Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 09:23
  #781
Medlem
rex144s avatar
Salah fick sig en läxa, han trodde sig vara oövervinnlig, en anfallare ska inte ta alla fighter, det får göra den defensive mittfältaren eller backen, Salah trodde att han kunde allt, jag tänkte ofta på hans fysik, han har en väldigt fysisk stil,
en anfallare måste vara lite mer återhållsam, inte riskera sin hälsa i onödiga fighter, det är bara i straffområdet som han ska gå all in, han visste hur viktig han är för Liverpool och då ska han inte ta onödiga risker
2018-05-27, 09:35
  #782
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Nej, det hade du inte.

Klart att Karius inte säger adjö till karriären sådär med flit i en CL-final när hela världen tittar. Som Jordan Henderson sa hade bollen mycket rörelse och den var svårare att ta än vad den såg ut.

Vissa behöver ta av sig foliehatten. Ramos med sin wrestlingmanöver är den som förtjänar riktig kritik.

Karius har knutna nävar när bollen är ca 10 m från honom. När bollen kommer fram har han öppna handflator som gör det svårare att hålla emot bollen.

Jag tror att första målet gör honom så osäker att han tvekar hela tiden på hur han ska mota skottet. Han väljer det sämsta alternativet.

Hurvida Ramos är ute efter att skada Salah vet bara Ramos. Jag tror att han tar en taktisk frispark (gult) för att hindra Salah. Han gör det så skickligt att domaren inte ser något.

Jag hoppas att Carvajal, Salah och Karius är tillbaka i spelet igen snarast möjligt.
2018-05-27, 09:46
  #783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Och därför skrev jag misstänkt intention i kombination med motsvarande resultat. Har jag nånsin hävdat att endast den ena delen skulle utgöra någon grund? Kan du alltså inte översätta mina formuleringar till regeltext?
Intention + skada = oaktsamhet, vårdslöshet eller till och med våldsamhet.

Nej - men eftersom du använder fel formuleringar så uppstår det enorma missförstånd då dessa formuleringar inte finns i regelboken.

Intention är heller inget begrepp som ingår i regelboken (Eftersom en domare inte kan läsa intentionen som en spelare har)

Dina formuleringar för dina regeltolkningar blir således riktigt knasiga....

Tittar man på Ramos situationen (för att vara On Topic i tråden) så är det tillåten kamp om bollen - sedan under denna tillåtna kamp så korsar deras armar och LP spelaren och RM spelaren faller till marken - LP spelaren tyvärr så olyckligt att han skadar sig - men tittar man regelmässigt från domarens synvinkel (Och regelboken)

Överdriven kraft/Våldsamt/Äventyrar spelarens säkerhet = Nej (Utfört med överdriven kraft är när spelaren överskrider den kraft som
behövs och riskerar motspelarens säkerhet och måste utvisas - Sid 79 i regelboken)
Vårdslöst = Nej - Båda har bollen inom spelhåll (Vårdslöst är när spelaren handlar med likgiltighet inför faran eller följderna
för en motspelare och måste varnas - Sid 79 regelboken)
Oaktsamt = Nja - här blir det en bedömning - jag tycker inte att det kan dömas frispark men här skulle man kanske kunna motivera en frispark enligt första punkten... från sid 79 i regelboken
En direkt frispark döms om en spelare begår något av följande regelbrott mot
en motspelare på ett sätt som av domaren anses vara oaktsamt, vårdslöst eller
utfört med överdriven kraft:
• angriper med överkroppen
• hoppar mot
• sparkar eller försöker sparka
• knuffar
• slår eller försöker slå (inklusive skallar)
• tacklar med foten eller angriper med annan del av kroppen
• fäller eller försöker fälla
2018-05-27, 09:49
  #784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Du har verkligen svårt att förstå skriven text?
Jag skrev:
"När man talar om rättvisa är det väldigt svårt att gissa sig till intentionen och därför gör man det sällan. Men när resultatet är i linje med det som kan förväntasav ett agerande så kan man döma någon som ansvarig för resultatet."

Man kan alltså döma om misstänkt intention sammanfaller med resultatet. Det gjorde det här. Det gör det överlag inte i tacklingar på plan. Normalt så är en tackling en misslyckad brytning. Ibland tacklar man bara för att få stopp på en spelare. I ingendera falet kan man normalt misstänka intention att skada. Men när det finns misstanke och skada faktiskt sker så skall straff utdömas. Dessa sker dock inte i dussintal per match.
Ja, finns misstanke om att medvetet skada, då ska det utredas.
2018-05-27, 09:56
  #785
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Salah fick sig en läxa, han trodde sig vara oövervinnlig, en anfallare ska inte ta alla fighter, det får göra den defensive mittfältaren eller backen, Salah trodde att han kunde allt, jag tänkte ofta på hans fysik, han har en väldigt fysisk stil,
en anfallare måste vara lite mer återhållsam, inte riskera sin hälsa i onödiga fighter, det är bara i straffområdet som han ska gå all in, han visste hur viktig han är för Liverpool och då ska han inte ta onödiga risker
Mitt fetade.
Han bröt ramadan för att spela matchen. Möjligen var det ett guds straff han åkte på ...

Det övriga håller jag inte med om. Han gick inte själv "all in" där, han blev brutalt nedgjord av Ramos i en bollduell. Även anfallare måste kunna försöka ta emot eller vinna bollen utanför straffområdet. Annars blir de ju bara fåniga rundningsmärken.
2018-05-27, 10:12
  #786
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Tycker folk går till översrift och överanalyserar situationen mellan salah och ramos. Synd att pool inte vann men efter bales cyckelspark så finns det inte mycket att säga, det finns nivåer av det här spelet och liverpool är inte på den nivån som madrid är på.

Och vilken nivå är det? Det här förstår jag inte, efter finalen så slår man sig för bröstet och hävdar att man var numret större. Liverpool pressade ju tillbaka Real Madrid under första trettio, vilken nivå höll Real Madrid då? Sedan fick Liverpool sin överlägset bäste spelare skadad och fick byta in en mittfältare. Därtill ger Karius bort två mål. Det krävs ett andra misstag innan matchen kan dödas.

Bales mål går inte att snacka bort, det är klass och det är en fin prestation. Men återigen, vilken nivå är det Real Madrid visar upp som skulle vara så överlägsen? Vid ställningen 1-0 Real Madrid (efter ett gratismål) är det Liverpool som trycker på och kvitterar utan sin bäste spelare på plan. Och fram till 3-1 (efter ytterligare ett gratismål) så är det knappast en match som Real Madrid kontrollerar utan Liverpool skapar möjligheter till kvittering med stolpskott bland annat.

Det finns ingenting imponerande med Real Madrids insats igår, och de håller av det vi såg igår verkligen inte en högre nivå än vad Liverpool gjorde under de första trettio minuterna. Man vinner finalen på grund av skador och misstag hos motståndarlaget, och sådan är fotbollen. Det får man acceptera, men att tala om någon slags övermänsklig nivå av fotboll är att ljuga.
2018-05-27, 10:21
  #787
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ja Karius och Baktus

Då undrar man ju om Karius bror Baktus är lika dålig och skapar lika många hål i försvaret?
2018-05-27, 10:24
  #788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Och vilken nivå är det? Det här förstår jag inte, efter finalen så slår man sig för bröstet och hävdar att man var numret större. Liverpool pressade ju tillbaka Real Madrid under första trettio, vilken nivå höll Real Madrid då? Sedan fick Liverpool sin överlägset bäste spelare skadad och fick byta in en mittfältare. Därtill ger Karius bort två mål. Det krävs ett andra misstag innan matchen kan dödas.

Bales mål går inte att snacka bort, det är klass och det är en fin prestation. Men återigen, vilken nivå är det Real Madrid visar upp som skulle vara så överlägsen? Vid ställningen 1-0 Real Madrid (efter ett gratismål) är det Liverpool som trycker på och kvitterar utan sin bäste spelare på plan. Och fram till 3-1 (efter ytterligare ett gratismål) så är det knappast en match som Real Madrid kontrollerar utan Liverpool skapar möjligheter till kvittering med stolpskott bland annat.

Det finns ingenting imponerande med Real Madrids insats igår, och de håller av det vi såg igår verkligen inte en högre nivå än vad Liverpool gjorde under de första trettio minuterna. Man vinner finalen på grund av skador och misstag hos motståndarlaget, och sådan är fotbollen. Det får man acceptera, men att tala om någon slags övermänsklig nivå av fotboll är att ljuga.

De flesta CL vinnarna brukar ha ett bra år (t.ex Inter eller Chelsea) där de presterat 100-110% av deras förmåga varje match och med nöd och näppe lyckas vinna, Real presterade på 50-70% i år och slog ändå ut Juventus, PSG, Bayern och Liverpool. Alla de klubbarna är bäst i sin respektive liga (Liverpool kanske inte är bäst i PL, men i cup sammanhang kan de nog mycket väl vara det) och ändå lyckas Real köra ut dem under en så pass dålig säsong detta varit spelmässigt för dem. Jag kan inte minnas något år ett lag underpresterat så grovt och ändå slagit ut dem bästa klubbarna i Europas 4 största ligor. Lägg till att man har vunnit CL 3 år i rad nu med, ingen annan klubb har ens vunnit den 2 ggr i rad.

Det är nivån Real har just nu.
2018-05-27, 10:39
  #789
Medlem
catforwardpowers avatar
Jag håller på Liverpool och är en trogen supporter sen många år men jag kan inte hålla med de som säger att Sergio Ramos skadade Salah medvetet. Varför skulle man ta en sådan risk, att i första halvlek få rött kort? Det var en duell och Ramos vet att han möter en väldigt bra spelare och instinktivt håller i honom i närkampen. Ramos själv kunde bli skadad i fallet också. Så det kan vi stryka.

Sen apropå Karius är det såklart för dåligt. Två mål som han inte får släppa in, framförallt det första är det värsta jag sett. Men jag skulle inte bli förvånad om Karius reser sig efter det här och känner revansch. Han har trots allt haft en bra vår.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback