Citat:
Ursprungligen postat av
Luxus
Min poäng är att du inte pluggar tillräckligt (tillräckligt är en relativ term - det är olika lätt för olika individer jag vet). Du trodde att det var svåra uppgifter och såg inte att det var en enkel, trots att jag visade vilken formel du skulle nyttja. Därav att din ”utmaning”. Hade du räknat en handfull tal med logaritmlagarna hade du förstått att det bara är att sätta in värdena och därmed insett att om du bara vet vilken regel som gäller så är det jättesimpelt.
Den matte du läser nu är TILL för att du ska få lära dig att tillämpa dessa regler. Därav att jag påstår att det inte är svår matte. Allt du behöver göra är att känna igen vilken formel som ska användas. Och för att lyckas komma ihåg formlerna måste du ÖVA. Räkna räkna räkna. Räkna ALLA talen i boken.
I get you broh, men som en jämförelse - hur kommer det sig kan man fråga att två personer kan få helt, helt olika resultat om de lagar en maträtt och går efter exakt samma recept och använder likadana produkter. Jag menar, det är ju bara att copy+paste liksom, hur jäkla svårt kan det va? Men vissa misslyckas och andra lyckas.
Jag pluggar absolut, men har inte mycket fallenhet/intresse för ämnet i fråga och glömmer bort vad man räknat till diagnoserna. Sen går det i snigeltakt, 1 timmas pluggande för vissa kanske leder till att de får 20 uppgifter gjorda medan jag får typ 3 liksom... Veteskön dock om man det betyder att man är korkad bara för att man inte klarar av ett visst ämne, och kan lyckas bra trots allt på program som inte kräver jättemycket av just matte eller naturkunskap.
Kan f.ö. säga att jag har för mig att av ca 60 elever på min skola fick ungefär ett dussin göra omprov i Matte 3C, Fysik 1 och Kemi 1. Hur det gick för dem på omproven vet jag dock inte, men jag var alltså inte helt ensam om att misslyckas. Ville bara poängtera det faktum.