Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 10:50
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Hittar tyvärr inte artikeln, tror det var aftonbladet. Läste en artikel på Facebook i förrgår om en sömnforskare som påstår att det är väldigt farligt att sova med öppna fönster - öppen balkongdörr - pga oljud utifrån som stör sömnen och utlöser stress.

Tydligen skulle det vara farligt om en bil åker förbi utanför. Man vaknar säkert inte, men kroppen blir tydligen stressad och detta kan leda till att man får svåra hälsoproblem längre fram i tiden om man fortsätter sova med..

Stämmer detta?
Citera
2018-05-26, 10:54
  #2
Medlem
AX64s avatar
Ja, man uppfattar ljud även då man sover, och ständigt buller orsakar som känt stress. På så sätt är påståendet sant. Att det skulle vara direkt livsfarligt är nog att ta i, även om många sjukdomar och dödsfall idag är stressrelaterade. Jag tror att du snarare mår bättre av frisk luft från fönstret än att det skulle vara negativt för dig (såvida du inte bor mitt i smeten och i princip bara andas avgaser).
Citera
2018-05-26, 10:57
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Hittar tyvärr inte artikeln, tror det var aftonbladet. Läste en artikel på Facebook i förrgår om en sömnforskare som påstår att det är väldigt farligt att sova med öppna fönster - öppen balkongdörr - pga oljud utifrån som stör sömnen och utlöser stress.

Tydligen skulle det vara farligt om en bil åker förbi utanför. Man vaknar säkert inte, men kroppen blir tydligen stressad och detta kan leda till att man får svåra hälsoproblem längre fram i tiden om man fortsätter sova med..

Stämmer detta?

Jag vet att tystnad bygger upp hjärnceller, men jag tror det gäller dag och natt och inte bara sömnen.
Men sen tror jag att man blir svårare och svårare väckt om det är massa oljud, men för lite så blir man nog väldigt lättväckt?
Citera
2018-05-26, 11:37
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Buller har stor betydelse för människors hälsa och livskvalitet.

Samhällsbuller från trafik, grannar, restauranger, fläktar och industrier orsakar en rad andra problem. Några exempel är upplevd störning, försämrad talförståelse, försämrad inlärning och prestation, fysiologiska stressreaktioner och sömnproblem.

Allt enligt denna sida.
Citera
2018-05-26, 11:47
  #5
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Buller har stor betydelse för människors hälsa och livskvalitet.

Samhällsbuller från trafik, grannar, restauranger, fläktar och industrier orsakar en rad andra problem. Några exempel är upplevd störning, försämrad talförståelse, försämrad inlärning och prestation, fysiologiska stressreaktioner och sömnproblem.

Allt enligt denna sida.

Låter som jag bör flytta ut till landet för att få uppleva sinnesfrid.
Citera
2018-05-26, 11:54
  #6
Medlem
SektenAnderssons avatar
det är bara pladder, en människa anpassar sig till förutsättningarna.

Om man däremot störs av en fest eller dylikt finns hörselproppar
Citera
2018-05-26, 12:02
  #7
Medlem
falconer8s avatar
I Call bullshit with a capital B! Dom har för mycket fritid de där "forskarna"! Samma "forskare" påstår även att: " Man ska aldrig sova framför teven, aldrig gå direkt till sängs efter att tittat på en skärm. (Teveskärm, datorskärm, mobiltelefon eller surfplatta) För då kan man aaaaldrig somna"! 110 % bullshit även detta! Sådär gör jag varenda natt och jag somnar på fem minuter! Sådär gör miljoner människor världen över. Så nej! Deras "forskning" är ren fritidssysselsättning, för att lyfta anslagen ungefär. Nästa vecka/månad är det helt plötsligt "bra att sova med ett öppet fönster."
Citera
2018-05-26, 13:04
  #8
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag har alltid sovit med öppet fönster, i varje fall sommartid.

Otroligt att jag uppnått den ålder jag har.
Men man måste ju leva lite på, the edge, liksom.

PS, klipper också bort tvättlapparna från kläderna, så man inte vet om det är 40 eller 60 grader.
Tillvaron blir då riktigt spännande.
Citera
2018-05-27, 19:16
  #9
Avstängd
Jag har sovit med fläkt året om i 14 år. Kommer jag dö snart
Citera
2018-05-27, 19:30
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Jag har sovit med fläkt året om i 14 år. Kommer jag dö snart

Definitivt. Räkna inte med mer än 100 år till.
Citera
2018-05-28, 00:09
  #11
Medlem
Man sover ju inte speciellt skönt i värme heller. Bästa är väl att ha öronproppar på sig om man bor centralt eller har störande idioter till grannar. Det medför mer stress än ljud utifrån IMO.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback