Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 16:45
  #1
Medlem
Faszoms avatar
Vänder mig till flashback!

Jag är en nyutbildad arkitekt. I sommras började jag pá ett projekt som "assistant engineer".
Bland mina arbetsuppgifter ligger att dokumentera bygget, och beställa armeringstál och andra byggmaterial till bygget, samt mindre uppgifter jag fár av arbetsledaren.

Váran projektledare är ganska ung (35), och har som jag förstátt det tidigare arbetat pá mindre projekt sá som fjärrvärme ledningar med 2 anställda. Nuvarande projekt är ett ganska stort, 7 vánings kontorsbyggnad (ca +10 000 m2), och nu har han 9 personer under sig, varav 4 är ute pá bygget.

Under hans ledning har vi stora problem inom teamet.
Vi ligger lángt över deadlinen, ca 1 mánad och det blir bara värre.

Dels är det inte skoj att ens första jobb/ projekt blir misslyckat, dels börjar jag oroa mig för min egen karriär. Bör jag stanna och se om det blir bättre, sköta mitt jobb och hoppas det löser sig. Eller bör jag överge den sjunkande báten innan jag fár sparken vid eventuell brytande av kontrakt. Just nu gár vi in i "straff-tiden" vilket betyder ca 30 000 €/ dag. Nuvarande bjälklag máste vara färdigt den 30. Men som det ser ut nu kommer detta inte ske.

Tänker här mest pá framtida jobb intervjuer. Hur stor betydelse har det att man som "assistant engineer" kommer frán ett dáligt/ misslyckat projekt?
Jag är näst längst ner pá karriär-stegen, inget beslut fattande finns vid mig. Min ända uppgift är att se till att armeringsstálet är pá plats när det behövs (vilket det brukar vara).


Dvs projektledaren har gjort flera dáliga beslut. Vilket han dock inte tar ansvar för utan skjuter vidare till byggnadsledarna. Inom várt eget team är det noll kommunikation. Projektledaren fattar egna beslut (dáliga/ felaktiga) utan várt vetande. Vi fár reda pá hans beslut/ order genom underleverantörerna, dá de meddelar att projektledaren sa att de skulle göra si och sá tex.