Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 13:34
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en liten fundering. Jag ringde till Handelsbankens kundtjänst men fick inte någon vidare hjälp där, därför vänder jag mig till er.

Som rubriken lyder så undrar jag om det är mer fördelaktigt att sälja mina fonder nu eller om jag ska fortsätta spara dessa för att undvika att bli återbetalningsskyldig?

Om jag säljer mina fonder på 100tkr, så räknas det ju som en inkomst som kommer in på mitt bankkonto. Om jag jobbar hela sommaren och även säljer mina fonder kommer jag få in mycket pengar i sommar.

Men det jag är orolig för är om försäkringskassan ser i framtiden att jag har fått in väldigt mycket pengar på mitt konto och av den anledningen gör så att jag blir återbetalningsskyldig av bostadsbidrag?

I dagsläget bor jag i en studentlägenhet med ganska hög hyra, av den anledningen har jag bostadsbidrag.

Tror ni att försäljning av mina fonder kan göra så att jag blir återbetalningsskyldig av bostadsbidrag?

För dem på försäkringskassan lär ju i framtiden se...: "Du har tjänat såhär mycket + fondintäkterna därför blir du återbetalningsskyldig, för du har för hög inkomst kontra din rätt till bostadsbidrag"

Jag tänker därför, är det bättre(smartare för mig) att vänta med att sälja mina fonder för att minska/reducera risken att bli återbetalningsskyldig?

Vad tror ni? Tacksam för hjälp.
Citera
2018-05-25, 15:19
  #2
Medlem
CSN räknar allt som inkomst (bostadsförsäljning aktie utdelning mm). Men om du säljer fonderna så tjänar du väl inte 100k, utan du tjänar bara reavinsten. Om den är lägre än fribeloppet och du inte har några andra inkomster så torde det vara lunga.

Om Reavinsten ändock över stiger fribeloppet, kan du ju sälja hälften eller nått så du kommer under.
Citera
2018-05-25, 17:49
  #3
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
CSN räknar allt som inkomst (bostadsförsäljning aktie utdelning mm). Men om du säljer fonderna så tjänar du väl inte 100k, utan du tjänar bara reavinsten. Om den är lägre än fribeloppet och du inte har några andra inkomster så torde det vara lunga.

Om Reavinsten ändock över stiger fribeloppet, kan du ju sälja hälften eller nått så du kommer under.
Helt riktigt,tycker du skallta en diskussion med CSN innan du börjar härja med någon försäljning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback