Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-27, 13:46
  #1
Medlem
Nyligen fallen dom för gammal händelse, jag hittade dock ingen tråd om detta.

Efter en incident i samband med en omkörning, följer en 29-åring efter ett äldre par under 13 mil och slår sönder deras bil under 5 minuter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ed-skiftnyckel

Citat:
hösten 2015 ... 64-årig man från Lettland tillsammans med sin fru hade hälsat på sin son som bor i Norge. På väg hem genom Sverige skedde en omkörning där paret och 29-åringen båda vek ut samtidigt för att köra om en bil som låg framför dem.

29-åringen tvingades då väja ner i diket och fick en skada på sin bil. Han ville få ersättning för sin skade bil och förföljde den lettiska mannen i 13 mil tills han stannade på en bensinstation i Norsjö. När 29-åringen inte fick gehör om ersättning för skadan på hans bil så tog han fram en 70 centimeter lång skiftnyckel och började slå sönder parets bil.

Nu döms 29-åringen i ett samlat åtal för bland annat skadegörelse och misshandel. Han ska ersätta skador på bilen för 3630 euro samt 14 200 kronor i skadestånd till mannen. Utöver den händelsen döms 29-åringen även för rattfylleri och våld mot tjänsteman, som skett vid ett annat tillfälle. Nu väntar skyddstillsyn och 100 timmar samhällstjänst för honom.

Vet någon mer om händelsen, eller mannens övriga brottslighet? Varför valde han att slå sönder bilen istället för att kontakta polisen?
__________________
Senast redigerad av fredag2010 2018-05-27 kl. 13:49.
Citera
2018-05-27, 13:49
  #2
Medlem
Willy-45s avatar
Troligen full även vid detta tillfälle.
Då tillkallar man inte polis..
Citera
2018-05-27, 13:49
  #3
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nyligen fallen dom för gammal händelse, jag hittade ingen tråd om detta.

Efter en incident i samband med en omkörning, följer en 29-åring efter ett äldre par under 13 mil och slår sönder deras bil under 5 minuter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ed-skiftnyckel



Vet någon mer om händelsen, eller mannens övriga brottslighet? Varför valde han att slå sönder bilen istället för att kontakta polisen?

Han körde i diket och skadade sin bil - vad skulle polisen ha gjort för honom mer än möjligen utreda om han kört vårdslöst.
Citera
2018-05-27, 13:50
  #4
Medlem
seriöst skärp straffet förfan!
Citera
2018-05-27, 13:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mushii91
seriöst skärp straffet förfan!

Försökte googla men hittade inget bra svar men vad menas med "skärp straffet". Jag TROR att det betyder att straffet ska bli Hårdare? Sorry for OT
Citera
2018-05-27, 13:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Försökte googla men hittade inget bra svar men vad menas med "skärp straffet". Jag TROR att det betyder att straffet ska bli Hårdare? Sorry for OT
ja seriöst. killen ska sitta inne på kåken. Samhällstjänst är ett skämt. några timmar i veckan -.-
Citera
2018-05-27, 14:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mushii91
ja seriöst. killen ska sitta inne på kåken. Samhällstjänst är ett skämt. några timmar i veckan -.-

Håller med dig, antar dock att han kanske inte är straffad nyligen då han annars logiskt sett borde ha fått kåken.
Citera
2018-05-27, 14:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han körde i diket och skadade sin bil - vad skulle polisen ha gjort för honom mer än möjligen utreda om han kört vårdslöst.

Gissningsvis så svängde väl lett-bilen ut precis framför han när han försökte köra om två bilar, och därmed fick han väja ner i diket. Ren gissning, men det kan ju finnas anledningar till varför han blev upprörd (motiverar självklart inte berserkgången).

Sen ni som tycker att han skulle ringt polisen? Vilken polis rycker ut på detta? En patrull från Norsjö polisstation som har öppet 9-15 på torsdagar? Var det tex på natten så finns det bara en polisbil i distriktet, södra lappland.
"Hej, en bil svängde ut framför mig så jag höll på krascha och smet iväg".
Citera
2018-05-27, 14:18
  #9
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Gissningsvis så svängde väl lett-bilen ut precis framför han när han försökte köra om två bilar, och därmed fick han väja ner i diket. Ren gissning, men det kan ju finnas anledningar till varför han blev upprörd (motiverar självklart inte berserkgången).

Sen ni som tycker att han skulle ringt polisen? Vilken polis rycker ut på detta? En patrull från Norsjö polisstation som har öppet 9-15 på torsdagar? Var det tex på natten så finns det bara en polisbil i distriktet, södra lappland.
"Hej, en bil svängde ut framför mig så jag höll på krascha och smet iväg".
Det har ju ingen som helst betydelse om han svängde ut FRAMFÖR --- bakomvarande bil skall kunna stanna/sacka in.

Såvitt det framkommer i artikeln så har det inte handlat om att han prejats ner i diket -- vilket skulle vara något annat.
Citera
2018-05-27, 14:24
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det har ju ingen som helst betydelse om han svängde ut FRAMFÖR --- bakomvarande bil skall kunna stanna/sacka in.

Såvitt det framkommer i artikeln så har det inte handlat om att han prejats ner i diket -- vilket skulle vara något annat.
Om man håller på att köra om så kan man självklart inte alltid hinna stanna eller sakta in om den man kör om plötsligt går över i vänsterfilen. En omkörning kräver ju av naturen att avståndet mellan bilarna i vägens längdriktning någon gång blir noll.

Jag har kommit på mig själv ett par gånger med att bara ha varit fokuserad framåt och glömt kolla i backspegeln när jag gjort omkörning och då hade jag ju kunnat ställa till det om någon annan samtidigt höll på att köra om mig och det hade i så fall varit mitt fel men nu har det inte hänt för min del.
Citera
2018-05-27, 14:29
  #11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om man håller på att köra om så kan man självklart inte alltid hinna stanna eller sakta in om den man kör om plötsligt går över i vänsterfilen. En omkörning kräver ju av naturen att avståndet mellan bilarna i vägens längdriktning någon gång blir noll.

Jag har kommit på mig själv ett par gånger med att bara ha varit fokuserad framåt och glömt kolla i backspegeln när jag gjort omkörning och då hade jag ju kunnat ställa till det om någon annan samtidigt höll på att köra om mig och det hade i så fall varit mitt fel men nu har det inte hänt för min del.
Krasst är det så att om du använt din blinkers så skall bakomvarande räkna med att du svänger ut.

I det här fallet har inte 64-åringen kört in i den andra bilen.
Citera
2018-05-27, 14:37
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Krasst är det så att om du använt din blinkers så skall bakomvarande räkna med att du svänger ut.

I det här fallet har inte 64-åringen kört in i den andra bilen.
Ja det är ju högst olämpligt att köra om en annan bil som blinkar vänster, det är ett tydligt tecken på att den håller på att göra en omkörning och har man lite självbevarelsedrift så vill man inte ligga jämsides i det läget.

Men det finns ju de som kör om utan att använda blinkers. Det jag menar är att man inte alltid kan säga att det var den bakersta omkörande bilistens fel (här 29-åringen) och att denne borde ha kunnat bromsa, det kan lika väl vara den främre omkörande bilisten (här 64-åringen) som gick ut i vänsterfilen när 29-åringen var jämsides eller väldigt nära utan att ha kollat bakåt och utan att blinka vänster i god tid innan. Man ska inte ta en massa saker för givna som inte är det.

Därmed förstås inte sagt att jag försvarar hans reaktion på saken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback