2018-05-26, 19:51
Medlem
Tjena!

När jag gick i gymnasiet var jag ingen pluggis, därav fick jag i stort sett G i de ämnen jag inte intresserade mig utav. Men idag behöver jag rusta upp betygen och komma in på den utbildning jag vill komma in på.

Till frågan, jag har läst matematik 3c och 4 utöver gymnasiet. Men i gymnasiet läste jag matematik A och B. Dessa fick jag G i, och vill höja mitt meritvärde "overall" på betygen. Men om man tittar på första matematikkursen så finns det ju 1a, 1b, 1c.... Spelar det roll vilken jag gör prövning i för att få höja mitt meritvärde, alltså får jag lika mycket meritvärde av vilken som av dessa tre? För isåfall kan jag lika gärna pröva mig i 1a för enkelhetensskull eller hur?

Och rekommenderar ni nån speciell kursbok?

Tacksam för hjälpen......
Citera
2018-05-26, 20:01
Medlem
cybergrodans avatar
Är det inte bara lättare att plugga till högskoleprovet och försöka skriva bra där?

Jag gick i samma tankar som dig, att få upp betygen, men jag tyckte bara att det verkade krångligt. Jag köpte en bok för högskoleprovet och pluggade mig igenom den. Första gången gick provet sådär, andra gången pluggade jag lite mer och fick upp poängen. Nu går jag den utbildning som jag verkligen ville komma in på.
Citera
2018-05-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Är det inte bara lättare att plugga till högskoleprovet och försöka skriva bra där?

Jag gick i samma tankar som dig, att få upp betygen, men jag tyckte bara att det verkade krångligt. Jag köpte en bok för högskoleprovet och pluggade mig igenom den. Första gången gick provet sådär, andra gången pluggade jag lite mer och fick upp poängen. Nu går jag den utbildning som jag verkligen ville komma in på.

Absolut! Jag har tänkt göra det med ... Men vill attackera från båda fronter så att säga! Höja betygen och högskoleprovet. Missade förra högskoleprovet, och nästa prov öppnar inte ens anmälan föras 15e aug och mellan den perioden finns i alla fall en prövning att göra och eftersom jag har så många kurser som är lätta att höja upp så är det värt ett försök...
Citera
2018-05-26, 20:57
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guitarrride
Absolut! Jag har tänkt göra det med ... Men vill attackera från båda fronter så att säga! Höja betygen och högskoleprovet. Missade förra högskoleprovet, och nästa prov öppnar inte ens anmälan föras 15e aug och mellan den perioden finns i alla fall en prövning att göra och eftersom jag har så många kurser som är lätta att höja upp så är det värt ett försök...
Ah okej jag förstår! Jag hade nog ändå ägnat sommaren åt plugg inför HP, men du ska såklart göra det som känns rätt för dig.
Men för att svara på din fråga. Du kan läsa vad som helst, ändring av meritvärdet gör detsamma oavsett om det är t.ex. svenska eller matte. Så ja det smartaste är såklart att gå på matte 1a eller vad du nu tycker var enklast i skolan.
Antar att du vet detta redan, men tänk på att en prövning innebär att du måste plugga in allt för dig själv (dvs inget lärarlett) samt betala 500 kr per kurs.
Citera
2018-05-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ah okej jag förstår! Jag hade nog ändå ägnat sommaren åt plugg inför HP, men du ska såklart göra det som känns rätt för dig.
Men för att svara på din fråga. Du kan läsa vad som helst, ändring av meritvärdet gör detsamma oavsett om det är t.ex. svenska eller matte. Så ja det smartaste är såklart att gå på matte 1a eller vad du nu tycker var enklast i skolan.
Antar att du vet detta redan, men tänk på att en prövning innebär att du måste plugga in allt för dig själv (dvs inget lärarlett) samt betala 500 kr per kurs.

Tackar! Då vet jag !
Citera
2018-05-27, 01:28
Medlem
Matten på hp är ma1b, läser du den kursen blir det två flugor i en smäll. Bara en fundering.
Citera
2018-05-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaIIatin
Matten på hp är ma1b, läser du den kursen blir det två flugor i en smäll. Bara en fundering.

Aha det var ju jäkla smart faktiskt! Är det mycket "tillägg" i 1b än 1a? Vill som sagt göra det som lätt som möjligt.. men om det inte är mycket extra i 1b så gör det nog inget och trevligt att det är samma som HP.
Citera
2018-05-27, 16:38
Medlem
Övrigt: Någon som har erfarenhet av kurslitteraturen till matte 1 ?? Ser att till matte 1a finns liksom en gul bok och en röd bok i 5000-serien? Blir helt förvirrad.

Liber har en bok som heter bok som heter Matematik M1a som ska täcka hela a kursen.

B- kurserna verkar ha separata böckerna på både liber och 5000-serien....

Något att föredra?
Citera
2018-05-27, 19:06
Medlem
Ofta många som rekommenderar att man gör högskoleprovet, men vad gör man isf om man är dålig på verbala delen exakt?
Citera
2018-05-27, 19:27
Medlem
Milton-Neotropoliss avatar
Som ovan har nämnt bör du satsa på hp för framtida studier men att läsa om ma1 är nog väldigt possitivt för att höja poängen på den kvantitativa delen. Rekommenderar att du läser ma1c-ma2c om du tänker ta den vägen.

Köp en HPguiden/HPakademin account och börja träna inför provet
Senast redigerad av Milton-Neotropolis 2018-05-27 kl. 19:29. Anledning: felstavning
Citera
2018-05-27, 19:31
Medlem
Milton-Neotropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
Ofta många som rekommenderar att man gör högskoleprovet, men vad gör man isf om man är dålig på verbala delen exakt?

Du läser klassisk litteratur samt går med i en bok-klubb (ej sarkastisk, det finns sådanna på internet). Tillsammans med en account på HPguiden så borde du kunna klara sv/eng delen med 1.3+ rätt enkelt.
Citera
2020-07-16, 17:44
Medlem
Citat:

Hej!

Tänkte fråga hur du först pluggade samt hur du delade upp studietiden första gången du skulle skriva provet?
Jag har själv aldrig gjort högskoleprovet, och har nyligen tagit studenten med 15.70 i snitt.. inte så jätte bra. Men målet är att komma in på bibliotekarieprogrammet i södertörns högskola, har försökt kolla var poängen ligger på där, men med tanke på att det är ett nytt program som startade år 2019 så är det osäkert på högskolepoängen där. I Borås dock, ligget programmet på 0,65, (förra året) Så jag försöker satsa på 0,65 och lite högre. Tycker du jag bör köpa HPguiden för 2350 något? är det värt för någon som aldrig skrivit provet förr? Jag har boken "högskoleprovet - den kompletta guiden" Men fastnat på till exempel NOG delen, väldigt komplicerat :/ Tror du jag kan nå 0,65 trots min svaghet i matte?
Senast redigerad av sket 2020-07-16 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in