Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-27, 19:27
  #13
Medlem
drArsMoriendis avatar
Enligt gällande definition så är "typiska" symtom och normala labprover inte förenligt med hypotyreos och det finns inte belägg att folk blir bättre på tyroxin. Antikroppar kommer inte bidra med något i ditt fall.
Citera
2018-05-27, 21:34
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Jag har gamla FT3 provsvar, från 2016. Så det är 1.5 år sen cirka. Men dom låg då på 2.9 (2.1-4.0) alla tre på samma prov var då:
TSH 2.51(0.4-4.0)
FT3 2.9 (2.1-4.0)
FT4 0.9 (0.8-1.8)

Jag skrev separat mina symtom men allt det du skriver har jag. Har vare sig ork, aptit eller typ livslust. Känner mig tokig i kroppen. Dimmhjärna.
Ft3 är svårbedömt för det skiljer väldigt mycket mellan människor vad som är bra respektive dåligt men du har iallafall inte uttalat lågt ft3.

Men...finns det symtom som talar för det kan man ibland provmedicinera och se vad som händer och det finns läkare som anser att det kan räcka med ett tsh över 2.5 för det ska bli aktuellt, andra läkare gör inget om tsh är under 10....
Citera
2018-05-28, 04:48
  #15
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Jag har gamla FT3 provsvar, från 2016. Så det är 1.5 år sen cirka. Men dom låg då på 2.9 (2.1-4.0) alla tre på samma prov var då:
TSH 2.51(0.4-4.0)
FT3 2.9 (2.1-4.0)
FT4 0.9 (0.8-1.8)

Jag skrev separat mina symtom men allt det du skriver har jag. Har vare sig ork, aptit eller typ livslust. Känner mig tokig i kroppen. Dimmhjärna.

Som riktlinje för ett optimalt välmående kan man säga att FT4 bör ligga runt 50% inom referensen och FT3 runt 75%. (Detta är alltså inte uppmärksammat utav de flesta läkare som drar alla över en kam, one size fits all.)

Ditt senaste T4 resultat ligger på 25% vilket är en liten förbättring från 2016 då det låg på endast 10%. År 2016 låg ditt FT3 på 42%.

År 2016 var ditt TSH lite högre, antagligen för att få upp produktionen. Men som sagt, det kan ha att göra med omständigheterna just då.

Eftersom du har hyposymptom och ligger rätt lågt inom referenserna så skulle jag föreslå att testa snabbverkande liothyronine (T3). Det är inte skadligt på så vis om det görs med måtta under läkaruppsikt. Problemet är väl bara att hitta en läkare som är villig att gå utanför ramarna (referenserna). De är tyvärr mest fokuserade på TSH och många anser att om du inte ligger (långt) utanför gränsen har dina symptom inget med sköldkörteln att göra utan sitter antagligen bara i huvudet.

Det är likadant om du har konstaterat underfunktion och blir behandlad, många blir underbehandlade för att läkarna hyperfokuserar på TSHet som gärna blir ”för lågt” med medicin. Därför är det många som får dras med underbehandling och fortsatta hyposymptom om än inte alltid för påtagliga just för att kroppen vänjer sig.

Du får be om second opinions om din läkare säger att du inbillar dig.
Citera
2018-05-28, 17:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Som riktlinje för ett optimalt välmående kan man säga att FT4 bör ligga runt 50% inom referensen och FT3 runt 75%. (Detta är alltså inte uppmärksammat utav de flesta läkare som drar alla över en kam, one size fits all.)

Ditt senaste T4 resultat ligger på 25% vilket är en liten förbättring från 2016 då det låg på endast 10%. År 2016 låg ditt FT3 på 42%.

År 2016 var ditt TSH lite högre, antagligen för att få upp produktionen. Men som sagt, det kan ha att göra med omständigheterna just då.

Eftersom du har hyposymptom och ligger rätt lågt inom referenserna så skulle jag föreslå att testa snabbverkande liothyronine (T3). Det är inte skadligt på så vis om det görs med måtta under läkaruppsikt. Problemet är väl bara att hitta en läkare som är villig att gå utanför ramarna (referenserna). De är tyvärr mest fokuserade på TSH och många anser att om du inte ligger (långt) utanför gränsen har dina symptom inget med sköldkörteln att göra utan sitter antagligen bara i huvudet.

Det är likadant om du har konstaterat underfunktion och blir behandlad, många blir underbehandlade för att läkarna hyperfokuserar på TSHet som gärna blir ”för lågt” med medicin. Därför är det många som får dras med underbehandling och fortsatta hyposymptom om än inte alltid för påtagliga just för att kroppen vänjer sig.

Du får be om second opinions om din läkare säger att du inbillar dig.

Tack för ditt genomgående svar. Det är den informationen som jag också fått och även från andra länder än Sverige att allmän läkare framförallt inte är så insatta (förståeligt då dom måste ha koll på allt) och att man lätt kan gå utan diagnos eller undermedicinerad. Jag har en nära vän med diagnos och våra prover är väldigt lika och även våra symtom.
Men jag har också absolut en svullnad på halsen, vet att den inte är påhittad av mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback