Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 12:22
  #1
Medlem
Tjena FB!
Har precis börjat spara i fonder och är lite osäker vilka fonder man bör välja. Mitt mål är att spara långsiktigt, säg ungefär 15 år. Har läst på mycket på diverse forum för att försöka få fram en bra portfölj, men skulle gärna uppskatta lite feedback och synpunkter innan jag börjar investera. Tanken är även att månadsspara 3000 varje månad. Portföljen kommer att se ut enligt följande:

-Länsförsäkringar global indexnära 25%
-SPP Global A 25%
- Swedbank Robur Acess Asien 15%
- Länsförsäkringar tilväxtmarknad indexnära 15%
-SPP Aktiefond USA 5%
-Spiltan Aktiefond investmentbolag 10%
- Swedbank Robur Ny teknik 5%

Tack på förhand!
Citera
2018-05-27, 13:30
  #2
Medlem
Wirstroms avatar
Ser bra ut! Jag skulle dock skippat SPP Aktiefond USA och istället ha 10% i Robur Ny teknik, då du redan får hög exponering mot USA genom Global indexnära och SPP Aktiefond Global A.
__________________
Senast redigerad av Wirstrom 2018-05-27 kl. 13:42.
Citera
2018-05-28, 08:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wirstrom
Ser bra ut! Jag skulle dock skippat SPP Aktiefond USA och istället ha 10% i Robur Ny teknik, då du redan får hög exponering mot USA genom Global indexnära och SPP Aktiefond Global A.

Toppen, tack för tipset!! Skippar USA fonden till fördel för ny teknik. Inget annat tips på bra fond som du tycker att man bör få med i portföljen?
Citera
2018-05-28, 08:25
  #4
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Toppen, tack för tipset!! Skippar USA fonden till fördel för ny teknik. Inget annat tips på bra fond som du tycker att man bör få med i portföljen?
Tycker du ska lägga 50% på Roburs Ny Teknik
Citera
2018-05-29, 16:33
  #5
Medlem
Jag tycker att du ska ha en liten högriskare oxå.
Kanske inte ha så mycket pengar i den men det kan vara kul om en sådan som
"UBS (Lux) EF Greater China (USD) P" gör några skutt när allt annat går ner.
Den går stadigt uppåt men bedöms ändå som högriskare.
PPM 908806
Citera
2018-05-29, 17:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Toppen, tack för tipset!! Skippar USA fonden till fördel för ny teknik. Inget annat tips på bra fond som du tycker att man bör få med i portföljen?
Handelsbanken Gl småbolag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback