Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-26, 03:57
  #1
Medlem
Undrar om det är någon som är riktigt bra på sköldkörteln och dess påhitt.

Mitt senaste prov visade:
TSH 2,0 (referens: 0,4-4,0)
FT4 13 (ref: 10-22)

Kan man bara lita på att så länge proverna är inom referens så fungerar den som den ska? Hört mycket olika versioner om det här.

Jag är ett praktexemplar på att den inte gör det men proverna håller inte med och det vill jag såklart acceptera. Symtomen kan såklart vara annat. Känner bara att jag behöver dubbelkolla lite själv.. :/
Citera
2018-05-26, 04:15
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Undrar om det är någon som är riktigt bra på sköldkörteln och dess påhitt.

Mitt senaste prov visade:
TSH 2,0 (referens: 0,4-4,0)
FT4 13 (ref: 10-22)

Kan man bara lita på att så länge proverna är inom referens så fungerar den som den ska? Hört mycket olika versioner om det här.

Jag är ett praktexemplar på att den inte gör det men proverna håller inte med och det vill jag såklart acceptera. Symtomen kan såklart vara annat. Känner bara att jag behöver dubbelkolla lite själv.. :/

Du är en hypokondriker som får för dig att alla symptom stämmer in på den senaste sjukdomen du läst om.

Slappna av.

INGENTING kan skada Dig.
Du är en sk. "SuperHuman".

Immun mot ALLT.
Citera
2018-05-26, 05:44
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Undrar om det är någon som är riktigt bra på sköldkörteln och dess påhitt.

Mitt senaste prov visade:
TSH 2,0 (referens: 0,4-4,0)
FT4 13 (ref: 10-22)

Kan man bara lita på att så länge proverna är inom referens så fungerar den som den ska? Hört mycket olika versioner om det här.

Jag är ett praktexemplar på att den inte gör det men proverna håller inte med och det vill jag såklart acceptera. Symtomen kan såklart vara annat. Känner bara att jag behöver dubbelkolla lite själv.. :/
Sköldkörteln är svår att bedöma för det kan skilja väldigt mycket mellan olika personer vad som är bra respektive dåligt, många skulle må alldeles utmärkt med dom värdena själv skulle jag må skit men är mer av ett undantag.
Citera
2018-05-26, 12:30
  #4
Medlem
Dina prover är ju som sagt fullt normala. Men sköldkörteln kan vara lite knepig. Då sköldkörtelns utsöndring av hormoner varierar över dygnet så förespråkar vissa läkare att man ska mäta mängden T3 och T4 (sköldkörtelhormonerna) i urin som samlats under 24 timmar, för att se hur värdena varierar (http://brittmarietoregard.com/wp-con...nsk-access.pdf). Anledningen till detta är att det finns en form av underfunktion av sköldkörteln som kallas för "Hypotyreos typ 2", vilken kan vara lite svårare att upptäcka då hormonnivåerna är normala, men cellerna i kroppen har ett motstånd mot hormonerna och reagerar inte på dem.

Men! Det intressanta här är ju självklart vad du upplever för symptom, och varför du själv tror att det kan bero på sköldkörteln?
Citera
2018-05-26, 19:28
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favnir
Dina prover är ju som sagt fullt normala. Men sköldkörteln kan vara lite knepig. Då sköldkörtelns utsöndring av hormoner varierar över dygnet så förespråkar vissa läkare att man ska mäta mängden T3 och T4 (sköldkörtelhormonerna) i urin som samlats under 24 timmar, för att se hur värdena varierar (http://brittmarietoregard.com/wp-con...nsk-access.pdf). Anledningen till detta är att det finns en form av underfunktion av sköldkörteln som kallas för "Hypotyreos typ 2", vilken kan vara lite svårare att upptäcka då hormonnivåerna är normala, men cellerna i kroppen har ett motstånd mot hormonerna och reagerar inte på dem.

Men! Det intressanta här är ju självklart vad du upplever för symptom, och varför du själv tror att det kan bero på sköldkörteln?
Hypotyreos 2 är en diagnos som inte existerar i sverige.
Citera
2018-05-26, 21:16
  #6
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Undrar om det är någon som är riktigt bra på sköldkörteln och dess påhitt.

Mitt senaste prov visade:
TSH 2,0 (referens: 0,4-4,0)
FT4 13 (ref: 10-22)

Kan man bara lita på att så länge proverna är inom referens så fungerar den som den ska? Hört mycket olika versioner om det här.

Jag är ett praktexemplar på att den inte gör det men proverna håller inte med och det vill jag såklart acceptera. Symtomen kan såklart vara annat. Känner bara att jag behöver dubbelkolla lite själv.. :/

Allt över 1,0 i TSH är egentligen för högt men det är inte många läkare som vill tro på det. Sen kan TSH variera också utmed samma dag och sjukdomar som tex influensan eller om man ätit dåligt kan påverka.

Ditt FT4 är på gränsen till för lågt vilket kan betyda att kroppen jobbar hårt med att omvandla det till FT3 för att tillfredsställa cellerna så gott det går. Du borde ta ett FT3 test också för att se hur det står till. Det ligger kanske också på den undre gränsen.

Det viktigaste är ju egentligen dina kliniska symptom. Hur mår du? Har du symptom på underfunktion i form av trötthet, håglöshet, frusen, torrt hår och sköra naglar osv? Om du inte har det utan du mår bra med schysst ork och bra aptit skulle jag glömma dessa testresultat och gå vidare.
Citera
2018-05-27, 13:28
  #7
Medlem
Jag har fått reda på att det jag har symtom för och så måste man ta prov på antikroppar för att få svar för TSH och FT4 visar oftast det som mina visar.

Mina symtom är:

Trötthet
Låg sexdrift
Tappar hår
Viktuppgång/svårt att gå ner/konstig metabolism
Förstoppning
Mycket nedstämdhet/depression
Svårt med minne och fokus
Väldigt kall och frusen
Öm i musklerna ofta
Dimmhjärna
Torr i huden
Finnar
Min menscykel också

Edit: glömde att skriva att jag även har Järn, B12 och D brist.

Och sen det som gör att jag misstänker det så starkt är dels blodprov från förr som visar på rubbningar i hela systemet som sköldkörteln hör ihop med men också en svullnad jag har på halsen. Den gör inte ont men är svullen på vänstra sidan av framsidan på halsen, längre ner.
__________________
Senast redigerad av NeonNemo 2018-05-27 kl. 13:39.
Citera
2018-05-27, 14:52
  #8
Medlem
Jag har även problem med huvudvärk och mycket infektioner och sånt men försöker se klarhet i allt, för man kan ibland ha kanske ett tillstånd och sen bara typ spänningshuvudvärk om ni förstår vad jag menar.
Citera
2018-05-27, 16:37
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Allt över 1,0 i TSH är egentligen för högt men det är inte många läkare som vill tro på det.
Genom åren träffat många människor som måste ha tsh över 1 för att må bra.

Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Edit: glömde att skriva att jag även har Järn, B12 och D brist.
Fixa det först, dumt att strula med sköldkörtel om problemet sitter tidigare.
Citera
2018-05-27, 16:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Genom åren träffat många människor som MÅSTE ha tsh över 1 för att må bra...

Fixa det först, dumt att strula med sköldkörtel om problemet sitter tidigare.
Det är redan fixat med tillskott. Men just att dessa 3 specifika brister ska tydligen vara väldigt vanligt med sköldkörtel problem.
Citera
2018-05-27, 16:44
  #11
Medlem
Jag är en sån som aldrig söker vård. Så jag har gått länge och inte känt mig okej. Men trott att det berott på saker som livet, småbarn osv. Man kan ju inte springa till läkaren bara för att lilltån gör ont, typ sån inställning har jag. Men, jag vill inte gå in på vad, något hände i början av året som att gjort att jag insett att jag måste ta tag i allt och insett att jag är överdrivet tolerant. Min läkare och jag har diskuterat och är båda överens om att något är tokigt, inte farligt då såklart, och att svaret antagligen finns där bara att det inte är så uppenbart som man önskar, t ex ett klockrent svar på blodprov. Men det verkar dock vara så när man fortfarande är i händerna på en allmän läkare att man själv måste styra sin vård och komma med idéer och begära olika tester.
Citera
2018-05-27, 17:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Allt över 1,0 i TSH är egentligen för högt men det är inte många läkare som vill tro på det. Sen kan TSH variera också utmed samma dag och sjukdomar som tex influensan eller om man ätit dåligt kan påverka.

Ditt FT4 är på gränsen till för lågt vilket kan betyda att kroppen jobbar hårt med att omvandla det till FT3 för att tillfredsställa cellerna så gott det går. Du borde ta ett FT3 test också för att se hur det står till. Det ligger kanske också på den undre gränsen.

Det viktigaste är ju egentligen dina kliniska symptom. Hur mår du? Har du symptom på underfunktion i form av trötthet, håglöshet, frusen, torrt hår och sköra naglar osv? Om du inte har det utan du mår bra med schysst ork och bra aptit skulle jag glömma dessa testresultat och gå vidare.

Jag har gamla FT3 provsvar, från 2016. Så det är 1.5 år sen cirka. Men dom låg då på 2.9 (2.1-4.0) alla tre på samma prov var då:
TSH 2.51(0.4-4.0)
FT3 2.9 (2.1-4.0)
FT4 0.9 (0.8-1.8)

Jag skrev separat mina symtom men allt det du skriver har jag. Har vare sig ork, aptit eller typ livslust. Känner mig tokig i kroppen. Dimmhjärna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback