Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-07, 06:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Tack för alla svar! Jag körde på länken som postades av just-in-i-anus . Lite dyrt, men samtidigt så har man samvetet och lagen på sin sida!
Fp

Annars kan man komma lite billigare undan genom att köpa på t.ex. Netonnet.
Citera
2018-09-07, 10:52
  #14
Medlem
Jag kan verifiera att det inte är olagligt köpa en nyckel från tex ebay eller kinguin.

Jag gjorde det, betalade tror det var 35:-, och var tvungen kontakta microsoft ang ett felmeddelande som inte möjliggjorde fortsatt installation.

Supporten på Microsoft frågade just precis det om jag köpt på ebay eller från annan tredjepart,
var såklart tvungen att vara ärlig i den frågan.

Han sa att många av dessa nycklar kommer från ex företag som köpt in stora volymer med OS och att det var helt ok sälja dem vidare.

Efter 7-8 minuter i telefonen så fungerade allt igen.
Citera
2018-09-08, 13:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag kan verifiera att det inte är olagligt köpa en nyckel från tex ebay eller kinguin.

Jag gjorde det, betalade tror det var 35:-, och var tvungen kontakta microsoft ang ett felmeddelande som inte möjliggjorde fortsatt installation.

Supporten på Microsoft frågade just precis det om jag köpt på ebay eller från annan tredjepart,
var såklart tvungen att vara ärlig i den frågan.

Han sa att många av dessa nycklar kommer från ex företag som köpt in stora volymer med OS och att det var helt ok sälja dem vidare.

Efter 7-8 minuter i telefonen så fungerade allt igen.

Det förekommer dock också att licensnycklar köps med stulna kreditkort och sedan säljs vidare. Är nyckeln lagligt inköpt så är det alltså inga problem, men det är svårt att kontrollera som köpare.

Skillnaden mellan retail och oem är också att den senare saknar support från Microsoft, utan detta blir då systembyggarens ansvar.
Citera
2018-09-09, 15:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Det förekommer dock också att licensnycklar köps med stulna kreditkort och sedan säljs vidare. Är nyckeln lagligt inköpt så är det alltså inga problem, men det är svårt att kontrollera som köpare.

Skillnaden mellan retail och oem är också att den senare saknar support från Microsoft, utan detta blir då systembyggarens ansvar.

De senaste 7-8 nycklarna jag köpt har varit OEM och det gällde också den senaste det var problem med.
Citera
2018-09-16, 09:46
  #17
Medlem
köpte windows 10 pro på ebay till mina 2 datorer för ca 30kr/st. Har inte varit några problem alls med dom och dom fungerar fortfarande. köpte dom i mars detta året
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback