Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 20:14
  #1
Medlem
Vad krävs för att spela upp det nyare format senare processor eller grafikkort ?
Eller speciell mediaspelare som vlc eller några andra stora spelare ?

Vet inte om jag postat fel flytta om så behöves.
Citera
2018-05-25, 20:17
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
VLC brukar hänga med ganska snabbt i vändningarna, så tipset är att köra det.

---edit

Decoding är inte ett direkt problem som det verkar och encoding (om du det är det du är ute efter så verkar den ha det mesta).

https://www.videolan.org/developers/x265.html
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2018-05-25 kl. 20:29.
Citera
2018-05-26, 07:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
VLC brukar hänga med ganska snabbt i vändningarna, så tipset är att köra det.

---edit

Decoding är inte ett direkt problem som det verkar och encoding (om du det är det du är ute efter så verkar den ha det mesta).

https://www.videolan.org/developers/x265.html
Nja-jag kan då inte spela av filmer med denna kodeken med vlc på min äldre laptop. Spelas bara ljud-bilden helt vit. har testat ändra settings i preferences på vlc-men flaskhalsen verkar vara den gamla cpu:n.
Citera
2018-05-26, 07:57
  #4
Medlem
Hm.
Hur vet man om processorn är för gammal ?
Citera
2018-05-26, 09:44
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Hm.
Hur vet man om processorn är för gammal ?

Alltså, jag har en sju år gammal maskin med integrerad grafik som htpc. Den har inga problem med att spela upp H265 under Kodi.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-05-26 kl. 09:47.
Citera
2018-05-28, 05:36
  #6
Medlem
VLC och H.265 funkar också för mig när jag idag testa på en 10 år gammal stationär dator med Win 7.

Edit:
Testa att avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar innan ni uppdatera/installera om det ni misstänker eller har problem med.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2018-05-28 kl. 05:41.
Citera
2018-05-28, 07:07
  #7
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Vad krävs för att spela upp det nyare format senare processor eller grafikkort ?
Eller speciell mediaspelare som vlc eller några andra stora spelare ?

Vet inte om jag postat fel flytta om så behöves.

Det finns en gräns i processorkraft där en väloptimerad (läs modern) decoder för h265 inte räcker till.

Raspberry pi 3 ligger precis under gränsen där en spelfilm i h265 går att spela upp.

Kolla en benchmark på geekbench.
http://browser.geekbench.com/v4/cpu/...ulticore_score

Allt som får dubbla den poängen, alltså runt 2500 poäng i multicore testet borde klara av att spela upp h265 utan problem.

Alla processorer tillverkade efter mitten av 2017 har dessutom decoder för hevc i hårdvara så där drar det typ 1% cpu att spela upp det dessutom. Så länge videon inte har för många x265 extensions vs.

Skulle dock rekommendera mpv/ smplayer över vlc alla gånger. De är flertrådade ur lådan. VLC kan man få att sprida ut arbetet med diverse tweaks och hacks men det blir aldrig lika bra.
Citera
2018-05-29, 14:45
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Nja-jag kan då inte spela av filmer med denna kodeken med vlc på min äldre laptop. Spelas bara ljud-bilden helt vit. har testat ändra settings i preferences på vlc-men flaskhalsen verkar vara den gamla cpu:n.

Skumt, jag vet inte själv hur VLC gör exakt när den skall spela upp något som den kanske delvis/inget stöd i hårdvara att göra. Men det kan även vara så du har en drivrutin (gfx drivrutin) som säger att den kan göra det i hårdvara och VLC sedan använder den, men det egentliga stödet finns inte...

VLC borde kunna spela upp det helt utan hårdvarustöd men då inte i realtid. Kan vara en liten bugg i VLC också.

Här finns det en diskussion av lite det jag menar, https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=137743 jag tycker dock att hittar inte VLC något hårdvarustöd alls så borde den försöka med mjukvara och då kanske inte kunna spela upp den i realtid beroende på upplösningen möjligen spela upp den borde den ju försöka med tycker man...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback