Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-27, 16:43
  #1
Medlem
Har ni några tips på mat i dryckform som faktiskt följer tallriksmodellen ordentligt och som är tillräckligt nyttigt för att kunna klassas som fullvärdig mat?
Nu menar jag alltså inte bara någonting som fungerar som "mellanmål mellan måltider", utan jag snackar om drycker som verkligen är riktig mat, och som är tillräckligt nyttigt för att det rent teoretiskt skulle kunna fungera som lunch of middag hur länge som helst utan några nämnvärda problem.

Det som jag personligen har funderat på är att göra någon form av kycklingsoppa, där alla ingredienser är tillräckligt strimlade för att det ska gå att dricka det;
möjligtvis en kycklingsoppa med potatis, grönsaker och kryddor, eller nåt i den stilen.

Anledningen till att jag undrar över det här är för att det skulle vara oerhört bekvämt att ha tillgång till sån här mat, eftersom man då hade kunnat ta med det i ett par termosar eller liknande och ta en klunk då och då.
Citera
2018-05-27, 16:47
  #2
Medlem
Då är det väl knappast "teoretiskt". Gör du en kycklingsoppa och häller på flaska, så är det en kycklingsoppa. Vad vill du ha svar på?
Citera
2018-05-27, 16:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då är det väl knappast "teoretiskt". Gör du en kycklingsoppa och häller på flaska, så är det en kycklingsoppa. Vad vill du ha svar på?
Det där var bara ett exempel.
Grejen är liksom det att jag har fått intrycket att de flesta soppor bara är "enklare mat" som inte duger som riktig mat under någon längre tid, men kycklingsoppa lär väl i alla fall vara ett exempel på en soppa som verkligen skulle fungera som rejäl mat i vilken situation som helst.

Sovatten skulle väl kanske fungera det också, om det strimlades ordentligt, då jag vill ha det i dryckform.
Citera
2018-05-27, 17:04
  #4
Medlem
Denoms avatar
Vilken mat som helst kan du ju köra ner i mixern tills det är slätt och sedan dricka bara.
Citera
2018-05-27, 17:10
  #5
Medlem
VLCD, finns i massor med fabrikat, drickbar "mat" med allt kroppen behöver.
Citera
2018-05-27, 17:12
  #6
Medlem
Kristaallens avatar
Jag brukar dricka en ''shake'' som jag mixar själv med havregryn, ägg, proteinpulver, vatten och hallon, håller sig stadig på det ett tag.
Citera
2018-05-27, 18:04
  #7
Medlem
Tryckkokarens avatar
Soylent är en måltidsersättning som påstår sig innehålla allt kroppen behöver. Det är nog ditt bästa val istället för att mixa soppor.

Annars är väl kyckling, potatis och broccoli säkert ätbart i soppform. Men det låter inget vidare gott.
Citera
2018-05-27, 18:50
  #8
Medlem
AX64s avatar
Så du vill ha mat, som inte är mat, men som typ är mat. Ok.

Nutrilett?
Citera
2018-05-27, 19:28
  #9
Medlem
Enzymes avatar
Fortimel eller vad det heter som man brukar ge folk på sjukhuset som inte kan äta.
Citera
2018-05-27, 19:31
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Fortimel eller vad det heter som man brukar ge folk på sjukhuset som inte kan äta.

Då kan man ju lika gärna gå på tutten igen.
Citera
2018-05-27, 19:37
  #11
Medlem
Frukost shake/mellanmål
2 ägg
Hallon, blåbär och 2 bananer
1dl havregryn/musli
1tsk honung
5dl mjölk

Typ 25g protein, massa vitaminer och antioxidanter, fibrer och ganska mättande.
Citera
2018-05-27, 19:42
  #12
Medlem
aina08s avatar
Allt går ju att mixa till "soppa" och dricka men sen hur gott det är kan ju variera, kraftigt.
Sen lär ju magen kanske tycka att de är lite sådär utan fast föda ibland men de vänjer man sig kanske med efter ett tag (alltså inte att inte ha fast bajs utan att magen med tiden kanske vänjer sig).

Mins ett tillfälle när jag jobbade på en gruppbostad för många år sen. Det var dags för lunch och alla skulle få pannkakor.
"Kalle, gissa va de är för mat idag", ropade en i personalen glatt till en pojke med graft handikapp.
"De blir din favorit, PANNKAKOR!".
Åh va gott sa flera i personalen i kör.
Sen tog man pannkakor, sylt, grädde och lite vatten och körde allt i en mixer. Den goda maten sköt man sen in i magen med en sond.
(tyckte lite synd om grabben, men han förstod nog inte grejen med hur mat kan smaka efter som han inte "åt" genom munnen)
Men ja, allt går ju att mixa till en slät (och drickbar) soppa om man vill.

Jag hade testat att göra soppor av olika slag från grunden, med sånt som man vet funkar ihop och testat att mixa de olika mycket för att se hur bra de blev. Sen försökt äta mer "riktig" fast föda vissa dagar, om inte annat än för magen och för att tänderna ska få jobba lite... och för att de faktiskt är gott med mat.
Man bör ju klara sig bra på bara soppor rent näringsmässigt om man inte är kräsen i övrigt.
I värsta fall får du kanske komplettera med någon vitamin vid sidan också.

Lycka till.


Edit: Kanske kan du få mer hjälp under här på FB under Sport - Näring, kost och kosttillskott.
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-05-27 kl. 19:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback