Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 00:04
  #1
Medlem
Idag när jag mätte temperaturen uppåt i skyn med värmekameran så registrerade den - 25 grader. Men hur funkar det? Vad är det som gör att kameran registrerar - 25 grader? Mäter den ut i rymden eller inom jordens atmosfär? Hur långt ut ser den?

Riktade den mot solen och då mätte den varierande temperaturer på som högst 583 grader. Var finns dessa 583 grader? I jordens atmosfär? Eller ser kameran ut i rymden, halvvägs till solen eller hur funkar det?
Citera
2018-05-27, 00:09
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeragNorway2018
Idag när jag mätte temperaturen uppåt i skyn med värmekameran så registrerade den - 25 grader. Men hur funkar det? Vad är det som gör att kameran registrerar - 25 grader? Mäter den ut i rymden eller inom jordens atmosfär? Hur långt ut ser den?

Riktade den mot solen och då mätte den varierande temperaturer på som högst 583 grader. Var finns dessa 583 grader? I jordens atmosfär? Eller ser kameran ut i rymden, halvvägs till solen eller hur funkar det?

Mitt tips är att du kollar i den tekniska specifikationen på din värmekamera på vilka avstånd du kan mäta någorlunda korrekt med.
Citera
2018-05-27, 00:13
  #3
Medlem
märkligt...när vi mäter hydrauloljetemp så mäter den oljans( transparant med lite röd indikatorfärg) temp och inte bakgrundens.
Citera
2018-05-27, 00:45
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
En vanlig värmekamera är inte gjord för något du gjorde.

Hur mycket värmestrålning kommer från luften tror du?
Kameran är inte kalibrerad för det lilla som finns.

Att rikta den mot solen kan så klart skada den permanent.
Solen är så liten i en kamera, mindre än en värmekameras enskilda pixel till och med, tror jag.
Citera
2018-05-28, 02:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En vanlig värmekamera är inte gjord för något du gjorde.

Hur mycket värmestrålning kommer från luften tror du?
Kameran är inte kalibrerad för det lilla som finns.

Att rikta den mot solen kan så klart skada den permanent.
Solen är så liten i en kamera, mindre än en värmekameras enskilda pixel till och med, tror jag.

Jaså, den kan ta skada om man riktar den mot solen. Hmm.. jaså.. hoppas den inte tog skada då. Men varför tar den stryk om den riktas mot solen?

Men det verkar ju som att kameran kan mäta i troposfären, men inte längre. Någon mil uppåt. Kalibrerad? vad betyder det?
Citera
2018-05-28, 05:20
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeragNorway2018
Jaså, den kan ta skada om man riktar den mot solen. Hmm.. jaså.. hoppas den inte tog skada då. Men varför tar den stryk om den riktas mot solen?

Men det verkar ju som att kameran kan mäta i troposfären, men inte längre. Någon mil uppåt. Kalibrerad? vad betyder det?
Ta ett förstorningsglas, rikta mot solen och fokusera på ett papper, brinner på någon sekund!

Kalibrering är när man ställer in ett mätinstrument att mäta rätt.
Citera
2018-05-28, 12:35
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeragNorway2018
Idag när jag mätte temperaturen uppåt i skyn med värmekameran så registrerade den - 25 grader. Men hur funkar det? Vad är det som gör att kameran registrerar - 25 grader? Mäter den ut i rymden eller inom jordens atmosfär? Hur långt ut ser den?

Riktade den mot solen och då mätte den varierande temperaturer på som högst 583 grader. Var finns dessa 583 grader? I jordens atmosfär? Eller ser kameran ut i rymden, halvvägs till solen eller hur funkar det?
En värmekamera kan i princip se hur långt som helst precis som att du kan se i princip hur långt som helst med dina ögon, bara det kommer tillräckligt mycket ljus från det avlägsna objektet till kameran eller ögonen. Vad gäller värmestrålning från atmosfären så uppkommer den på alla olika höjder så det kameran ser blir en salig blandning och kan visa lite vad som helst men oftast tämligen låg temperatur, om det inte är några moln i vägen.

Jag har testat ett par gånger och har för mig att den visade -70 någonting som lägst. Att den klara himlen kan ha låg strålningstemperatur även när luften nära jordytan är varm kan utnyttjas i strålningskylare: https://www.youtube.com/watch?v=pHMgVVIZmik

Solytan håller c:a 6000 ºC så din kamera blev tydligen förvirrad där på något sätt, kanske för att solen tog upp så liten del av synfältet eller att den helt enkelt inte kan mäta så hög temperatur.

Citat:
Ursprungligen postat av barko
märkligt...när vi mäter hydrauloljetemp så mäter den oljans( transparant med lite röd indikatorfärg) temp och inte bakgrundens.
Mäter du direkt mot oljan med IR, inte mot en slang eller behållarens utsida? Det låter som en osäker mätning om det är direkt mot oljan, har du jämfört IR med en vanlig termometer som du doppar i oljan? Jag vet i alla fall att IR är totalt värdelöst för att mäta temperatur på vatten och det funkar även dåligt mot blanka metallytor och liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av KjeragNorway2018
Jaså, den kan ta skada om man riktar den mot solen. Hmm.. jaså.. hoppas den inte tog skada då. Men varför tar den stryk om den riktas mot solen?

Men det verkar ju som att kameran kan mäta i troposfären, men inte längre. Någon mil uppåt. Kalibrerad? vad betyder det?
De flesta IR-kameror som inte kostar flera hundra tusen använder ett chip med s.k. mikrobolometrar. Jag vet inte hur känsliga sådana är men en del kameror mår väldigt dåligt av att titta mot solen. Gamla TV-kameror med katodstrålerör var bara att skrota om man råkade rikta dem mot solen vilket Alan Bean råkade göra när han var på månen med Apollo 12 och sen var det färdigfilmat med den kameran.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback