2018-05-25, 17:32
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David--
Okej, lös de uppgifterna jag skrev då som upp till bevis! Kan skriva svaren sen när du svarat.

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/logaritmer/logaritmlagarna

http://www.matteguiden.se/matte-c/potenser-och-logaritmer/logaritmlagar/

Lite mer avancerat:

http://wiki.math.se/wikis/sommarmatte1/index.php/3.3_Logaritmer

http://wiki.math.se/wikis/sommarmatte1/index.php/3.4_Logaritmekvationer

Läs på där vetja å lör dig nåt.

lg(x⋅y)=lgx+lgy
lg(x/y)=lgx−lgy

Dessa är väl alldeles förträffliga på uppgift 8?
Senast redigerad av Luxus 2018-05-25 kl. 17:37.
Citera
2018-05-25, 17:36
Medlem
Citat:
Problemet är att det finns inga lärare att tillgå då kursen har för lågt antal elever.. Men får man fråga om du tog dig tid att läsa igenom hela första och andra kursen (Matte 1C och Matte 2C) igen? För det är ju endel förkunskaper man bör ha med sig till det inför tredje kursen menar jag. Och om det i så fall hjälpte mycket/var totalt nödvändigt? Eller gick du direkt på kursen utan att repetera de gamla?

Läs översiktligt saker ifrån Matte 1c och Matte 2c, men främst Matte 1c eftersom den tar upp allt viktigt man bör kunna allmänt i Matte och hur man ska räkna. Sedan så brukar man få ha en formelblad i matteprov där alla formler som är viktiga finns till hjälp.
Citera
2018-05-25, 17:40
Medlem
borrizs avatar
Ts det beror på vilka förutsättningar har: vilka förkunskaper du har, hur mycket tid du lägger på kursen (hur motiverad du är) och om du har möjlighet att göra hemuppgifter (har du ensam vårdnad om sju blöjbarn så är det inte så enkelt) och dom du har någon att fråga om du skulle köra fast..
Citera
2018-05-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/logaritmer/logaritmlagarna

http://www.matteguiden.se/matte-c/potenser-och-logaritmer/logaritmlagar/

Lite mer avancerat:

http://wiki.math.se/wikis/sommarmatte1/index.php/3.3_Logaritmer

http://wiki.math.se/wikis/sommarmatte1/index.php/3.4_Logaritmekvationer

Läs på där vetja å lör dig nåt.

lg(x⋅y)=lgx+lgy
lg(x/y)=lgx−lgy

Dessa är väl alldeles förträffliga på uppgift 8?

Jo, men ville att du skulle lösa uppgifterna i fråga då du sa att matten inte är svår för fem öre. Som upp till bevis! Kan du göra det?
Citera
2018-05-25, 19:02
Medlem
Citat:
Jo, men ville att du skulle lösa uppgifterna i fråga då du sa att matten inte är svår för fem öre. Som upp till bevis! Kan du göra det?

Du måste släppa tanken att matte 3 skulle vara orättvist svårt, det här är väldigt simpla grejer. Du måste helt enkelt plugga mer.

8a Lös ekvationen ln x = ln 6+ln2

x= 12

8b Lös ekvationen ln x = ln 6-ln2

x = 3

17a Lös ekvationen lg(3x-1)=0

x = 2 / 3

17b Lös ekvationen ln (x+2)=2 lnx

ln(x+2)=2ln(x) <--> ln(x+2)=ln(x^2) <--> x+2 = x^2, resten är trivialt.
Citera
2018-05-25, 19:45
Medlem
Luxuss avatar
Citat:

Om du tittar på uppgift 8: lnx = ln(6) + ln(2) och sen på logaritmlagen ln(a)+ln(b) = ln(ab) så får du att lnx = ln(6*2).

Eftersom du har samma bas (e) (ln är den naturliga logaritmen, lg med bas e) får du nu att
E^(lnx)=e^(ln12) som kan skrivas som x=12.

Klarar du nu av den andra uppgiften?
Citera
2018-05-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Du måste släppa tanken att matte 3 skulle vara orättvist svårt, det här är väldigt simpla grejer. Du måste helt enkelt plugga mer.

8a Lös ekvationen ln x = ln 6+ln2

x= 12

8b Lös ekvationen ln x = ln 6-ln2

x = 3

17a Lös ekvationen lg(3x-1)=0

x = 2 / 3

17b Lös ekvationen ln (x+2)=2 lnx

ln(x+2)=2ln(x) <--> ln(x+2)=ln(x^2) <--> x+2 = x^2, resten är trivialt.

Nu tog jag kanske med uppgifter som kan sökas på genom Wolframalpha, kanske var dumt så vet inte om du tog hjälp därifrån. Men ja, 8a och b är rätt och även 17a, men 17b är x=2 och inte x^2. Uppgift 15 som inte går att söka sig fram till genom Wolframalpha är svaret 2+h på.

Citat:
Om du tittar på uppgift 8: lnx = ln(6) + ln(2) och sen på logaritmlagen ln(a)+ln(b) = ln(ab) så får du att lnx = ln(6*2).

Eftersom du har samma bas (e) (ln är den naturliga logaritmen, lg med bas e) får du nu att
E^(lnx)=e^(ln12) som kan skrivas som x=12.

Klarar du nu av den andra uppgiften?

Ja, jo. Men saken är den att även om man kan lösa det när man kan kolla upp hur man löser deti boken eller online så fine liksom, men på diagnoserna/proven måste du ha lärt dig 100 olika saker (inte bara hur man räknar logaritmer) och du måste kunna dem utan att tjuvkika på hjälp.

Men ja, det är ingen jättelätt kurs anser jag iaf och jag tror trots allt endel härinne delar samma uppfattning.
Citera
2018-05-25, 20:01
Medlem
Tropicanans avatar
Läser du på distans så är det nog inte alls ovanligt att man inte klarar kemi 1 och matematik 3C. Det underlättar att ha stöd av lärare när det kärvar. Men jag tror att om du lägger ner tillräckligt med tid så klarar du dessa kurser.

Jag läste hela natur/natur på distans och kan säga att det var ju ingen dans på rosor som alla verkar säga. En del flashbackare brukar ju slänga ur sig att "Gymnasiet är inte svårt" osv. Men hälften av dem skulle nog inte klara av natur/natur på distans. Självklar beror det även på vilken tidsram man siktar på, på 2 år tex bör väl de flesta klara det på distans. Men jag körde igenom det på 6 månader och det krävde att jag pluggade jävligt mycket.

Just kemi tyckte jag var jobbigast då det var så jävla mycket teori att lära sig, svenska 3 var också jävligt tungt att ta sig igenom mest för att det var så in i helvete tråkigt. 3 inlämningar i veckan på 2 A4 om Svenska språkets utveckling typ

Så nej TS du är inte trög som inte klarar matematik 3C och kemi 1. Men frågan är även hur mycket tid du lägger ner. Pluggar du 2 timmar/ämne mån-fre i 6-7 veckor tror jag att du klarar det. Men om du pluggar 20min om dagen så blir det nog knepigt
Citera
2018-05-25, 20:05
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Nu tog jag kanske med uppgifter som kan sökas på genom Wolframalpha, kanske var dumt så vet inte om du tog hjälp därifrån. Men ja, 8a och b är rätt och även 17a, men 17b är x=2 och inte x^2. Uppgift 15 som inte går att söka sig fram till genom Wolframalpha är svaret 2+h på.

Ja, jo. Men saken är den att även om man kan lösa det när man kan kolla upp hur man löser deti boken eller online så fine liksom, men på diagnoserna/proven måste du ha lärt dig 100 olika saker (inte bara hur man räknar logaritmer) och du måste kunna dem utan att tjuvkika på hjälp.

Men ja, det är ingen jättelätt kurs anser jag iaf och jag tror trots allt endel härinne delar samma uppfattning.

Min poäng är att du inte pluggar tillräckligt (tillräckligt är en relativ term - det är olika lätt för olika individer jag vet). Du trodde att det var svåra uppgifter och såg inte att det var en enkel, trots att jag visade vilken formel du skulle nyttja. Därav att din ”utmaning”. Hade du räknat en handfull tal med logaritmlagarna hade du förstått att det bara är att sätta in värdena och därmed insett att om du bara vet vilken regel som gäller så är det jättesimpelt.

Den matte du läser nu är TILL för att du ska få lära dig att tillämpa dessa regler. Därav att jag påstår att det inte är svår matte. Allt du behöver göra är att känna igen vilken formel som ska användas. Och för att lyckas komma ihåg formlerna måste du ÖVA. Räkna räkna räkna. Räkna ALLA talen i boken.
Citera
2018-05-25, 20:22
Medlem
Citat:
Min poäng är att du inte pluggar tillräckligt (tillräckligt är en relativ term - det är olika lätt för olika individer jag vet). Du trodde att det var svåra uppgifter och såg inte att det var en enkel, trots att jag visade vilken formel du skulle nyttja. Därav att din ”utmaning”. Hade du räknat en handfull tal med logaritmlagarna hade du förstått att det bara är att sätta in värdena och därmed insett att om du bara vet vilken regel som gäller så är det jättesimpelt.

Den matte du läser nu är TILL för att du ska få lära dig att tillämpa dessa regler. Därav att jag påstår att det inte är svår matte. Allt du behöver göra är att känna igen vilken formel som ska användas. Och för att lyckas komma ihåg formlerna måste du ÖVA. Räkna räkna räkna. Räkna ALLA talen i boken.

I get you broh, men som en jämförelse - hur kommer det sig kan man fråga att två personer kan få helt, helt olika resultat om de lagar en maträtt och går efter exakt samma recept och använder likadana produkter. Jag menar, det är ju bara att copy+paste liksom, hur jäkla svårt kan det va? Men vissa misslyckas och andra lyckas.

Jag pluggar absolut, men har inte mycket fallenhet/intresse för ämnet i fråga och glömmer bort vad man räknat till diagnoserna. Sen går det i snigeltakt, 1 timmas pluggande för vissa kanske leder till att de får 20 uppgifter gjorda medan jag får typ 3 liksom... Veteskön dock om man det betyder att man är korkad bara för att man inte klarar av ett visst ämne, och kan lyckas bra trots allt på program som inte kräver jättemycket av just matte eller naturkunskap.

Kan f.ö. säga att jag har för mig att av ca 60 elever på min skola fick ungefär ett dussin göra omprov i Matte 3C, Fysik 1 och Kemi 1. Hur det gick för dem på omproven vet jag dock inte, men jag var alltså inte helt ensam om att misslyckas. Ville bara poängtera det faktum.
Senast redigerad av David-- 2018-05-25 kl. 20:24.
Citera
2018-05-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Läser du på distans så är det nog inte alls ovanligt att man inte klarar kemi 1 och matematik 3C. Det underlättar att ha stöd av lärare när det kärvar. Men jag tror att om du lägger ner tillräckligt med tid så klarar du dessa kurser.

Jag läste hela natur/natur på distans och kan säga att det var ju ingen dans på rosor som alla verkar säga. En del flashbackare brukar ju slänga ur sig att "Gymnasiet är inte svårt" osv. Men hälften av dem skulle nog inte klara av natur/natur på distans. Självklar beror det även på vilken tidsram man siktar på, på 2 år tex bör väl de flesta klara det på distans. Men jag körde igenom det på 6 månader och det krävde att jag pluggade jävligt mycket.

Just kemi tyckte jag var jobbigast då det var så jävla mycket teori att lära sig, svenska 3 var också jävligt tungt att ta sig igenom mest för att det var så in i helvete tråkigt. 3 inlämningar i veckan på 2 A4 om Svenska språkets utveckling typ

Så nej TS du är inte trög som inte klarar matematik 3C och kemi 1. Men frågan är även hur mycket tid du lägger ner. Pluggar du 2 timmar/ämne mån-fre i 6-7 veckor tror jag att du klarar det. Men om du pluggar 20min om dagen så blir det nog knepigt

OMG Finaste kommentaren någon sagt till mig under hela året! Haha! Tack! Jag tycker också att många på Flashback ("alla" på Flashback rättare sagt) klarar av både Matte 3C, 4, Fysik 1&2, och Kemi 1&2 så jävla enkelt med minst C i betyg. Sen har alla av det manliga könet även 20 cm långt könsorgan, ligger med minst 10-20 tjejer/år, bänkar och squattar tresiffrigt samt springer milen på 35 min. Typ så liksom. Hehe. Fan sant ju!
Citera
2018-05-25, 20:52
Medlem
Citat:
Hej

Vill få lite input vad ni tycker angående mina betyg från gymnasiet och om jag är så JÄVLA dålig som det "ser ut" eller om jag är någorlunda begåvad/tillräckligt smart för att läsa på högskola. Nåväl, jag hade jag först D i både Matte 1C och Matte 2C. Tyckte det var lagom svårt. Sen Matte 3C fick jag dessvärre F i, då det är en (enligt mig iaf) JÄVLIGT svårt kurs rent ut sagt. Jag fick även ett F i Kemi 1 (trots 2 E-omprov), samt att jag fick göra 2 omprov i Fysik 1 innan jag lyckades få godkänt på den kursen. På biologi 1 och 2 samt Moderna Språk 4 hade jag E i (utan omprov). I övrigt hade jag överlag D:n eller C:n och något B på bl.a. Samhällskunskap 1 och 2, Geografi 1 och 2, Religionkunskap 1, Svenska 1-3, Engelska 5-7, Historia 1b och 2a. I dag, 3 år efter jag gick ut gymnaiset försöker jag läsa in Matte 3C på komvux men saken är den att jag är helt jävla lost. Förstår inte mycket och kemin (1) är jag minst lika lost i typ.

En sak som jag är ganska säker på iaf är att jag inte är superdupersmart för att kunna läsa t.ex. civilingenjör, läkare eller teknisk fysik, men är jag så jävla dålig tror ni att jag inte ens kommer klara av ens lite enklare program på högskolan? Säg företagsekonomi bara som ett exempel. Jag har svårt att se hur jag kommer behöva anvädning för den matten som lärs ut i Matte 3C (som t.ex. uträkning av differenskvoter, derivator, avancerad algerbra etc.) i ett sådant program. Men samtidigt, med tanke på att vissa (jättesmarta) läste både Matte 4 och 5, Fysik 2 och Kemi 2 och fick godkänt på i gymnasiet, börjar man ju undra - Hur jävla dålig är jag egentligen?! Eller är Matte 3C svårare än Matte 4 och 5? Och Fysik 2 "typ" lika svår som Fysik 1 bara annat innehåll? "Å andra sidan" vet jag med mig att normalbegåvade från högstadiet (som läste typ Matte 1B och 2B samt Naturkunskap 1 istället för Matte 1, 2 och 3C och naturämnena) vissa läser på högskolan.

Vad anser ni? Är jag korkad som fan, normalbegåvad/tillräckligt för "enklare" program", eller hyfsat smart bara att jag fått läsa svåra kurser? Klarar de flesta av de kurserna jag skrivit om ovan?
Jag tror inte det har med din begåvning att göra att du misslyckats. Det finns faktist en del riktigt korkade människor som klarar universitetet. Jag tror helt enkelt att du lagt ned alldeles för lite TID på pluggandet.
Just matte 3 är ganska svår faktist. Men har du gjort ALLA tal i boken? och sen inte klarat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in