Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 13:17
  #1
Medlem
Jag går för närvarande en civilingenjörsutbildning vid ett stort och attraktivt universitet (jag läser ej civilingenjör och lärare). Under de första 18 månaderna av min utbildning var jag väldigt deprimerad och orkade inte ta tag i plugget. Min fascination för matematikens värld hade helt försvunnit, och det tyckte jag var synd. På riktigt. Jag ville verkligen älska matematiken igen, men gnistan som fanns inom mig hade helt försvunnit. Så det tog ett bra tag innan jag bestämde mig för att försöka skriva tentamen i Analys i en variabel. Jag fick underkänt första gången. Det tydde på att jag inte hade lärt mig plugga ordentligt, men även att min fascination för matematiken inte helt ut hade kommit tillbaka. Sedan skrev jag tentamen igen (drygt ett år efter att ordinarie kursomgång hade gått) och fick ett helt okej betyg. Linjär algebra läste jag på en period och fick lite drygt godkänt på tentamen.

Nu har jag studerat analys i flera variabler, och den där gnistan har kommit tillbaka. Jag är nu genuint intresserad av att förstå matematiken, och att lösa uppgifter av olika slag går bra - jag skulle nästan säga väldigt bra. Jag var väldigt duktig på matematik på gymnasiet, och nu känner jag att den där gnistan har återkommit.

Funderar nu på att senare, efter att jag tar examen, söka mig vidare till någon slags pedagogisk kompletteringsutbildning och sedan söka till att undervisa i matematik som högskoleadjunkt på mitt universitet. Men hur går det till egentligen? Vet någon? Måste jag ha högsta betyg i de kurser jag undervisar i för att ha en genuin chans att bli anställd? Helst skulle jag vilja undervisa i analys i en variabel, analys i flera variabler och linjär algebra.

Att bli professor och hålla föreläsningar förstår jag innebär att man måste ha avlagt doktorsexamen och vara disputerad - någonting som jag tvivlar på är rätt för just mig. Men att undervisa hyfsat grundläggande kurser i matematik som de ovannämnda tror jag skulle kunna passa utmärkt för mig.
Citera
2018-05-25, 14:15
  #2
Medlem
QuisCustodiets avatar
Jag vet inte vad som gäller på din utbildning och ditt universitet specifikt, men enligt Arbetsförmedlingen brukar högskoleadjunkter ha
en magisterexamen, men inte doktorsexamen. Högskoleadjunkter vid yrkesinriktade utbildningar har i allmänhet lång yrkeserfarenhet inom det ämne som de undervisar inom.
Om det är matte som får dig att känna den där gnistan, varför inte bli mattelärare på gymnasiet? Lätt att få jobb, och liten om någon skillnad lönemässigt.
Citera
2018-05-25, 14:17
  #3
Medlem
Forzos avatar
Vet inte om det är lika överallt men jag jobbade som adjunkt ett tag för några år sedan. Jag halkade in lite på ett bananskal då jag från början hade en annan anställning på universitetet.

Till skillnad från lärare i grundskolan och gymnasiet krävdes ingen pedagogisk utbildning för att man skulle kunna bli anställd utan det var helt och hållet ämneskunskaper som var det viktiga. Enda kravet på pedagogik var att man som fastanställd var tvungen att gå en speciell pedagogikkurs som bara kunde läsas av anställda.
Vid ett mer normalt anställningsförfarande än jag var med om lär det ses som meriterande om man har lite pedagogikkurser.
Citera
2018-05-25, 14:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuisCustodiet
Jag vet inte vad som gäller på din utbildning och ditt universitet specifikt, men enligt Arbetsförmedlingen brukar högskoleadjunkter ha
en magisterexamen, men inte doktorsexamen. Högskoleadjunkter vid yrkesinriktade utbildningar har i allmänhet lång yrkeserfarenhet inom det ämne som de undervisar inom.
Om det är matte som får dig att känna den där gnistan, varför inte bli mattelärare på gymnasiet? Lätt att få jobb, och liten om någon skillnad lönemässigt.

Jag tycker att matematiken på gymnasienivå är för enkel. Det skulle snabbt blir tråkigt, tror jag. Jag vill undervisa i någonting svårt och komplext, där man kontinuerligt utmanas att försöka få studenterna att verkligen greppa materialet.
Citera
2018-05-25, 14:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Vet inte om det är lika överallt men jag jobbade som adjunkt ett tag för några år sedan. Jag halkade in lite på ett bananskal då jag från början hade en annan anställning på universitetet.

Till skillnad från lärare i grundskolan och gymnasiet krävdes ingen pedagogisk utbildning för att man skulle kunna bli anställd utan det var helt och hållet ämneskunskaper som var det viktiga. Enda kravet på pedagogik var att man som fastanställd var tvungen att gå en speciell pedagogikkurs som bara kunde läsas av anställda.
Vid ett mer normalt anställningsförfarande än jag var med om lär det ses som meriterande om man har lite pedagogikkurser.

Kanske att extrajobba som lärare/vikarie på någon gymnasieskola kan räknas som bra pedagogisk yrkeserfarenhet? Lite som en merit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback