Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 14:27
  #1
Medlem
mjps avatar
Min mor har dött 95 år gammal och hade en 22 long "enpetare" som stått i en källare i 40 år
Polisen har frågat efter den , kan jag säga att den är borta??så jag kan få behålla den intakt och ställa den i mitt vapenskåp och behålla den som minne?
Citera
2018-05-27, 14:30
  #2
Medlem
KingsBishops avatar
Varför inte söka licens på den, så slipper du ev. problem?
Citera
2018-05-27, 16:47
  #3
Medlem
Lämna in nått gammalt luftgevär,

Polisen har generellt sett ingen koll ändå,
Citera
2018-05-27, 16:51
  #4
Medlem
BigIvars avatar
Vilken enpetare då? Har du sett någon sådan hemma hos din mor? Jag har det inte.
Du kan väl inte hålla rätt på din mors alla grejor.
Citera
2018-05-27, 17:13
  #5
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingsBishop
Varför inte söka licens på den, så slipper du ev. problem?
Jag vet inte om man får ha såna bössor hemma nuför tiden?
Har hört att det måste vara magasin på bössan ????
Citera
2018-05-27, 17:43
  #6
Medlem
Har du licens? Här har du två länkar, du har 1år på dig från dödsfall på att lämna in den.

Det kan bli komplicerat om din mormor inte haft licens, men ring anonymt till polisen och fråga vad du ska göra.
https://polisen.se/lagar-och-regler/...ning-av-vapen/

Du kan även göra detta.

Regler för minnesvapen
Om du ska behålla ett vapen med särskilt affektionsvärde måste du ansöka om licens för vapnet. Ett vapen som du har för minnesändamål måste vara pluggat. Pluggningen utförs av vapenhandlare eller vapentekniker. Ansökan ska kompletteras med pluggningsintyg och en beskrivning av din relation till överlåtaren eller till vapnet.


Det sista alternativet är att du inte hittar vapnet, samtidigt som du renoverar golvet, en vägg eller liknande där du lägger det.

Klart du ska behålla det på nått sett
Citera
2018-05-27, 20:18
  #7
Medlem
Kuivakangass avatar
Ett enkelskotts salongsgevär får man endast licens för om man tänker avliva fällfångade djur. Så, om du redan ägnar dig åt sådant så kan du gå den vägen.

Om det snarare handlar om affektionsvärde och minne, så söker du licens för detta, men då skall vapnet göras obrukbart av vapensmed (pluggas). Detta skulle jag tycka är det vettigaste alternativet.

Som jaktvapen är ett enskottsvapen i 22LR inte mycket att hänga i julgranen. Köp istället en vettig bössa i den kalibern.

Göm den inte under golvplankorna eller smussla undan den, du kommer att ha mycket mer glädje av den hängande pluggad och fullt laglig i vardagsrummet
Citera
2018-05-28, 20:25
  #8
Medlem
Isnatts avatar
Hur visste polisen att han hade det vapnet?
En kompis farsa dog för, ja nu är det väl 20 år sedan, och han hade ett hagelgevär som min kompis som då var 14 år och bodde i lägenhet i city behöll. Sen stod i garderoben i hans pojkrum!

Vet inte var det geväret tog vägen..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback