Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 15:47
  #1
Medlem
vaginalprolapss avatar
Jag har precis hämtat hem en 4 månader gammal Chihuahua valp som är sjukt nyfiken på allt. Jag och min sambo har två stycken 7 åriga katter och från deras håll funkar det bra, dom undrar mest vad hunden är för en liten pryl. Men hunden skäller och jagar katterna så fort han ser dom. Nu har vi kommit så långt att om Katten ligger i sitt kattträd och vi håller i honom så är han tyst och han blir verbalt belönad och ibland får han även en bit godis. Kattträdet står brevid sängen så, ligger han i sängen är han väldigt nära och även där funkar det och han får beröm. Men när katten som är van att sova med oss vill krypa ner i sängen bryter helvetet löst. Hur ska vi gå tillväga nu för att kunna ha dom närmare varandra utan massa stök?

Alla tips och trix är välkomna. mvh, Vaginal.
Citera
2018-05-26, 17:43
  #2
Medlem
altesvedens avatar
Lämna tillbaka hunden! Har du inte hört det gamla ordspråket: som hund och katt. Stackars katter, en inkräktare i huset som stör en 7 årig idyll.
Citera
2018-05-26, 18:00
  #3
Medlem
falskmustarens avatar
Se till att hålla dem övervakade när de är tillsammans. En bekants ganska stora Maine Coon (tror jag det är, 10+kg och långhårig) tröttnade en dag på den nya lilla djävligt ettriga chihuahuavalpen - och åt helt enkelt upp den. Det var bara en bit kvar av svansen när han kom hem från jobbet - och katten var mätt och nöjd
Citera
2018-05-26, 18:31
  #4
Medlem
ekmannens avatar
Ryt till ordentligt och dra ner hunden( inte skada den) . Det är viktigt att han vet att det inte är okej att jaga katten tex. Ska förhoppningsvis räcka en gång.
Citera
2018-05-26, 19:25
  #5
Medlem
vaginalprolapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altesveden
Lämna tillbaka hunden! Har du inte hört det gamla ordspråket: som hund och katt. Stackars katter, en inkräktare i huset som stör en 7 årig idyll.

Att lämna tillbaka hunden är inget jag ens tänker på, det har gått ett dygn... kom med något konkret tips eller skit i att skriva.

Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Ryt till ordentligt och dra ner hunden( inte skada den) . Det är viktigt att han vet att det inte är okej att jaga katten tex. Ska förhoppningsvis räcka en gång.

Jag har gjort det flertalet gånger, vilket har lett till att han inte morrar och skäller när dom är nära varandra och jag eller min sambo övervakar. Men tanken är ju att de ska kunna gå nära varandra utan att det blir krig. Att dom blir bästa vänner är absolut inget krav.
Citera
2018-05-26, 19:42
  #6
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaginalprolaps
Att lämna tillbaka hunden är inget jag ens tänker på, det har gått ett dygn... kom med något konkret tips eller skit i att skriva.



Jag har gjort det flertalet gånger, vilket har lett till att han inte morrar och skäller när dom är nära varandra och jag eller min sambo övervakar. Men tanken är ju att de ska kunna gå nära varandra utan att det blir krig. Att dom blir bästa vänner är absolut inget krav.
Ok, antingen har du inte gjort det tillräckligt markerat att det inte är okej eller så kanske det blir bättre med tiden, det är ju bara en valp. Valpar är sjukt jobbiga :P
Citera
2018-05-26, 20:31
  #7
Medlem
vaginalprolapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Ok, antingen har du inte gjort det tillräckligt markerat att det inte är okej eller så kanske det blir bättre med tiden, det är ju bara en valp. Valpar är sjukt jobbiga :P


Jodå, jag har lagt honom på rygg och hållt honom mot golvot och bestämt sagt nej, sen efter det har jag lagt honom i hans bädd och låtit honom stanna där ett tag. Jag eftersöker lite konkreta övningar eller tips.
Citera
2018-05-26, 21:09
  #8
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaginalprolaps
Jodå, jag har lagt honom på rygg och hållt honom mot golvot och bestämt sagt nej, sen efter det har jag lagt honom i hans bädd och låtit honom stanna där ett tag. Jag eftersöker lite konkreta övningar eller tips.
Jag har fått lära mig på kurser att man ska sedan "trösta" hunden en stund efter man "fyat" hunden, inte låta han skämmas i ett hörn om man säger så.
Citera
2018-05-26, 22:14
  #9
Medlem
vaginalprolapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Jag har fått lära mig på kurser att man ska sedan "trösta" hunden en stund efter man "fyat" hunden, inte låta han skämmas i ett hörn om man säger så.


det gör vi, han får sitta i sitt hörn men eftersom att han är så liten så har han inte lärt sig att stanna kvar där. så vi sätter tillbaka honom 2-3 gånger och sen får han koma upp i soffan och umgås igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback