Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-26, 17:05
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntligenRokfri
Ok, men det finns ingen risk att man skadar musklerna om man inte värmer upp? Blir lite nojig bara eftersom jag är helt ny på det här.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Dels det, men bristande teknik och utförande kan också vara orsaken.


Värm upp de muskler som du ska använda innan du belastar dem annars kan du skada dig rejält. Du behöver alltså inte springa på ett löpband om du ska träna bänkpress men du bör istället värma upp axlar, triceps och bröst. Enklast att värma upp hela överkroppen om du saknar kunskap kring vilka muskler som involveras.

Skaderisken ökar kraftigt desto tyngre vikter som används. Leder, ligament mm tar dessutom stryk av belastningen i sig oavsett hur mycket du förbereder dig men dessa förslitningsskador tar lång tid att utveckla.
Citera
2018-05-26, 17:39
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1anonymous1
Värm upp de muskler som du ska använda innan du belastar dem annars kan du skada dig rejält. Du behöver alltså inte springa på ett löpband om du ska träna bänkpress men du bör istället värma upp axlar, triceps och bröst. Enklast att värma upp hela överkroppen om du saknar kunskap kring vilka muskler som involveras.

Skaderisken ökar kraftigt desto tyngre vikter som används. Leder, ligament mm tar dessutom stryk av belastningen i sig oavsett hur mycket du förbereder dig men dessa förslitningsskador tar lång tid att utveckla.

Ok, jo jag kan tänka mig att det tar duktigt på lederna att böja på knäna med en tung jäva skivstång med vikter på! Har sett folk som gör det, häftigt, ja men det kan ju bara inte vara riskfritt??
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback