Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 14:06
  #1
Medlem
Jag har läst att Frank Baude blev invald i Göteborgs kommunförsamling. Han diskuterade olika straff för borgerliga motkandidater.

Han var socialt konservativt likt partiet han styrde och ansåg bögeri och annat vara en kapitalistisk avvikelse. En kontroversiell person. Jag funderar på att köpa hans bok "Mot strömmen" och läsa hans egna berättelser.

Det finns också artiklar upplagda om honom här:
http://marxistarkiv.se/sverige2/kfml-r-kpml-r-kp

Vill veta mer!
Citera
2018-05-26, 14:08
  #2
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Han lämnade rörelsen då den blivit för PK och postmodern enligt honom.


http://proletaren.se/inrikes-politik...ste-sta-framst
__________________
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-05-26 kl. 14:12.
Citera
2018-05-26, 14:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Han lämnade rörelsen då den blivit för PK och postmodern.
Vad är postmodern?
Citera
2018-05-26, 14:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRiots
Jag har läst att Frank Baude blev invald i Göteborgs kommunförsamling. Han diskuterade olika straff för borgerliga motkandidater.

Han var socialt konservativt likt partiet han styrde och ansåg bögeri och annat vara en kapitalistisk avvikelse. En kontroversiell person. Jag funderar på att köpa hans bok "Mot strömmen" och läsa hans egna berättelser.

Det finns också artiklar upplagda om honom här:
http://marxistarkiv.se/sverige2/kfml-r-kpml-r-kp

Vill veta mer!


Enligt uppgift var han frekvent besökare på Bacchus, numera nedlagda gayklubben i Göteborg. Men det var kanske i studiesyfte han besökte stället?
Citera
2018-05-26, 14:16
  #5
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRiots
Vad är postmodern?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Postmodernism

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Post-Marxism

Citat:
Begreppet "postmodernism" används också som en bred, nedsättande benämning på attityder och ställningstaganden som anses vara en del av en allmän trend, ibland utmärkande för kritisk teori i synnerhet, som uppfattas som relativistiska, nihilistiska, negativt inställda till upplysningen eller antimoderna, särskilt som kritiker av rationalism, universalism och vetenskap. Föreningen Vetenskap och folkbildning har vänt sig mot postmodernismen. [9] Begreppet används också som samlingsbeteckning på sociala förändringar som uppfattas som antitetiska till traditionella moralsystem, i synnerhet av evangeliska kristna.

Postmodernismens inflytande inom vetenskapen anses av kritiker ha inneburit alltför långtgående relativism och i längden berett väg för pseudovetenskap. Se exempelvis artikeln om Alan Sokal.


Citat:
Ett idealiskt postmodernt samhälle karaktäriseras av att tilltron till objektiva sanningar raserats, inga ideologier eller religioner anses längre tillförlitliga och tilltron till vetenskapen har gått förlorad. Postmodernismen är en tid då gränser suddas ut, och där ingenting är på förhand givet. Den postmoderna människan är både rot- och rastlös -och livet ses som en serie tillfälliga förflyttningar och rollbyten.

I och med att människor i det postmoderna samhället har förlorat tron på objektiva sanningar, finns ingen tillförsikt i att framtiden skulle kunna kontrolleras och styras och engagemanget i kollektiva rörelser raseras. Istället förläggs människors satsningar i hög grad till individuella projekt, och jakten efter nu-upplevelser. Det postmoderna samhället är ett samhälle där var och en ständigt måste skapa och omskapa sitt eget jag och sin egen verklighet.

Det finns två ledande teoretiker om det postmoderna samhället. Den ena är Jean Baudrillard som anser att det moderna samhället kännetecknades av produktion medan det postmoderna kommit att kännetecknas av simulering och en slags implosion i tecken och symboler från olika massmedia. I dagens samhälle har vi tappat kontakten med verkligheten. Idag rör vi oss i ett samhälle där det finns modeller av en verklighet utan någon reell grund; en hyperrealitet produceras, och det är i den hyperrealiteten vi lever. Det verkliga har inte längre någon betydelse och kan knappt sägas existera alls. Tecknen föregår verkligheten, ordningen kastas om och simuleringen skapar vår värld. Media fråntar allting dess ursprungliga mening och värde.

__________________
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-05-26 kl. 14:21.
Citera
2018-05-26, 17:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Enligt uppgift var han frekvent besökare på Bacchus, numera nedlagda gayklubben i Göteborg. Men det var kanske i studiesyfte han besökte stället?
Jag bryr mig inte om hans privata sexliv.
Citera
2018-05-26, 22:37
  #7
Medlem
franges avatar
Det här är faktiskt andra artikeln som diskuterats här på FB som just Proletären producerat - där jag faktiskt känner mer enighet med tvättäkta råkommunister - än vad jag gör med etablissemanget och definitivt med Vänsterpartiet. Sist var det något liknande, då klagade Proletären (eller någon skribent) just på invandringspolitiken - att den invandringspolitiken som etablissemanget och Sjuklövern bedrivet förstör för svenska arbetare och förstör för arbetarklassen (eller något liknande).

Då skall tilläggas att jag är en tvättäkta dödsknarkarnazistrasist som skulle få De Goda att göra i byxan på sekunder - det vill säga så långt ifrån stalinister/kommunister man kan komma. (Eller?)

Inte minst ser vi föraktet mo etablissemanget hos Baude i artikeln nedan;

Citat:
– Det finns en massa folk runt omkring partiet som kommer att komma till oss om vi får till lite rörelse. Men jag tycker att partiet ägnar sig åt fel frågor och har lite fel utgångspunkt i politiken.

• Kan du ge ett exempel?

– Ett exempel är när det diskuteras att vinna fler invandrare från till exempel Mellanöstern och Nordafrika till partiet och att vi ska nå dessa just i egenskap av invandrare ute i förorterna. Det tror jag inte att vi kan. De invandrare vi kan nå och som vi ska arbeta för att nå är ute på arbetsplatserna, där vi möts som klasskamrater. Men att komma där och tävla med imamen om vem som kan vinna deras öra tror jag inte ett skvatt på. De är så fjärran ifrån ett sådant tänkande som vi har, det vill säga klass, att det är omöjligt att nå dem, de fattar inte vad vi pratar om. I ett samhälle där de är isolerade och lever i ett utanförskap så har de ändå en gemenskap som ligger i klantänkandet. Och det är jävligt reaktionärt.

– Vänsterpartiet gick på pumpen i detta i Husby i Stockholm. Där var tjejer som hade flytt hit och som upplevde friheten när de kom till Sverige, de kastade slöjan, kunde ta på sig vilka kläder de ville. Då blev de betraktade som horor utav reaktionära gubbar och killar. Vänsterpartiet där uppe hesiterade att ta ställning i den här striden mellan de här. Inte ens från Vänsterpartiet fick tjejerna fullt medhåll.

Samma gäller Miljöpartiet som släpper in rent reaktionära typer som den där pajsaren som vägrar ta tjejer i näven. Han har varit med i Miljöpartiet länge och blev föreslagen att sitta i partistyrelsen. Man måste se upp med sånt där.

Hur djävla illa är det inte ställt med politiken i Sverige - när man själv är klassad som extremist - börjar känna samröre/samtycke med en egens (klassiskt sett) värsta politiska motståndare?
Citera
2018-05-26, 22:42
  #8
Medlem
Frank Baude var på lokalradion i Göteborg.

Han är en hedersperson som är old school ideolog. Och han är en äkta kommunist, eftersom han tog avstånd från PK kommunisterna.

På något sätt har man respekt.
Citera
2018-06-02, 17:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRiots
Jag har läst att Frank Baude blev invald i Göteborgs kommunförsamling. Han diskuterade olika straff för borgerliga motkandidater.

Han var socialt konservativt likt partiet han styrde och ansåg bögeri och annat vara en kapitalistisk avvikelse. En kontroversiell person. Jag funderar på att köpa hans bok "Mot strömmen" och läsa hans egna berättelser.

Det finns också artiklar upplagda om honom här:
http://marxistarkiv.se/sverige2/kfml-r-kpml-r-kp

Vill veta mer!


Under hans tid i kommunfullmäktige myntades göteborgsaforismen "Det är inte ens fel när två träter - det är Baudes".
Citera
2018-06-07, 02:29
  #10
Medlem
Avsiktarens avatar
Han bor i Brastad utanför Lysekil. Han gillar att segla och lyssnar på country och dansbandsmusik särskilt Lasse Stefanz. En ganska vanlig gubbe.
Citera
2021-02-04, 11:52
  #11
Medlem
Ördögs avatar
Nu avliden.

(FB) Fd. Kpmlr-ledaren Frank Baude död
Citera
2021-02-04, 11:53
  #12
Avstängd
LudwigFittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Nu avliden.

(FB) Fd. Kpmlr-ledaren Frank Baude död


Röd och död.


Vila i frid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback