Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 17:30
  #25
Avstängd
Gällande folket som bor i de olika stadsdelarna kan man säga att de är ganska lika gällande utbildning och ekonomiska preferenser. Min erfarenhet är att det är lite mer familjärt på söder och ett något ruffigare krogliv i och med de som kommer in från söderförorterna, Vasastan är lite finare vilket jag tycker är trist.

Har lägenhet i Årsta och vid Karlaplan i och med att min sambo har kvar sin lägenhet, vi tillbringar 95% av tiden här i Årsta på grund av närheten till Södermalm och dess blandning av folk.

Vasastan är det inte många ”utbölingar” som åker till, vilket ibland kan vara skönt men kanske inte om man flyttar till en ny stad och gillar att umgås med människor. Vasastan är betydligt mer pretantiöst än söder.

Alla dagar i veckan hade jag som är 40år valt söder...
Citera
2018-05-26, 17:36
  #26
Medlem
Bott på söder sen 2007 och enligt PK eliten är jag en dödsnazist som också tycker om öl.

Valde söder för jag var uppväxt i Enskede
Citera
2018-05-26, 17:37
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton
Jobbar hemifrån. Dock gillar jag att gå och sätta mig på ett cafe eller bibliotek. Ser att stadsbiblioteket ligger i vasa.
Snälla, sluta skriv ”Vasa” hela tiden. Ingen kallar stadsdelen för det.
Citera
2018-05-26, 17:59
  #28
Medlem
Inflyttad stockholmare?

Då är ju södermalm perfekt för dig. Fyllt med bönder med rika föräldrar som köpt en lägenhet så barnen kan åka till stora stan o bliiii nåtttt.
Citera
2018-05-26, 18:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Eftersom du sympatiserar med SD så kanske inte Södermalm är ditt område då alla där röstar på miljöpartiet, äter sallad och tror att dom med sitt godhetstyckande är så jävla bra.

Du kommer antingen störa dig på folket där efter ett tag eller tycka att det är ganska kul då man har nånting att garva åt i sin omgivning.
Det gör vi inte alls det. Dessutom så gömmer sig journalisterna efter ”metoo” så vi vanliga sd:are slipper se dom. Men det är inget fel på Vasastan heller.
Citera
2018-05-26, 18:37
  #30
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton
Jobbar hemifrån. Dock gillar jag att gå och sätta mig på ett cafe eller bibliotek. Ser att stadsbiblioteket ligger i vasa.

Just caféer kan du finna precis överallt i Sthlms innerstad så det är nog det sista du behöver oroa dig över.

Precis, Sthlms stadsbiblioteket ligger mitt i Vasastan och är rätt stort och har även filialer bredvid, t.ex. ett eget stort hus för tidningar. Hela Sthlms universitet hade sina lokaler i husen i kvarteren omkring. Men i o.m. att det växte tvangs fler och fler institutioner flytta ut till Frescati (det skedde på1960-90-talen). Handelshögskolan ligger dock kvar på Odenplan i Vasastan. Det finns fortfarande gott om platser där man kan sitta ostört. Jag vill t.ex. minnas att ett av husen ovanför stadsbiblioteket (på Norrtullsgatan) är just ett studiehus, där man kan sitta helt tyst och plugga.

Även många sitter t.ex. på Kulturhuset och läser och skriver på datorn. (Ligger på T-centralen, Norrmalm, ca 1 km, eller 3 t-bane-stn från Odenplan.)
Citera
2018-05-26, 18:48
  #31
Medlem
MrSimpletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Gällande folket som bor i de olika stadsdelarna kan man säga att de är ganska lika gällande utbildning och ekonomiska preferenser. Min erfarenhet är att det är lite mer familjärt på söder och ett något ruffigare krogliv i och med de som kommer in från söderförorterna, Vasastan är lite finare vilket jag tycker är trist.

Har lägenhet i Årsta och vid Karlaplan i och med att min sambo har kvar sin lägenhet, vi tillbringar 95% av tiden här i Årsta på grund av närheten till Södermalm och dess blandning av folk.

Vasastan är det inte många ”utbölingar” som åker till, vilket ibland kan vara skönt men kanske inte om man flyttar till en ny stad och gillar att umgås med människor. Vasastan är betydligt mer pretantiöst än söder.

Alla dagar i veckan hade jag som är 40år valt söder...
Så det är alltså lättare träffa folk på söder? Det känns som en viktig punkt då man kommer utifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Bott på söder sen 2007 och enligt PK eliten är jag en dödsnazist som också tycker om öl.

Valde söder för jag var uppväxt i Enskede
Betyg?

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Just caféer kan du finna precis överallt i Sthlms innerstad så det är nog det sista du behöver oroa dig över.

Precis, Sthlms stadsbiblioteket ligger mitt i Vasastan och är rätt stort och har även filialer bredvid, t.ex. ett eget stort hus för tidningar. Hela Sthlms universitet hade sina lokaler i husen i kvarteren omkring. Men i o.m. att det växte tvangs fler och fler institutioner flytta ut till Frescati (det skedde på1960-90-talen). Handelshögskolan ligger dock kvar på Odenplan i Vasastan. Det finns fortfarande gott om platser där man kan sitta ostört. Jag vill t.ex. minnas att ett av husen ovanför stadsbiblioteket (på Norrtullsgatan) är just ett studiehus, där man kan sitta helt tyst och plugga.

Även många sitter t.ex. på Kulturhuset och läser och skriver på datorn. (Ligger på T-centralen, Norrmalm, ca 1 km, eller 3 t-bane-stn från Odenplan.)
Tack för tipsen!
Citera
2018-05-26, 20:05
  #32
Medlem
Det viktigaste kriteriet när du väljer stadsdel för din bostad - är hur bostaden fungerar en vanlig mulen måndag - d v s närheten till vardagens alla behov.

Krogar och kaféer har du alltid nära eller god tillgång till - det behöver du aldrig oroa dig för - som någon ovan redan har sagt.

Fördelen med att bo i en stad är just närhet till allt: kommunikationer, livsmedelsaffärer och annan samhällsservice som du behöver, samt utbud som du gillar - kan dessa "närheter" kombineras med lugna, lite gröna och någorlunda trafikfria omgivningar - då har du en fullträff.

Nackdelen med att bo i en stad är om har har långt till affären, långt till allmänna transporter typ bussar och T-bana etc, långt till sådant utbud som du ofta har behov av eller gillar, samt har en bullrande biltrafik utanför köksfönstret. Sitter du så illa till är det ingen tröst att det ligger en krog med överpriser ganska nära.

Jag bor och har bott på östra Södermalm större delen av mitt liv. Nära till allt, lugnt och lite grönt.
Hur grannarna röstar skiter jag faktiskt i.
Citera
2018-05-26, 20:39
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton
Så det är alltså lättare träffa folk på söder? Det känns som en viktig punkt då man kommer utifrån.


Betyg?


Tack för tipsen!

Jag är nöjd 8 av 10 är inte så mycket för fancy ställen så därför valde jag söder istället för Vasastan och Kungsholmen.

Samt närheten till söderort 8 av 10
Citera
2018-05-26, 22:03
  #34
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSimpleton
Så det är alltså lättare träffa folk på söder? Det känns som en viktig punkt då man kommer utifrån.

Det finns alla möjliga människor överallt, men ja definitivt.

Södermalm var Sthlms fattiga arbetarstadsdel tills rätt nyligen. Där fanns alla fyllon, misslyckade konstnärer och småbutiker med folk som sålde hemmastickade grytlappar och lumphandlare. För att klara sig blev en äldre kultur kvar där den i trapphuset som haft råd med en köttbit bjöd över grannarna, någon hade lyckats köpa potatis och någon annan ägde en kastrull. I t.ex. nordöstra Vasastan (kallat Sibirien) var det likadant en gång, men är idag helt borta.

Vänsterjournalister m.fl. flyttade till Södermalm då de ville visa att de var arbetarklass och såg något charmigt i fattiga människor som sålde hemgjorda saker i små källarbutiker och bodde bakom disken på en madrass. Bostadspriserna gick därför upp kraftigt och de fattigaste tvangs flytta till förorterna. Men i viss mindre mån finns lite av ovanstående ändå kvar på Södermalm, både lite grannsämja, små källarbutiker, misslyckade konstnärstyper, kvarterskrogar lumphandlare och lokala fyllon.

Sthlm växer p.g.a. inflyttning. Det finns alla möjliga som flyttar in. Det är bl.a. de som ej vill vara byns enda bög, punkare eller huligan. Olika människor flyttar ofta till olika delar av stan. Södermalm har på senare år dragit tillsig just många hipsters, miljöpartister, veganer och fan vet allt. Så tänk på att t.ex. flertalet av de som hänger på det senaste innestället och drömmer om att bli en pseudokändis oftast är inflyttade som kämpat stenhårt med att slipa bort sin "bonniga" dialekt.

Strax söder om Södermalm låg föresten Södra Hammarbyhamnen, området hette Lugnet. Det var sannolikt Sveriges sista riktiga kåkstad. Med kåkstad menar jag just en riktig kåkstad, lervägar mellan hemmasnickrade läckande plåtskjul. Det sista revs på sent 1990-tal och namnet byttes till Hammarby Sjöstad för att ö.h.t. någon skulle kunna tänka sig att flytta dit frivilligt.

Förlåt ett långt och till stor del helt irrelevant inlägg...
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2018-05-26 kl. 22:09.
Citera
2018-05-27, 08:45
  #35
Medlem
MrSimpletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det viktigaste kriteriet när du väljer stadsdel för din bostad - är hur bostaden fungerar en vanlig mulen måndag - d v s närheten till vardagens alla behov.
Enig. Har kikat lite lägenheter i vasastan nu och hittat någa med närhet till odenplans T. Sen brukar jag alltid kika upp vart livsmedelsbutiker samt gym ligger. Som du säger närhet till transport samt det jag nämnde ovan är viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det finns alla möjliga människor överallt, men ja definitivt.

Södermalm var Sthlms fattiga arbetarstadsdel tills rätt nyligen. Där fanns alla fyllon, misslyckade konstnärer och småbutiker med folk som sålde hemmastickade grytlappar och lumphandlare. För att klara sig blev en äldre kultur kvar där den i trapphuset som haft råd med en köttbit bjöd över grannarna, någon hade lyckats köpa potatis och någon annan ägde en kastrull. I t.ex. nordöstra Vasastan (kallat Sibirien) var det likadant en gång, men är idag helt borta.

Vänsterjournalister m.fl. flyttade till Södermalm då de ville visa att de var arbetarklass och såg något charmigt i fattiga människor som sålde hemgjorda saker i små källarbutiker och bodde bakom disken på en madrass. Bostadspriserna gick därför upp kraftigt och de fattigaste tvangs flytta till förorterna. Men i viss mindre mån finns lite av ovanstående ändå kvar på Södermalm, både lite grannsämja, små källarbutiker, misslyckade konstnärstyper, kvarterskrogar lumphandlare och lokala fyllon.

Sthlm växer p.g.a. inflyttning. Det finns alla möjliga som flyttar in. Det är bl.a. de som ej vill vara byns enda bög, punkare eller huligan. Olika människor flyttar ofta till olika delar av stan. Södermalm har på senare år dragit tillsig just många hipsters, miljöpartister, veganer och fan vet allt. Så tänk på att t.ex. flertalet av de som hänger på det senaste innestället och drömmer om att bli en pseudokändis oftast är inflyttade som kämpat stenhårt med att slipa bort sin "bonniga" dialekt.

Strax söder om Södermalm låg föresten Södra Hammarbyhamnen, området hette Lugnet. Det var sannolikt Sveriges sista riktiga kåkstad. Med kåkstad menar jag just en riktig kåkstad, lervägar mellan hemmasnickrade läckande plåtskjul. Det sista revs på sent 1990-tal och namnet byttes till Hammarby Sjöstad för att ö.h.t. någon skulle kunna tänka sig att flytta dit frivilligt.

Förlåt ett långt och till stor del helt irrelevant inlägg...
Tack för bra info.

Hur ser det ut med lite billigare ölställen på söder? De gånger jag besökt Stockholm har jag aldrig sett nått sånt. I Göteborg har de tullen som många ölnördar går till, där har de finöl på flaska från de hypade små bryggerierna runt om i Sverige samt att de även erbjuder Norrlands guld stor stark på fat för 39kr. Har Stockholm någon motsvarighet?
Citera
2018-05-27, 10:01
  #36
Medlem
Det stora favvostället för öldrickande är ju Medis. Där efter kanten finns två - eller om det är tre - eller ngt annat - stora ölställen ute i det fria. Alltid fullsatt - men öl är knappast en priskänslig vara på Söder en sommarkväll. Så jag kan inte säga om det är dyrt eller billigt. Nästa favvoställe är Big-Ben ca 750 meter österut på F-unga. Det är väl närmast en pub, ligger i korsningen - Renstierna. De har en välgjord modell av London-byggnaden Big-Ben som skylt ovanför dörren. Men innan du kommer fram till Big-Ben har du passerat flera ölställen i början och fortsättningen av av F-unga. Dessutom massor av restauranger från världens alla hörn - Vietnam, indien, Grekland mm. Samt vanliga och ovanliga syltor av alla tänkbara slag. Bland de lite roligare är (tror den är känd som) "Bröderna Olsons vitlöksställe", ligger ungefär mitt på F-unga. Ca ett par kvarter öster om Renstierna ligger F-unga-gatans senaste hit - "Punk Royal" (den får du inte missa, fast det lär vara lång kö i bordsbeställningen). Det finns många fler - t ex med Asien och Japan mm som tema. Måste väl också nämna "ett gäng pizzerior" och alla lantisars favvo: Folkets Kebab.
__________________
Senast redigerad av HgF 2018-05-27 kl. 10:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback