Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-25, 19:40
  #1
Medlem
Hej


Har lagt märke till att de flesta spel som uppfattas vara dåliga har en tendens att fokusera för mycket på dialog.

De bästa spelen däremot tenderar att vara sparsamma med sin dialog. Ta Halo:CE t.ex. Nog förekommer det ordväxling, men sällan särskilt djupgående och mer av en antydan på djup. Kan ha att göra med utvecklingssvårigheter som tvingade spelskaparna att vara smarta med sina val och istället fokusera på atmosfären i spelet. Half-life 1 är ett till bra exempel.


Spel nu för tiden brukar ha alldeles för mycket dialog som oftast inte går skippa. Det sänker spelupplevelsen avsevärt.


Hur tycker ni? Helt ute och cyklar? Har utvecklingsfriheterna som finns idag överbelastat spelen med för mycket onödigt?
Citera
2018-05-25, 19:48
  #2
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Hatar när det är långa dialoger och cutscenes konstant efter man rört sig någon minut åt gången. Då avinstallerar jag direkt, jag är för rastlös helt enkelt så jag pallar inte. Half-Life var nice när det var dialoger - då kunde jag bara bunnyjumpa hejvilt under tiden.

Så ja - lite dialoger är bra medan mycket dialoger & cutscenes som ej går att trycka bort är dåligt som fan.
Citera
2018-05-25, 19:57
  #3
Medlem
SameOldStorys avatar
Jag kan gilla dialog i spel men inte vid varje tillfälle. Jag vill kunna välja om jag vill lyssna eller ej.
Citera
2018-05-26, 05:58
  #4
Medlem
Och just därför tycker jag att nyaste Wolfenstein är ren skit jämfört med Doom (2015).
Citera
2018-05-26, 20:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Hatar när det är långa dialoger och cutscenes konstant efter man rört sig någon minut åt gången. Då avinstallerar jag direkt, jag är för rastlös helt enkelt så jag pallar inte. Half-Life var nice när det var dialoger - då kunde jag bara bunnyjumpa hejvilt under tiden.

Så ja - lite dialoger är bra medan mycket dialoger & cutscenes som ej går att trycka bort är dåligt som fan.


Ja, man undrar ju om spelskaparna snarare skulle ha gjort en film istället för ett spel.
Citera
2018-05-26, 21:05
  #6
Medlem
Nihennas avatar
Vilka "dåliga" spel menar du?

Spel som Witcher 3 här ju mycket dialog, eftersom att det hör till genren till att det är mer rollspel än gameplay (även om det gärna får vara).
Citera
2018-05-26, 21:09
  #7
Medlem
Dialog spel som Far Cry 5 - eller wolfenstein.

Där själva spelet kör en slags idiotisk monolog - där man själv sitter och trycker på Enter, Esc och F5 - för att försöka hoppa över "filmsekvensen"
Citera
2018-05-26, 21:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vilka "dåliga" spel menar du?

Spel som Witcher 3 här ju mycket dialog, eftersom att det hör till genren till att det är mer rollspel än gameplay (även om det gärna får vara).



Rollspel är ju en grej, det hänger ju ganska så på dialog.
Däremot COD, valfritt ubisoft-templatespel och FPS brukar ha dessa problem.

Jämför Halo:CE med de nyare t.ex.
Citera
2018-06-06, 19:09
  #9
Medlem
Darwins avatar
Tycker det handlar mer om hur välskriven och integrerad dialogen är. Det är svårt att skriva bra kortfattad dialog, så mindre skickliga manusförfattare tenderar att "ordbajsa" fram stora textväggar.

En stor del av ett spels budskap kan också förmedlas med grafik, musik eller spelmekanik, men designers som inte lyckas få till det, eller inte litar på att spelaren uppfattar mer subtila signaler, tenderar också att skriva ut budskapet i klartext i dialog eller berättartext.


En grej kan också vara att spelskaparna blir så förtjusta i sin spelvärld att de tar med en massa onödigt prat som inte har någon betydelse eller relevans för den övergripande handlingen (t.ex. som i de senare Final Fantasy spelen).
Citera
2018-06-07, 10:46
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vet inte. Spec Ops: The Line är en av mina bättre upplevelser på senare år och det är satan i mig dialogtungt. För att inte tala om alla rollspel som jag gillar. Eller alla rena äventyrsspel för den delen.

Näe, det är bara dåligt när det ordbajas i onödan. Typ Final Fantasy.
Citera
2018-06-07, 19:57
  #11
Medlem
Svampspors avatar
Många av Nintendos olika spel är hopplösa att få komma igång och spela snabbt. Spelkaraktärerna ska presenteras och babbla med birollskaraktärer och det går aldrig att trycka sig förbi.
Citera
2018-06-07, 20:00
  #12
Medlem
Testa att spela ett spel som t.ex. Planescape: Torment utan långa dialoger...

Olika spel baseras på dialoger, FPS spel som du nämner är oftast för att tillfredsställa mindre intelligenta personer helt enkelt. Så när det blir för mycket att läsa och det gör ont i huvudet, ja då ska man nog spela supermario bros istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback