Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 21:03
  #1
Medlem
Jag odlar flera olika strains nu då tanken var att göra egna frön sen. En sak man ska kolla när man väljer vilka plantor man ska para är plantornas växtkraft. Men det är extrem skillnad på växtkraften mellan sorterna.

Problemet är att alla de sorter jag ville para och odla skulle växa bra men tyvärr växer alla skit dåligt medans de "sämre" sorterna billiga frön jag inte tänkt korsa växer nästan 10ggr så fort.

Strains Jag ville odla och korsa:

GG#4 (Expert Seeds) ca 5cm
Tutankamon (Pyramid seeds) ca 5cm
Critical Kush (Dinafem) ca 5cm
Amnesia Kush (dinafem) ca 5cm
White Rhino (Nirvana) ca 5cm


C99 (Feemale seeds) ca 20cm

Billiga frön jag hade över:
Nordic Kalashnikov (Northern Seeds) ca 30-40cm
Super Lemon Haze (Bulk seed bank) ca 40-50cm
White Russian (Bulk seed bank) ca 25-30cm

Även fast jag la alla frön samtidigt i blöt är skillnaden ändå så här stor mellan Nordic Kalashnikov och de 5st st strains jag ville odla. Super Lemon haze är ännu större än Kalashnikov på bilden.
https://anonfile.com/M6u0D4e2ba/size-cleaned.jpg

Vad drar jag för slutsatser av det?
Jag har inte plats för att ta en klon av varje planta och se hur slutresultatet blir för att välja föräldrar. Så jag måste bestämma innan jag sätter dom i blom vilka föräldrar jag vill ha iom kolliderat silver metoden.
Är alla de korta plantorna som inte vill växa skit gener jag inte borde breeda vidare på då?
Jag hade tänkt göra:
Tutankamon x White Rhino och Tutankamon x C99.

Jag kan i alla fall varmt rekommendera Bulk Seed Bank, alla strains därifrån har växt enormt bra! Plus att deras frön är riktigt billiga.
Citera
2018-05-27, 00:14
  #2
Medlem
det är ett jävla jobb med detta haha. hade en polare som höll på med det och några växter dog så han blev helt förstörd och kallade dem oftast för sina bebisar. hahah lycka till iaf
Citera
2018-05-27, 08:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Jag odlar flera olika strains nu då tanken var att göra egna frön sen. En sak man ska kolla när man väljer vilka plantor man ska para är plantornas växtkraft. Men det är extrem skillnad på växtkraften mellan sorterna.

Problemet är att alla de sorter jag ville para och odla skulle växa bra men tyvärr växer alla skit dåligt medans de "sämre" sorterna billiga frön jag inte tänkt korsa växer nästan 10ggr så fort.

Strains Jag ville odla och korsa:

GG#4 (Expert Seeds) ca 5cm
Tutankamon (Pyramid seeds) ca 5cm
Critical Kush (Dinafem) ca 5cm
Amnesia Kush (dinafem) ca 5cm
White Rhino (Nirvana) ca 5cm


C99 (Feemale seeds) ca 20cm

Billiga frön jag hade över:
Nordic Kalashnikov (Northern Seeds) ca 30-40cm
Super Lemon Haze (Bulk seed bank) ca 40-50cm
White Russian (Bulk seed bank) ca 25-30cm

Även fast jag la alla frön samtidigt i blöt är skillnaden ändå så här stor mellan Nordic Kalashnikov och de 5st st strains jag ville odla. Super Lemon haze är ännu större än Kalashnikov på bilden.
https://anonfile.com/M6u0D4e2ba/size-cleaned.jpg

Vad drar jag för slutsatser av det?
Jag har inte plats för att ta en klon av varje planta och se hur slutresultatet blir för att välja föräldrar. Så jag måste bestämma innan jag sätter dom i blom vilka föräldrar jag vill ha iom kolliderat silver metoden.
Är alla de korta plantorna som inte vill växa skit gener jag inte borde breeda vidare på då?
Jag hade tänkt göra:
Tutankamon x White Rhino och Tutankamon x C99.

Jag kan i alla fall varmt rekommendera Bulk Seed Bank, alla strains därifrån har växt enormt bra! Plus att deras frön är riktigt billiga.

Snyggt! Jag vill också börja korsa sen. Har köpt ett par böcker också om odling. The cannabis encyclopedia av Jorge cervantes och Tredje upplagan av The cannabis grow bible av Greg green. Riktigt bra böcker, står fan mycket bra saker som man inte hittar på internet. Bla hur man korsar osv.

Det som är viktigt tycker jag är att fröna ska ha bra grobarhet och vara stabila redan som unga,
Så man slipper kasta dom svaga om man har dåligt med plats. Vissa strains växer sig korta och buskiga, mestadels indica som man helst odlar inomhus. Så något sånt skulle jag kanske satsa på, men de är trevligt med plantor som blir höga också!
Citera
2018-05-27, 21:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mushii91
det är ett jävla jobb med detta haha. hade en polare som höll på med det och några växter dog så han blev helt förstörd och kallade dem oftast för sina bebisar. hahah lycka till iaf

Ja ett jäkla jobb är det, men kul är det. Nej då så larvig är jag inte, men ja jag blev lite förstörd att alla strains jag hopats på verkar växa enormt dåligt.


Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Snyggt! Jag vill också börja korsa sen. Har köpt ett par böcker också om odling. The cannabis encyclopedia av Jorge cervantes och Tredje upplagan av The cannabis grow bible av Greg green. Riktigt bra böcker, står fan mycket bra saker som man inte hittar på internet. Bla hur man korsar osv.

Det som är viktigt tycker jag är att fröna ska ha bra grobarhet och vara stabila redan som unga,
Så man slipper kasta dom svaga om man har dåligt med plats. Vissa strains växer sig korta och buskiga, mestadels indica som man helst odlar inomhus. Så något sånt skulle jag kanske satsa på, men de är trevligt med plantor som blir höga också!

Vad är snyggt? Att korsa ska inte vara så svårt, men att sen hitta de rätta generna och stabilisera strainen är nog lite svårare. Om du korsar tex Critical (Dålig potens) med OG Kush (Dålig skörd) kan det både sluta i en avkomma som både har dålig potens och ger dålig skörd, eller en strain som både har bra potens och bra skörd.

Precis. Men de jag har nu tycker jag inte är särskilt "stabila" när de knappt växer, så i en vanlig odling skulle jag tagit bort alla de plantorna för att ge utrymme åt de starkare. Men vissa strains kanske blir bra men tar enormt mycket längre tid att komma igång än andra bara?

Nej sativor behöver inte vara höga (c99, tutankhamon mfl) medans indicor som GG#4 är riktigt hög och stretchy. Jag gillar röka indica mest, men sativadominanta hybrider ca 60/40 brukar ge bäst skörd. Men höjden är inga problem, jag veggar med blå MH lampor och toppar plantorna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback