Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 15:06
  #1
Medlem
I dessa GDPR-tider har jag klurat på om vi skulle kunna bygga ett "ta-bort-mig-överallt-verktyg" här på Flashback. Det skulle i så fall bestå av en gemensam, gigantisk databas (lista) av mejladresser till alla tänkbara ställen som kan ha personuppgifter.

Därefter kan vem som helst (användare eller icke-användare på Flashback) ta hela den senaste listan och snabbt och enkelt dra iväg ett massmejl från sin epost till tusentals organisationer och företag samtidigt där man begär att få sina personuppgifter borttagna. Detta istället för att var och en ska behöva leta runt och hitta alla tänkbara ställen själv där personuppgifter kan drälla omkring.

Bonuspoäng om någon kommer på finurliga sätt som man begära att försvinna från kommersiella listor som t.ex. telefonförsäljare eller reklam-utskickare använder.
Citera
2018-05-26, 15:39
  #2
Medlem
Går inte eftersom begäran om borttagning kan kräva utskriven blankett, som skall skrivas på, dateras och scannas in och skickas. Därefter har företaget 3 månader på sig att agera på begäran.

Vissa företag vill helt enkelt göra det jobbigt för dig att bli bortglömd.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-05-26 kl. 15:51.
Citera
2018-05-26, 15:50
  #3
Medlem
Det finns ju miljontals med aktörer i Sverige som lagrar personuppgifter - allt från näthandeln till olika slags föreningar. Egentligen alla som erbjuder medlemskap, registrering på hemsida eller som du kan handla hos. Ska vi då samla mejladresser till alla? Det låter inte gångbart. Mycket enklare och effektivare att svara på inkomna GDPR-mejl att man vill bli borttagen.
Citera
2018-05-26, 15:54
  #4
Avstängd
Online: Alla såna där onlinebutiker där man köper grejer är det bara att höra av sig till och säg jag vill säga upp mig som kund så tar dom bort allt. Telefonsidor är enkelt (eniro hitta.se och sånt) bara säg åt dom att ta bort allt annars ses vi i rätten!

Tillägg i webbläsaren: uBlock origin är ett måste, HTTPs Everywhere, ghostery, disconnect, sen webbläsartilläggen som ens VPN erbjuder. Viktigt att stänga av WebRTC och kolla så att ens DNS inte läcker. Jag är jävligt paranoid därför är det så mycket skit, men det funkar iallafall.

På mobilen: Samma sak + Haven (Snowden har varit med och skapat)

Bing, Google, Yahoo, alla såna där sökmotorer är samma sak som att begå självmord, använd inte dom.

IRL är det inte så mycket man kan göra, man måste ju ha ett personnummer för att finnas, man kan försöka få skyddad identitet men då måste polisen godkänna anledningen också, och den chansen är ju lika stor som att jesus gick på vattnet.
Citera
2018-05-26, 16:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Online: Alla såna där onlinebutiker där man köper grejer är det bara att höra av sig till och säg jag vill säga upp mig som kund så tar dom bort allt. Telefonsidor är enkelt (eniro hitta.se och sånt) bara säg åt dom att ta bort allt annars ses vi i rätten!

Tillägg i webbläsaren: uBlock origin är ett måste, HTTPs Everywhere, ghostery, disconnect, sen webbläsartilläggen som ens VPN erbjuder. Viktigt att stänga av WebRTC och kolla så att ens DNS inte läcker. Jag är jävligt paranoid därför är det så mycket skit, men det funkar iallafall.

På mobilen: Samma sak + Haven (Snowden har varit med och skapat)

Bing, Google, Yahoo, alla såna där sökmotorer är samma sak som att begå självmord, använd inte dom.

IRL är det inte så mycket man kan göra, man måste ju ha ett personnummer för att finnas, man kan försöka få skyddad identitet men då måste polisen godkänna anledningen också, och den chansen är ju lika stor som att jesus gick på vattnet.

Webhallen t.ex kräver att du skickar in ett påskrivet dokumet ”begäran om ändring / radering” där du uppger vad du vill göra.

Webhallen sparar annars dinauppgifter i 10 år enligt deras dokument.

Se:
https://new.webhallen.com/se/info/25-Personuppgifter

Så nej, det går inte bara att skicka ett mail, utan du måste läsa i företagets policy hur du gör för att få dina rättigheter tillgodosedda hos just detta företag.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-05-26 kl. 16:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback