Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 23:27
  #1
Medlem
Hej

Har inte mycket mer att fråga om än titeln. Tänkte uppgradera miniräknaren inför Matte 4 och letar efter en bra som är "godkänd" (som klarar av allt man gör) på Chalmers.
Citera
2018-05-25, 23:59
  #2
Medlem
spyder123s avatar
En vanlig grafräknare räcker gott. En klassiker som håller för evigt är TI-84.
Citera
2018-05-26, 00:18
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
När jag gick på Chalmers så fick man inte ens ha en miniräknare första året. Sen fick man ha det i vissa kurser. Någon grafräknare kommer du aldrig behöva ha. En vanlig standard med två rader blir skönast i längden.
Citera
2018-05-26, 00:25
  #4
Medlem
raskenss avatar
Har aldrig förstått vitsen med att ha en grafräknare. Otympligare kan man söka efter. Vill man göra grafer är väl vilken online webb-grafritare som helst mångdubbelt bättre. Penna och papper är dock oslagbart, helst blankt vitt papper och bläckpenna. Man ska komma ihåg sina misstag och inte sudda ut dom.
Citera
2018-05-26, 13:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erthax
Hej

Har inte mycket mer att fråga om än titeln. Tänkte uppgradera miniräknaren inför Matte 4 och letar efter en bra som är "godkänd" (som klarar av allt man gör) på Chalmers.

Mina matematikkurser (på UU f.ö.) har aldrig tillåtet miniräknare, så köp vad du vill.
Citera
2018-05-26, 17:42
  #6
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Jag gillar personligen någon av TI 30-modellerna. Billiga och kapabla utan grafritare. Alltid bra att ha i bakfickan för snabba beräkningar. Dock så är det väl få kurser du kommer behöva räknare på.
Citera
2018-05-26, 17:49
  #7
Medlem
Skulle rekommendera Casio FX82 eller Texas TI30 (dvs. Inga grafritare), då dessa vanligtvis är de som är godkända på tentor där du får ha miniräknare. Själv använder jag Casio:n (använder miniräknare i många kurser, men beror väl på utbildning)
Citera
2018-05-26, 17:51
  #8
Medlem
Flaskhalsats avatar
TI82 or GTFO. Köp valfri icke-CAS från TI, Casio eller HP och du kommer vara nöjd.
Citera
2018-05-26, 18:37
  #9
Medlem
Det verkar vara lite si och så med vissa räknare.
Jag har en rätt maffig Casio CG-20 som jag inte fick använda under en tentamen, men sen på en annan tentamen för Fysik 2 så kom examinatorn och tittade på den i bokstavligen 2-3 sekunder och sa ungefär "ja, det är okej".
Tydligen så var det inte sån big deal för honom att jag mycket möjligt hade kunnat ha en massa kursmaterial och gamla tentor med detaljerade lösningsförslag överförda på den vid det tillfället.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-05-26 kl. 18:43.
Citera
2018-05-26, 20:19
  #10
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har aldrig förstått vitsen med att ha en grafräknare. Otympligare kan man söka efter. Vill man göra grafer är väl vilken online webb-grafritare som helst mångdubbelt bättre. Penna och papper är dock oslagbart, helst blankt vitt papper och bläckpenna. Man ska komma ihåg sina misstag och inte sudda ut dom.

Grafräknare är alltid bra när man vill visualisera någonting (och går oändligt mycket snabbare att rita upp på en sådan än för hand). Nu har ju visserligen alla smartphones och laptops, men på tentor får man ju inte använda dem.

Själv hade jag en TI-84 och den var det aldrig några problem med under min tid vid LiU. Jag ser dock egentligen inte varför du skulle behöva en sådan på Matematik-tentor då uppgifterna i första hand är analytiska och sedan när ett numeriskt svar efterfrågas så är det enbart väldigt simpla operationer man behöver utföra. För Fysiktentor varierar det lite mer, ibland förekommer uppgifter där ett numeriskt svar kräves och är omständligt att beräkna själv.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2018-05-26 kl. 20:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback