Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 21:37
  #1
Avstängd
Tänkte köpa en flytoverall och undrar om man får in vatten i den?

Något övrigt att änka på? Tänkte köpa en billig för 1000 kr
Citera
2018-05-26, 22:55
  #2
Medlem
Juliusdreads avatar
Nu har jag inte provbadat med min flytoverall men jag räknar kallt med att ta in vatten om jag går igenom isen, och då kostar min ändå några tusenlappar. Säljs dry suits/ursuits eller vad dom kallas, dom jag sett kostar mellan 10-15k.
Citera
2018-05-26, 23:30
  #3
Medlem
En flytoverall fylls med vatten på mindre än en minut och fungerar som en våtdräkt. Går man igenom is och väntar på hjälp skall man röra dig så lite dom möjligt för att inte cirkulera kallt vatten.

Jag har plurrat i 0-gradigt vatten, likväl som i 18 grader. Ingen skön upplevelse. Numera har jag Ursuit torrdräkt istället, och plurrar man blir man blöt om händer och huvud, men i övrigt helt torr. Aldrig mer flytoverall för min del.
Citera
2018-05-26, 23:39
  #4
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Tänkte köpa en flytoverall och undrar om man får in vatten i den?

Något övrigt att änka på? Tänkte köpa en billig för 1000 kr

Ja de tar in vatten
Citera
2018-05-27, 00:36
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
En flytoverall fylls med vatten på mindre än en minut och fungerar som en våtdräkt. Går man igenom is och väntar på hjälp skall man röra dig så lite dom möjligt för att inte cirkulera kallt vatten.

Jag har plurrat i 0-gradigt vatten, likväl som i 18 grader. Ingen skön upplevelse. Numera har jag Ursuit torrdräkt istället, och plurrar man blir man blöt om händer och huvud, men i övrigt helt torr. Aldrig mer flytoverall för min del.

Torrdräkt får det bli. Torrdräkt och en flytväst på det.
Citera
2018-05-27, 02:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Torrdräkt får det bli. Torrdräkt och en flytväst på det.

Torr dm dräkt likt ursuit kostar över 10k kr. Och den flyter du. Fast flytväst är aldrig fel heller. Speciellt sådan som vänder dig rätt om du hamnar fel och blir medvetslös.
Citera
2018-05-27, 02:49
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Torr dm dräkt likt ursuit kostar över 10k kr. Och den flyter du. Fast flytväst är aldrig fel heller. Speciellt sådan som vänder dig rätt om du hamnar fel och blir medvetslös.

några 10 k tänker jag inte spendera. Har kollat på begagnade för ett par tusen bara. Så länge den är hel och tät runt hals och så borde det väl funka?
Citera
2018-05-27, 02:54
  #8
Medlem
Historiks avatar
Beror nog också lite på syftet. Ska du befinna dig i vattnet?

I sådana fall så vill du ha en s.k dry suit, torrdräkt.
Som dykarna använder vid kallare samt djupare dyk. Då kan du ha varma kläder på dig som vanligt men håller dig helt torr i vattnet.

Dyra som fan, men planerar du att lära dig dyk och liknande så rekommenderas det helt klart. Samt även ta cert för dykning med torrdräkt.

Eller vad är syftet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback