 40-talet.
Som referens till detta påstående hänvisar jag till Goñi, Uki. The real Odessa: smuggling the Nazis to Perón's Argentina; Granta, 2002, s. 202.

Annars står det kortfattat på Wikipedia:
"Increased activity of the bands [of rebels] is chiefly due to atrocities carried out by Ustaše units in Croatia against the Orthodox population. The Ustaše committed their deeds in a bestial manner not only against males of conscript age, but especially against helpless old people, women and children. The number of the Orthodox that the Croats have massacred and sadistically tortured to death is about three hundred thousand."

https://en.wikipedia.org/wiki/Ustashe#cite_note-60

Som ett exempel på deras fanatism idag tar jag upp de sex fotbollshuliganerna från firman Torcida, Hajduk som åkte till Belgrad under derbyt mellan Partisan och Röda stjärnan. Där började de slåss mot hela Partisanklacken på deras egen läktare. Efteråt visade det sig att det hela handlade om ett knarkkrig mellan två firmor från Partisan och att kroaterna fick betalt av den ena, mindre, firman för att slåss mot den andra etablerade firman. Vem åker liksom till ett fiendeland för att slåss mitt i fiendens näste?.?
https://youtu.be/aYdA7FvSeDY
__________________
Senast redigerad av balthazar5 2018-05-27 kl. 18:12.
Citera
2018-05-27, 18:35
  #2
Medlem
Skrattgrabbens avatar
sätter min röst på kroaterna, dom är strikta när det gäller invandring, så eftersom jag inte gillar invandrare så faller landet mig i smaken. Inte bara ett vettigt land utan även mycket vackert.
Citera
2018-05-27, 21:19
  #3
Medlem
stone_sleepers avatar
Tramstråd. Fanatisk på vilket sätt? Nationalism? Religion? Veganism?
Misstänker att du ville bara kasta skit på kroater.
Citera
2018-05-27, 21:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Tramstråd. Fanatisk på vilket sätt? Nationalism? Religion? Veganism?
Misstänker att du ville bara kasta skit på kroater.
Nationalism, rasism och religion for sure
Citera
2018-05-27, 21:36
  #5
Medlem
Finns ju olika sorters fanatism. Vilken sort tänker du på? (religiös, nationell, politisk, sportslig)..
Citera
2018-05-27, 21:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Finns ju olika sorters fanatism. Vilken sort tänker du på? (religiös, nationell, politisk, sportslig)..
Tänker på summa sumarum
Citera
2018-05-27, 21:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Tänker på summa sumarum

Som att det finns en fanatisk läggning och den kan ta sig vilket uttryck som helst.
Jag tänkte också på balkan nånstans. Men jag gillar jämförelser. Kan man se någon nation som inte är så fanatisk också. Borde ju vara någon som är tolerant. För visst är väl tolerans motsatsen till fanatism?
Citera
2018-05-27, 21:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Som att det finns en fanatisk läggning och den kan ta sig vilket uttryck som helst.
Jag tänkte också på balkan nånstans. Men jag gillar jämförelser. Kan man se någon nation som inte är så fanatisk också. Borde ju vara någon som är tolerant. För visst är väl tolerans motsatsen till fanatism?
Vad sägs om ditt hemland?
Citera
2018-05-27, 22:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Vad sägs om ditt hemland?
Nej jag ser inte kopplingen. Fanatiker trivs väl med andra fanatiker. Dom bor väl i sin hemnation också.
Finns ju nationer som jag upplevt som mer toleranta än Sverige.
Svenskar är rätt fanatiska. Man får inte ens andas ifrågasättande om kungahuset, eller våra religiösa högtider m.m.
Citera
2018-05-27, 22:33
  #10
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Nationalism, rasism och religion for sure


Om motsatsen till fanatisk (fanatisk nationalism, fanatisk rasism, religion osv.) är rationell och sekulär, då finns det svart på vitt vilka som är minst fanatiska. Sverige naturligtvis.

https://www.maxwolf.ru/misc/lj/nordicway/img3.png
Citera
2018-05-28, 00:15
  #11
Medlem
Christopher.s avatar
Lägger min röst på Sverige, total masshysteri.
Citera
2018-05-28, 00:29
  #12
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Om man accepterar, för argumentets skull, en mer diffus och abstrakt definition av "nation", så finns det väl ingen sådan som matchar Katalonien och packet som bor där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback