Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 05:27
  #1
Medlem
HaSib-HaSibs avatar
God morgon,
Har ett för mig lite klurigt problem ang. min takfläkt. Jag råkade paja brytaren som styr fläktens hastigheter. Jag skulle kunna köpa en ny brytare men då jag alltid vill köra fläkten på högsta varvtal så vill jag koppla förbi brytaren istället. Till brytaren så går det fyra kablar, 1 brun (fas), 1 blå, 1 lila och 1 gul. De 3 sistnämnda kablarna går sedan till ett motstånd, kondensator. Jag har listat ut brytarens olika kombinationer för att styra hastigheten. Brytaren sluter alltid kretsen för 3 kablar i de 4 olika lägena.
Läge 0: Gul, Lila, Blå (fläkten avstängd)
Läge 1: Brun, Gul, Lila
Läge 2: Gul, Brun, Blå
Läge 3: Brun, Blå, Lila
Jag har nu kopplat ihop kablarna enl. Läge 3: Brun, Blå, Lila som ska ge högsta hastighet men jag upplever att fläkten går alldeles för långsamt och misstänker att det ligger något fel i motståndet, kondensatorn.
Har även prövat att koppla enl. Läge 1 och Läge 2 utan att hastigheten ökar.
Nu kommer frågan som är överkurs för mig.
Kan man fimpa motståndet och koppla förbi det och hur ska jag i så fall koppla kablarna? Det finns 2 andra kablar 1 röd och 1 vit som går in till motståndet. Om jag klipper bort motståndet har jag följande kablar kvar, 1 Brun (fas), 1 Röd och 1 Vit.
Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut och hur det är kopplat.
https://postimg.cc/gallery/1fryjveq0/
Citera
2018-05-27, 07:51
  #2
Medlem
Hej. Det var kul med lite träning för hjärnan nu på morgonen.
Kondensatorn kan du inte koppla bort! Den behövs för att över huvud taget få motorn att fungera.
Jag ser inte riktigt hur kontakten fungerar, på mig verkar det som att den blå sladden har en släpsko som går i konstant kontakt nedanför. Medans den bruna för tillfället har kontakt.
Din BRR61 är i princip 3 kondensatorer, som styr varvtalet. genom att parallellkopplas i olika kombinationer.
Citera
2018-05-27, 08:41
  #3
Medlem
HaSib-HaSibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Hej. Det var kul med lite träning för hjärnan nu på morgonen.
Kondensatorn kan du inte koppla bort! Den behövs för att över huvud taget få motorn att fungera.
Jag ser inte riktigt hur kontakten fungerar, på mig verkar det som att den blå sladden har en släpsko som går i konstant kontakt nedanför. Medans den bruna för tillfället har kontakt.
Din BRR61 är i princip 3 kondensatorer, som styr varvtalet. genom att parallellkopplas i olika kombinationer.
Tjena,
Ok, då glömmer vi idén med att koppla bort kondensatorn. Jag blir förvirrad när jag ser på schemat på kondensatorn och börjar undra om den är felkopplad från början. När jag köpte fläkten (jag bor i Thailand) så fungerade inte brytaren. Då skickade affären ut en snubbe för att fixa problemet. Jag höll inte riktig koll på vad han gjorde om han bara bytade brytaren eller om han kopplade om kondensatorn också. Jag ska försöka förklara hur det ser ut. Kondensatorn har 5 sladdar, vit röd, lila, gul och blå. När man ser på schemat på kondensatorn och så som jag förstår det så ska ingående kablar (från motorn) kopplas till vit och lila och de återstående röd, blå gul ska gå till switchen. Så är det inte kopplat idag utan ingående kablar från motorn är kopplade till vit och röd och de andra blå, gul och lila går till switchen. In till switchen går också en brun kabel (fasen).
Citera
2018-05-27, 09:42
  #4
Medlem
Är du säker på att brun är fasen ?
Citera
2018-05-27, 12:31
  #5
Medlem
HaSib-HaSibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Är du säker på att brun är fasen ?
Ehhh, kanske jag använder fel termologi. Den bruna kabeln är ledaren, kan mäta den med en elmejsel som lyser rött.
Hur som helst så lyckades jag få till det. Jag kopplade den lila kabeln från kondensatorn till den bruna ledaren, röd och gul kabel från kondensatorn till röd kabel till motorn och vit kabel från kondensatorn till vit kabel till motorn, den blå kabeln från kondensatorn används inte och vips så blev det ett jäkla drag i fläkten.
Tack för hjälpen Jonas, ha en bra dag.
Citera
2018-05-27, 15:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaSib-HaSib
Ehhh, kanske jag använder fel termologi. Den bruna kabeln är ledaren, kan mäta den med en elmejsel som lyser rött.
Hur som helst så lyckades jag få till det. Jag kopplade den lila kabeln från kondensatorn till den bruna ledaren, röd och gul kabel från kondensatorn till röd kabel till motorn och vit kabel från kondensatorn till vit kabel till motorn, den blå kabeln från kondensatorn används inte och vips så blev det ett jäkla drag i fläkten.
Tack för hjälpen Jonas, ha en bra dag.

Tacka inte mej, du löste ju bekymret själv.
Roligt att bekymret löste sig.
Citera
2018-05-27, 15:49
  #7
Medlem
janwindahls avatar
Fel forumdel.

Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback