Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 19:59
  #1
Medlem
JagSerUfos avatar
Hej bor i Stockholm och funderar på att skaffa mig en båt men enligt kollegor på jobbet är det väldigt svårt att få båtplats och det kostar även mycket, Stämmer detta och vad kan man räkna med att få betala får en plats till en motorbåt 10 - 15 meter ?
Citera
2018-05-25, 20:02
  #2
Medlem
Ja. Var i Stockholm? Nybrokajen eller Hammarby Sjöstad?
Citera
2018-05-25, 20:14
  #3
Medlem
Rykte gör gällande att det är nästintill omöjligt att få tag i en båtplats i Stockholm med omnejd. Men det är starkt beroende av storleken: en väldigt liten båt (tänk optimistjolle med utombordare) kan man klämma in mer eller mindre var som helst. Och en verkligen stor båt (stor nog för att vara skepp) måste, av praktiska skäl, ligga i industrihamnen. Det senare lär dock inte vara gratis. Fast om du har råd att köpa en så stor "båt" så är det inget problem.

Mitt tips är att du söker utanför Stockholm, till och med några timmars bilfärd utanför Stockholm. På orten där jag bor tog det mig exakt ett telefonsamtal på runt två minuter att få en båtplats. Och halva den tiden var lite socialt prat åt båda hållen...

Vad gäller din motorbåt på 10-15 meter så undrar jag hur mycket båterfarenhet du har sedan tidigare. Eftersom du frågar om båtplatser i Stockholm (som hör till de områden i landet där det är ökänt svårt att få båtplats) så gissar jag att du inte har mycket båterfarenhet. Och i det läget tycker jag att en motorbåt på 10-15 meter är väldigt stort. Rent av absurt stort. et fungerar tyvärr väldigt annorlunda med båtar än med bilar och övriga fordon, och problemen med att manövrera en båt ökar med storleken. Om du verkligen köper en motorbåt i 15-metersklassen kommer du att behöva massor av erfarenhet som du kanske inte har. Det kan bli dyrt, både för dig och andra.
Citera
2018-05-25, 20:16
  #4
Medlem
Luxuss avatar
Kolla hos de olika båtklubbarna där du bor. Beroende på vad du behlver brukar det gå att lösa på ett eller annat sätt. Men nycklen är att va med i klubben.
Citera
2018-05-26, 07:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Hej bor i Stockholm och funderar på att skaffa mig en båt men enligt kollegor på jobbet är det väldigt svårt att få båtplats och det kostar även mycket, Stämmer detta och vad kan man räkna med att få betala får en plats till en motorbåt 10 - 15 meter ?
Nej det är inte så hopplöst att få båtplats numera, när 40-talisterna lägger sitt båtliv bakom sig.
Och "båtplats i Sthtm" betyder vanligtvis inom typ 40 km - Inte bara kajkanterna i City/Södermalm.

För en så stor motorbåt med lite bredd också, så kan en båtplats kosta uppåt 10' per säsong i hyfsat läge.
Citera
2018-05-27, 13:59
  #6
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja. Var i Stockholm? Nybrokajen eller Hammarby Sjöstad?
Spelar inte så stor roll, har inga problem att åka 1 mil tex så länge man kan ställa bilen där.
Citera
2018-05-27, 14:10
  #7
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Rykte gör gällande att det är nästintill omöjligt att få tag i en båtplats i Stockholm med omnejd. Men det är starkt beroende av storleken: en väldigt liten båt (tänk optimistjolle med utombordare) kan man klämma in mer eller mindre var som helst. Och en verkligen stor båt (stor nog för att vara skepp) måste, av praktiska skäl, ligga i industrihamnen. Det senare lär dock inte vara gratis. Fast om du har råd att köpa en så stor "båt" så är det inget problem.

Mitt tips är att du söker utanför Stockholm, till och med några timmars bilfärd utanför Stockholm. På orten där jag bor tog det mig exakt ett telefonsamtal på runt två minuter att få en båtplats. Och halva den tiden var lite socialt prat åt båda hållen...

Vad gäller din motorbåt på 10-15 meter så undrar jag hur mycket båterfarenhet du har sedan tidigare. Eftersom du frågar om båtplatser i Stockholm (som hör till de områden i landet där det är ökänt svårt att få båtplats) så gissar jag att du inte har mycket båterfarenhet. Och i det läget tycker jag att en motorbåt på 10-15 meter är väldigt stort. Rent av absurt stort. et fungerar tyvärr väldigt annorlunda med båtar än med bilar och övriga fordon, och problemen med att manövrera en båt ökar med storleken. Om du verkligen köper en motorbåt i 15-metersklassen kommer du att behöva massor av erfarenhet som du kanske inte har. Det kan bli dyrt, både för dig och andra.
Har en del erfarenhet men aldrig ägt båt i Stockholm bara. Kan tänka mig att köra någon mil men snackar vi timmar så blir det för långt. Kommer köpa en begagnad båt om det blir av så kommer inte lägga en förmögenhet på båt. Frågan är vad man får ge för en plats runt Stockholm? Kan man komma undan med 10 000 tro? Blir ju drygt om man måste betala 20 -30 000.
Citera
2018-05-27, 14:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Har en del erfarenhet men aldrig ägt båt i Stockholm bara. Kan tänka mig att köra någon mil men snackar vi timmar så blir det för långt. Kommer köpa en begagnad båt om det blir av så kommer inte lägga en förmögenhet på båt. Frågan är vad man får ge för en plats runt Stockholm? Kan man komma undan med 10 000 tro? Blir ju drygt om man måste betala 20 -30 000.

Vi hade båten i Fisksätra några år för runt 10 år sedan. Kollade och såg att de faktiskt lagt ut hela prislistan: https://www.marindepan.se/batplats/s...lats/forfragan vilket kan ge dig en prisbild.
Citera
2018-06-14, 18:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Kolla hos de olika båtklubbarna där du bor. Beroende på vad du behlver brukar det gå att lösa på ett eller annat sätt. Men nycklen är att va med i klubben.

Har du några tips på båtklubbar nära innerstaden i Stockholm alt Värmdö där jag kan få båtplats för min pärla: Storebro J32 Daycruiser (10 m x 3,50 m)? Vet du också vad en båtplats kan kosta för sommaren? Båten är på landet vid Halmstad nu men tänkte cruisa upp den?
Citera
2018-06-14, 20:13
  #10
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde9601
Har du några tips på båtklubbar nära innerstaden i Stockholm alt Värmdö där jag kan få båtplats för min pärla: Storebro J32 Daycruiser (10 m x 3,50 m)? Vet du också vad en båtplats kan kosta för sommaren? Båten är på landet vid Halmstad nu men tänkte cruisa upp den?
Börja med pampas marina i solna. De har säkert tips.

https://www.pampas.se/
Störst




Annars testa

https://www.essingebatklubb.se
http://www.sundbybergsbatklubb.se
http://www.alvikensbåtklubb.se
http://www.ulvsundabs.se
Citera
2018-06-16, 14:31
  #11
Medlem
Svaret är:

Båtklubb eller Marina.

Båtklubb billigare, men flera års kö. Båtklubb glömma om du vill lägga i en båt i sjön i år eller nästa år, båtplats hyfsat nära sthlm dvs. Jag lovar dig , ingen ide att ens ringa runt. Bara ställa sig i kö istället.

Min erferenhet av marinor i sthlm:

Marinor, dyrare men båtplats får du. Bara ringa dem och kolla pris. 29 fot segelbåt vid Slagsta marina 13500 kr/år (båtplats sommaren, upptagning, sjösättning och vinterförvaring utomhus). Förvisso är marinan kanske lite lång bort för dig. Vid Slagsta kan du köpa en båtplats för en 50-60 000 kr. Värt att fundera på om du planerar att ha båt i sjön många år, en båtplats som du dessutom kan sälja om du tröttnat på båtlivet/vill byta båtplats/marina.

Svinninge marina runt 20 000 kr/år samma typ av båt och service. Fördel Svinninge är att du är i saltsjön (om du nu gillar att puttra omkring där, slipper du slussa i stan).

Motorbåt runt 15 meter, tja träffade en ägare till en sådan båt i Vaxholm förra helgen. Han betalade 60 000 om året för att ha den på en marina i Täbytrakten (då ingick även årlig service av motorn).

p.s säsongskort Hammarbyslussen 900 kr, en ToR 200 kr.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-16 kl. 14:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback