Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-26, 22:11
  #1
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Hej, om nuvarande kungens farsa Gustav Adolf inte dog och blev kung, vad tror ni hans titel hade varit?

Jag gissar på Oscar III Adolf. Vad tror ni?
Citera
2018-05-26, 22:17
  #2
Medlem
ekerilars avatar
Gustav VII Adolf vad annars?
Citera
2018-05-26, 22:33
  #3
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Gustav VII Adolf vad annars?
Hur vet du det?
Citera
2018-05-26, 22:37
  #4
Medlem
ekerilars avatar
Han hette Gustav Adolf, och vi har haft 6 st Gustav på tronen före det.
Citera
2018-05-26, 22:44
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Gustav VII Adolf vad annars?

-Under livet som kung hade han nog hetat Gustaf VII Adolf, kungar i Sverige har den benägenheten att de byter namn när de dör, eller i alla fall stavning på namnet..
Citera
2018-05-26, 23:51
  #6
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Under livet som kung hade han nog hetat Gustaf VII Adolf, kungar i Sverige har den benägenheten att de byter namn när de dör, eller i alla fall stavning på namnet..
Minns jag rätt har det med rättstavningsreformen i början av förra seklet att göra. Gränsen, har jag för mig, ska egentligen gå vid kungligheter den nuvarande monarken själv träffat, de behåller sin stavning, men det är inte så strikt (åtminstone inte bland vanligt folk och journalister). Det ser vi ju i den här tråden rentav. Gustaf Adolf ska än så länge stavas med f (förutsatt att jag inte har fel).

EDIT: Ser nu att wiki skriver både Gustaf Adolf och Gustaf VI Adolf.

EDIT 2: Men TS tanke är inte så dum, det är på sina håll vanligt att monarker tar nya namn vid trontillträdet. Just i Gustaf Adolfs fall läser jag att han privat kallades Edmund, så på så sätt hade han redan både ett eget namn och ett kunganamn.
__________________
Senast redigerad av Moramannen 2018-05-27 kl. 00:00.
Citera
2018-05-27, 00:02
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Minns jag rätt har det med rättstavningsreformen i början av förra seklet att göra. Gränsen, har jag för mig, ska egentligen gå vid kungligheter den nuvarande monarken själv träffat, de behåller sin stavning, men det är inte så strikt (åtminstone inte bland vanligt folk och journalister). Det ser vi ju i den här tråden rentav. Gustaf Adolf ska än så länge stavas med f (förutsatt att jag inte har fel).

EDIT: Ser nu att wiki skriver både Gustaf Adolf och Gustaf VI Adolf.

-Det verkar vara lite "hipp som happ" det där med stavningar av svenska kunganamn. Gällande kungar som under sin levnad stavats "Carl" (eller Carolus till och med) förvenskas stavningen av eftervärlden till exempelvis Karl XII.

Men om vi återgår till om vad nuvarande kungs far hade hetat om han blivit kung, är det sannolikt att hans namn hade stavats Gustaf med f, då han som kronprins stavade Gustaf, inte Gustav..

Oscar I och Oscar II, verkar oftast stavas efter deras död Oskar I och Oskar II, vad jag kan se, på deras samtida mynt, alltid Oscar med "c" och inte "k".

-Själv fick jag lära mig att det är mycket viktigt att stava folks namn rätt, speciellt i affärsbrev och liknande.. Men det kanske är lite lösare boliner med kungar?

Edit: Tror inte "Edmund" skulle varit aktuellt, då "Edmund" inte är ett traditionellt kunganamn i Sverige. -Någonting med "Gustaf" eller "Carl" brukar det vara i regentlängden..

(Norrmän och danskar är ännu tråkigare, de verkar bara ha "två namn" de växlar mellan vid "varannan kung"..)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-27 kl. 00:06.
Citera
2018-05-27, 00:17
  #8
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Det verkar vara lite "hipp som happ" det där med stavningar av svenska kunganamn. Gällande kungar som under sin levnad stavats "Carl" (eller Carolus till och med) förvenskas stavningen av eftervärlden till exempelvis Karl XII.

Men om vi återgår till om vad nuvarande kungs far hade hetat om han blivit kung, är det sannolikt att hans namn hade stavats Gustaf med f, då han som kronprins stavade Gustaf, inte Gustav..

Oscar I och Oscar II, verkar oftast stavas efter deras död Oskar I och Oskar II, vad jag kan se, på deras samtida mynt, alltid Oscar med "c" och inte "k".

-Själv fick jag lära mig att det är mycket viktigt att stava folks namn rätt, speciellt i affärsbrev och liknande.. Men det kanske är lite lösare boliner med kungar?

Edit: Tror inte "Edmund" skulle varit aktuellt, då "Edmund" inte är ett traditionellt kunganamn i Sverige. -Någonting med "Gustaf" eller "Carl" brukar det vara i regentlängden..

(Norrmän och danskar är ännu tråkigare, de verkar bara ha "två namn" de växlar mellan vid "varannan kung"..)
Som om det inte vore krångligt nog har kungahuset och Mediespråkrådet tydligen olika uppfattning i stavningsfrågan:

http://spraktidningen.se/blogg/fran-gustaf-till-gustav

Jag menade inte att Edmund skulle bli kunganamnet, utan att det var hans privatnamn som hans familj använde, medan kunganamnet hela tiden var tänkt att vara Gustaf Adolf.
Citera
2018-05-27, 00:29
  #9
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Det verkar vara lite "hipp som happ" det där med stavningar av svenska kunganamn. Gällande kungar som under sin levnad stavats "Carl" (eller Carolus till och med) förvenskas stavningen av eftervärlden till exempelvis Karl XII.

Men om vi återgår till om vad nuvarande kungs far hade hetat om han blivit kung, är det sannolikt att hans namn hade stavats Gustaf med f, då han som kronprins stavade Gustaf, inte Gustav..

Oscar I och Oscar II, verkar oftast stavas efter deras död Oskar I och Oskar II, vad jag kan se, på deras samtida mynt, alltid Oscar med "c" och inte "k".

-Själv fick jag lära mig att det är mycket viktigt att stava folks namn rätt, speciellt i affärsbrev och liknande.. Men det kanske är lite lösare boliner med kungar?

Edit: Tror inte "Edmund" skulle varit aktuellt, då "Edmund" inte är ett traditionellt kunganamn i Sverige. -Någonting med "Gustaf" eller "Carl" brukar det vara i regentlängden..

(Norrmän och danskar är ännu tråkigare, de verkar bara ha "två namn" de växlar mellan vid "varannan kung"..)
Var Gustaf Adolf verkligen kronprins? Det var väl Gustaf VI som var kronprins i och med att V gurra dog tills 1950 och Gustav Adolf dog -47?
Citera
2018-05-27, 00:48
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Var Gustaf Adolf verkligen kronprins? Det var väl Gustaf VI som var kronprins i och med att V gurra dog tills 1950 och Gustav Adolf dog -47?

Han var nummer två i tronföljden. Och med tanke på att Bernadotte lever hyfsat länge, (om de inte råkar ut för olyckor etc.) så borde han sannolikt blivit Sveriges kung när Gustaf VI Adolf dog 1973.

Möjligen hade vår nuvarande kung blivit kung först kanske på 1990-talet eller så, inte 1973, om hans far inte förolyckats vid 41 års ålder..

Edit: Det ryktades rätt mycket och länge om att den rätt gamle Gustaf VI Adolf skulle avstått från tronen när GV dog, om sonen fortfarande varit i livet, då Gustaf VI Adolf var rätt gammal redan 1950, 68 år. Uppgifterna är dock inte officiellt bekräftade, och lär väl heller aldrig så bli.

(Påminner en del om Prins Charles i dagens England, snackas en del om att han struntar i tronen och låter "grabben ta över familjeföretaget" när drottningen väl kastar in handduken..)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-27 kl. 00:54.
Citera
2018-05-27, 15:13
  #11
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han var nummer två i tronföljden. Och med tanke på att Bernadotte lever hyfsat länge, (om de inte råkar ut för olyckor etc.) så borde han sannolikt blivit Sveriges kung när Gustaf VI Adolf dog 1973.

Möjligen hade vår nuvarande kung blivit kung först kanske på 1990-talet eller så, inte 1973, om hans far inte förolyckats vid 41 års ålder..

Edit: Det ryktades rätt mycket och länge om att den rätt gamle Gustaf VI Adolf skulle avstått från tronen när GV dog, om sonen fortfarande varit i livet, då Gustaf VI Adolf var rätt gammal redan 1950, 68 år. Uppgifterna är dock inte officiellt bekräftade, och lär väl heller aldrig så bli.

(Påminner en del om Prins Charles i dagens England, snackas en del om att han struntar i tronen och låter "grabben ta över familjeföretaget" när drottningen väl kastar in handduken..)
Jag undrade om gustaf adolf den yngre var titulerad kronprins eller arvsprins.
Citera
2018-05-27, 20:00
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Jag undrade om gustaf adolf den yngre var titulerad kronprins eller arvsprins.

Minns någon gammal SF-journal från tiden där ordet "arvprins" nämndes. Var vid samband med hans död/begravning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback