Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 16:45
  #1
Medlem
Faszoms avatar
Vänder mig till flashback!

Jag är en nyutbildad arkitekt. I sommras började jag pá ett projekt som "assistant engineer".
Bland mina arbetsuppgifter ligger att dokumentera bygget, och beställa armeringstál och andra byggmaterial till bygget, samt mindre uppgifter jag fár av arbetsledaren.

Váran projektledare är ganska ung (35), och har som jag förstátt det tidigare arbetat pá mindre projekt sá som fjärrvärme ledningar med 2 anställda. Nuvarande projekt är ett ganska stort, 7 vánings kontorsbyggnad (ca +10 000 m2), och nu har han 9 personer under sig, varav 4 är ute pá bygget.

Under hans ledning har vi stora problem inom teamet.
Vi ligger lángt över deadlinen, ca 1 mánad och det blir bara värre.

Dels är det inte skoj att ens första jobb/ projekt blir misslyckat, dels börjar jag oroa mig för min egen karriär. Bör jag stanna och se om det blir bättre, sköta mitt jobb och hoppas det löser sig. Eller bör jag överge den sjunkande báten innan jag fár sparken vid eventuell brytande av kontrakt. Just nu gár vi in i "straff-tiden" vilket betyder ca 30 000 €/ dag. Nuvarande bjälklag máste vara färdigt den 30. Men som det ser ut nu kommer detta inte ske.

Tänker här mest pá framtida jobb intervjuer. Hur stor betydelse har det att man som "assistant engineer" kommer frán ett dáligt/ misslyckat projekt?
Jag är näst längst ner pá karriär-stegen, inget beslut fattande finns vid mig. Min ända uppgift är att se till att armeringsstálet är pá plats när det behövs (vilket det brukar vara).


Dvs projektledaren har gjort flera dáliga beslut. Vilket han dock inte tar ansvar för utan skjuter vidare till byggnadsledarna. Inom várt eget team är det noll kommunikation. Projektledaren fattar egna beslut (dáliga/ felaktiga) utan várt vetande. Vi fár reda pá hans beslut/ order genom underleverantörerna, dá de meddelar att projektledaren sa att de skulle göra si och sá tex.

Den äldre kollegan säger att huvuden kommer rulla inom företaget...
Citera
2018-05-26, 17:54
  #2
Medlem
En arkitekt som sitter och mängdar?
Ska du inte vara med o rita hus istället?

Gå till chefens chef och uttryck din oro.
Eller så sitter du still i båten och håller käften.
Ansvaret ligger på projektledaren men skit tenderar att rinna neråt.

Du skrev att oftast är stålet på plats i tid? Alltså är du medskyldig till en del stillestånd?.
Citera
2018-05-26, 18:17
  #3
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
En arkitekt som sitter och mängdar?
Ska du inte vara med o rita hus istället?

Gå till chefens chef och uttryck din oro.
Eller så sitter du still i båten och håller käften.
Ansvaret ligger på projektledaren men skit tenderar att rinna neråt.

Du skrev att oftast är stålet på plats i tid? Alltså är du medskyldig till en del stillestånd?.

Stálet kommer i tid, men underleverantören háller inte koll pá stálet.
Stálet är beställt, men leverantören glömmer/ hinner inte producera allt.
Tex har vi väntat pá en leverans i 10 dagar nu, ca 300 kg.

Dock är detta ocksá projekt ledarens ansvar om jag förstátt rätt.. Han kan sätta press pá leverantören, att jag ringer 5 gng/ dag hjälper som oftast inte.
Citera
2018-05-26, 20:11
  #4
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Vänder mig till flashback!

Jag är en nyutbildad arkitekt. I sommras började jag pá ett projekt som "assistant engineer".
Bland mina arbetsuppgifter ligger att dokumentera bygget, och beställa armeringstál och andra byggmaterial till bygget, samt mindre uppgifter jag fár av arbetsledaren.
Jag måste bara fråga. Eftersom du befinner dig i produktionen på en byggarbetsplats, är du verkligen säker på att det var arkitekt som du utbildade dig till? Jag tänker att du kanske missförstått och att du egentligen utbildat dig till byggnadsingenjör. Arkitekter ritar byggnader, inte sitter och beställer armeringsjärn.
Citera
2018-05-26, 21:55
  #5
Medlem
Vilket läroprojekt du har fått! Här har du massor att lära hur du inte ska göra!
En fråga: Är du arkitekt eller ingenjör?

Är ditt jobb tråkigt och för jävligt så bör du hitta ett annat där det är bättre uppstyrt. Börja inte med att gå och klaga hos chefer. Du kommer att bli nedtryckt för att du svartmålar en medarbetare säkert eller något liknande.

Kolla efter andra tjänster helt enkelt. i Vilket land jobbar du i?
Citera
2018-05-26, 22:08
  #6
Medlem
Jag ska ge dig två tips:

1.Köp stålet från Celsa Steel. Mycket bra stål från en pålitlig leverantör.

2. Sluta särskriva. Du framstår som mycket korkad.
Citera
2018-05-27, 09:48
  #7
Medlem
Är det inte skillnad på att vara arkitekt och ingenjör?

Det är som att sjuksköterskorna skulle kalla sig för att vara läkare.
Citera
2018-05-27, 12:05
  #8
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
2. Sluta särskriva. Du framstår som mycket korkad.

Lade själv märke till en massa stavfel och brott mot skrivregler och torftig svenska i TS text men antar att det beror på dagens svenska skola.
Citera
2018-05-27, 12:33
  #9
Medlem
Faszoms avatar
Är utbildad och arbetar i Ungern. Ursäkta stavfelen, det beror som nágon sa dels pá den svenska skolan, dels att jag bott/ studerat utomlands i 6 ár snart.

Jag är utbildad architectural-engineer, arkitekt.ingenjör. Här kan arkitekter antingen jobba som "klassisk" arkitekt eller inom produktion.
Min position är entreprenadingenjör, dock är arbetsuppgifterna inom teamet blandade, pá projektledarens order. Platscheferna fár entreprendasingenjörs uppgifter mm.
Uppgifterna byter verkställare var-varannan mánad. Därför har det hänt flera gánger att tvá personer jobbat med samma uppgift, samt att vi inte längre vet vem vi kan frága, samt att uppgifter ofta inte blir genomförda korrekt.

Vi har ställningar/ maskiner som státt oanvända pá bygget i flera mánader, likväl pá projektledarens order. (han ringer upp, frágar om vi beställt ställningen, han fár som svar nej, varpá han skäller ut en att han vill ha ställningen där omedelbart. Nu har den státt där i tvá mánader).
Som sagt tidigare, projektledaren kommunicerar inte nerát vad hans mál är.

Men när ledningen frágar mig varför ställningen kostade oss x tusen €/ mánad i onödan, kommer han skydda mig?

Som nágon sa, det är mycket erfarenhet om hur man inte ska göra.
Vi har startat flera juridiska átgärder, och antagligen kommer flera bli startade, vilket kan vara värdefull erfarenhet.

Dock undrar jag hur värdefull denna erfarenhet är för en eventuell ny arbetsgivare?!
Citera
2018-05-28, 14:34
  #10
Medlem
Tror inte någon ny arbetsgivare hänger dig för att projektet är försenat, det är inte ditt ansvar. För övrigt verkar 90% av alla byggen vara försenade, åtminstone i sverige.

Rent generellt så vill nya arbetsgivare ha referenser från tidigare arbetsplatser. Du väljer oftast referensperson själv så se till att du är ok med antingen projektledaren eller chefen så dom inte pratar ner dig.

Av samma anledning gäller det även att alltid avsluta snyggt om man planerar att byta, i värsta fall vill man ha möjligheten att komma tillbaka vid senare läge om det nya gräset inte skulle visa sig vara grönare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback