Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 11:49
  #1
Medlem
Har en Lenovo Y70 touch. Inne på att köpa nu skärm men kan inte hitta någon info om vad jag har för version på mitt HDMI.

Tanke var att köpa en 4k skärm till datorn.

Någon som har koll på vart man kan hitta info om detta. Dom enda specifikationer jag kan hitta om datorn säger endast HDMI och inget annat.

Hoppas ni förstår vad jag menar... Tack på förhand
Citera
2018-05-27, 21:01
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwiperRaven
Hoppas ni förstår vad jag menar...
Har datorn nån dedikerad grafikprocessor, som amd/nvidia, isåfall vilken modell, eller har den bara utgång från processorns inbyggda grafikfunktion, typ "intel graphics"?

Det kanske är enklare att börja med hur stor monitor du tänkt skaffa och ändamålet, det kan lösa delar av problematiken utan att känna till så mycket om din dator. Ska monitorn vara 20", 30, 50, 100"? (ger lämplig upplösning) och är det till spel&surf? eller foto/film/tv? (ger om det bör vara TN eller IPS) osv.
Citera
2018-05-28, 08:02
  #3
Medlem
Det som sitter i är Intel HD Graphics 4600 och NVIDIA GeForce GTX 860M.

Jag spelar poker på heltid så skärmen ska vara anpassad till det. Jag spelar i princip aldrig några spel.
Datorn används till att spela poker och läsa mycket. Har en 27" just nu men skulle vara skönt att ha något större där allt får plats på samma skärm.

Jag har försökt att kolla runt och det verkar som att jag har HDMI 1.4 och att max är 30Hz på 4k vilket känns förfärligt lågt. Antar att över 34" eller liknande behövs 4k för att det ska vara någorlunda okej att titta på.

34" ultrawide kanske vore något. Ett problem jag har då är just vilket typ av skärm som bit bäst.
Antar att jag inte behöver jätte hög refresh-rate eller vad det nu heter för att spela poker.
Citera
2018-05-28, 19:32
  #4
Medlem
x12s avatar
Om datorn är en begränsning i sammanhanget går det ju alltid byta den. hd4600 ser ut att maxa 24hz vid 4k på hdmi enligt https://www.intel.com/content/www/us...s-drivers.html , och 60hz genom displayport om datorn skulle råka ha det. 860m kan jag inte läsa ut det av https://www.geforce.com/hardware/not...specifications , framgår inte hz där. Kanske finns nån mer detaljerad spec nånstans. Beror sedan på datorn i övrigt om tillverkaren snålat in på nåt så kretsarna inte kan nyttjas till max.

4k blir för litet i 34", blir svårt att se text mm. Går iofs oftast skala upp det så det ser ut som på en 1080, men vad har man då för nytta av den högre upplösningen.. blir som bäst bara lite finare kanter på typsnitten osv. Allt skalar f.ö inte.

Har du absolut felfri synskärpa kan det kanske gå gilla 4k på endast 34", men smått blir det, och jag tror du kommer ångra det köpet. 4k gör sig bäst från nånstans kring allra lägst 40", mer lagom i 46" och uppåt.

30-46" ser riktigt bra ut med 2560x1440 och med 20-30" gör sig 1920x1080 bäst. Det är iaf som jag upplever det, och de flesta brukar hålla med, men vissa gillar spattigt hög upplösning på liten skärm också.

Har du möjlighet att ta en monitor på öppet köp och prova nån dag kan ju det vara en bra början.
Citera
2018-05-29, 11:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om datorn är en begränsning i sammanhanget går det ju alltid byta den. hd4600 ser ut att maxa 24hz vid 4k på hdmi enligt https://www.intel.com/content/www/us...s-drivers.html , och 60hz genom displayport om datorn skulle råka ha det. 860m kan jag inte läsa ut det av https://www.geforce.com/hardware/not...specifications , framgår inte hz där. Kanske finns nån mer detaljerad spec nånstans. Beror sedan på datorn i övrigt om tillverkaren snålat in på nåt så kretsarna inte kan nyttjas till max.

4k blir för litet i 34", blir svårt att se text mm. Går iofs oftast skala upp det så det ser ut som på en 1080, men vad har man då för nytta av den högre upplösningen.. blir som bäst bara lite finare kanter på typsnitten osv. Allt skalar f.ö inte.

Har du absolut felfri synskärpa kan det kanske gå gilla 4k på endast 34", men smått blir det, och jag tror du kommer ångra det köpet. 4k gör sig bäst från nånstans kring allra lägst 40", mer lagom i 46" och uppåt.

30-46" ser riktigt bra ut med 2560x1440 och med 20-30" gör sig 1920x1080 bäst. Det är iaf som jag upplever det, och de flesta brukar hålla med, men vissa gillar spattigt hög upplösning på liten skärm också.

Har du möjlighet att ta en monitor på öppet köp och prova nån dag kan ju det vara en bra början.


Öppet köp var u en jävla bra idé

Det skulle nog funka med en 34" men frågan är vad jag behöver för att köra 2560x1440. Verkar som jag har HDMI 1.4 och ingen displayport på datorn. Att köra 30Hz skulle jag bli irriterad på, det bör nog vara minst 60Hz antar jag. 60Hz har jag nu och jag tycker det flyter bra då jag är van vid det, men tror inte jag kan vänja mig vid 30Hz, känns som lite väl lågt.

Tror du det går att köra 2560x1440 60Hz på det som jag har?

Tack för att du tar dig tid
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback