Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-27, 09:12
  #13
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Hej!

Jag har nu sen ett par år tillbaka gått i att ta lastbilskörkortet. Eftersom jag har haft turen när det kommer till jobb osv så har just detta ämnet inte kommit till skott pga detta. Jag har jobb i dagsläget på ett lager men man vet aldrig hur länge man blir kvar osv, så av säkerhetsskäl så vill jag nu ta kortet då jag vet om att det leder till jobb i framtiden om något skulle gå åt skogen!

Ett intyg som stärker att jag kan få jobb efter utbildningen kan jag fixa fram på nolltid då jag har kontakt med ett åkeri här i stan!

Vänner i min omgivning har vid flera tillfällen sagt att jag borde gå in till platsbanken och tala med dem angående detta och visa upp mitt intyg ifrån ett åkeri och via detta intygen bekräfta att jag har fast jobb efter utbildningen.

När jag väl gjorde detta på platsbanken så fick jag som svar som löd såhär:
"Det intyget som du har stärker inte ditt argument kring utbildningen, plus att ekonomin finns inte i dagsläget och att du måste vara inskriven här hos oss"

Eftersom denna utbildningen är dyr att betala från egen ficka så vänder jag mig till er här på Flashback om vilken väg jag möjligtvis kan ta för att skaffa detta kortet på smidigast väg?

* Är det en lösning att gå över till en platsbank hos en annan kommun?
* MÅSTE jag vara inskriven på platsbanken för att komma åt utbildningen?

Tack!

Det finns gott om trafikskolor som har intensivkurser. Ta kontakt med en sådan.

http://www.tibrotrafikskola.se/#
Citera
2018-05-27, 09:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Nej, snarare någon tusenlapp eller två på deklarationen om det gäller C-kort, andra utbildningar vet jag inte hur det ser ut, men du kan dra av om du behövt betala för en utbildning själv som krävs i jobbet.

50k för att ta ett C-kort, det är inte ens rimligt.



Det stämmer att man mest troligen behöver CE vilket blir kanske dubbla om man är duktig eller ännu mer om man inte är van att köra. Om TS skaffar CE bör det finnas bra chans att åkeriet står för YKB utbildningen? Nu var mitt inlägg mer inriktat mot TS fråga om C-kort men det är bra att du tar upp vad TS kan förvänta sig behövas för utbildningar för att faktiskt jobba.

Jo då, 12k (inklusive hyra för fordon och adm. kostnader), CE på runt 10k och YKB på minst 26k (den billigaste du kan få).

De flesta YKB 140h ligger på runt 40k. Priserna är inte standard och de flesta skolor höjer dem till skyarna.


På tibro får du C+YKB för 36k exl. moms.
Citera
2018-05-27, 09:14
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Det finns gott om trafikskolor som har intensivkurser. Ta kontakt med en sådan.

http://www.tibrotrafikskola.se/#

Nej, det finns inte "gott om trafikskolor" för högre behörigheter. Det finns ett handfull.
Citera
2018-05-27, 09:22
  #16
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, det finns inte "gott om trafikskolor" för högre behörigheter. Det finns ett handfull.
Du säger att det bara finns fem trafikskolor i landet som har dessa behörigheter?
Citera
2018-05-27, 09:22
  #17
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jo då, 12k (inklusive hyra för fordon och adm. kostnader), CE på runt 10k och YKB på minst 26k (den billigaste du kan få).

De flesta YKB 140h ligger på runt 40k. Priserna är inte standard och de flesta skolor höjer dem till skyarna.


På tibro får du C+YKB för 36k exl. moms.

Sökte lite och vid en anställning är det företaget som står för utbildningen, jag vet inte behovet för personer som kör CE är men det blir lite att hålla koll på marknaden. Är behovet stort känns det som att det borde gå att få en anställning och sedan få YKB utbildningen (om man skaffat CE).

Oavsett vad känns det som mycket pengar för att ha en backup plan för framtida jobb som det är i TS fall.
Citera
2018-05-27, 09:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Du säger att det bara finns fem trafikskolor i landet som har dessa behörigheter?

Nej, men som har erfarenheten nog att utbilda. Vilken trafiklärare som helst kan ta C kort och sedan utbilda folk redan efter upkörningen.
Citera
2018-05-28, 23:54
  #19
Medlem
Så vad är det smidigaste då?
Citera
2018-05-29, 00:29
  #20
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Så vad är det smidigaste då?

För att få ett fast jobb inom åkeri? Ska du jobba behöver du mest troligen CE vilket är dyrare än bara C, har du tur får du en anställning och får YKB utbildningen betald, oavsett vad så är det en dyr väg att gå för en backup plan. Börja med att läsa in teorin själv via boken och se hur motiverad du är, efter det kan du ta kontakt med en körskola och berätta din plan.
Citera
2018-05-29, 21:37
  #21
Medlem
Vilket åkeri skulle betala din utbildning? Nej det funkar inte så. Du bör va nyanländ eller inskriven minst 6 månader för att få via arbetsförmedlingen. Ykb kostar ca 60 000:- i storstadsregioner 140h. Körningen är olika. Du får det via komvux gratis men det är ingen rättighet att gå gymnasiet en andra gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback