Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 16:31
  #1
Medlem
Hej
Har en bärbar dator som jag tror är väldigt dammig inuti eftersom den går på högvarv och blåser ganska ofta utan att den ens gör något. Det kvittar om jag formaterat om den, den gör så ändå. Så är er någon som vet hur man gör? Vill ju inte börja härja hur som.

Tack på förhand
Citera
2018-05-27, 16:35
  #2
Medlem
StigAllans avatar
De laptops jag har rengjort har haft luckor under så att man kan rengöra processorfläkten och grafikkortsfläkten om sådan finns.
Man brukar komma åt de mest dammutsatta platserna i datorn på en vettigt byggd dator.
Citera
2018-05-27, 16:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Hej
Har en bärbar dator som jag tror är väldigt dammig inuti eftersom den går på högvarv och blåser ganska ofta utan att den ens gör något. Det kvittar om jag formaterat om den, den gör så ändå. Så är er någon som vet hur man gör? Vill ju inte börja härja hur som.

Tack på förhand
Leta rätt på luftintaget och sätt ett dammsugarmunstycke där. Dammsug! Har du tur sugs dammluddet ut. Det fastnar gärna mot ett kylgaller vid utblåset annars. Om det inte fungerar får du skruva isär datorn och rengöra manuellt.
Citera
2018-05-27, 16:38
  #4
Medlem
Okej tack för tipsen. Men jag har hört man inte ska använda dammsugaren till det? Men det går kanske man kan om man är försiktig. Vill ju inte råka sabba den.
Citera
2018-05-27, 16:59
  #5
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Okej tack för tipsen. Men jag har hört man inte ska använda dammsugaren till det? Men det går kanske man kan om man är försiktig. Vill ju inte råka sabba den.
Håll fast fläkten med en tändsticka eller tandpetare (peta inte in med gem eller andra strömförande saker i datorn). Dammsugaren kan få fläkten att snurra snabbare än den är gjord för och då kan lagren i fläkten paja.
Citera
2018-05-27, 17:02
  #6
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Håll fast fläkten med en tändsticka eller tandpetare (peta inte in med gem eller andra strömförande saker i datorn). Dammsugaren kan få fläkten att snurra snabbare än den är gjord för och då kan lagren i fläkten paja.
Det här är viktigt!

Låt inte fläkten gå upp i "spinn", det blir dyrt.
Citera
2018-05-27, 17:12
  #7
Medlem
Okej bra att ni sa det, jag får prova det då tack igen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback