Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 12:58
  #1
Medlem
TilleyHats avatar
Min e-mailadress används sedan en vecka för att skicka spam till andra människor. Mailen ser ut att komma från mig men skickas av någon annan. Jag får kanske 50-100 "Undelivered Mail"-meddelanden varje dag med info om att mailen inte kommit fram pga felaktig mottagaraddress vilket i min värld betyder att tusentals mail har nått sina mål. Hur får jag stopp på detta och hur undviker jag att detta händer igen? Jag har Windows 10, Office 365 (Outlook som e-postklient) och även McAfee antispam installerat. E-postservern ligger hos ett brittiskt bolag vid namn Gandi.

Tacksam för input om hur jag löser detta irriterande problem.
Citera
2018-05-25, 13:59
  #2
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Min e-mailadress används sedan en vecka för att skicka spam till andra människor. Mailen ser ut att komma från mig men skickas av någon annan. Jag får kanske 50-100 "Undelivered Mail"-meddelanden varje dag med info om att mailen inte kommit fram pga felaktig mottagaraddress vilket i min värld betyder att tusentals mail har nått sina mål. Hur får jag stopp på detta och hur undviker jag att detta händer igen? Jag har Windows 10, Office 365 (Outlook som e-postklient) och även McAfee antispam installerat. E-postservern ligger hos ett brittiskt bolag vid namn Gandi.

Tacksam för input om hur jag löser detta irriterande problem.

Har du tänkt på att du, som 1:a streg bör (från en annan dator/mobil) logga in på ditt live konto via webbläsaren och där byta till nytt lösenord, kontrollera vilket ev. 2:a e-postkonto som är kopplat och byta lösen även på den..
Citera
2018-05-25, 15:02
  #3
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du tänkt på att du, som 1:a streg bör (från en annan dator/mobil) logga in på ditt live konto via webbläsaren och där byta till nytt lösenord, kontrollera vilket ev. 2:a e-postkonto som är kopplat och byta lösen även på den..

Jag är inte så hemma på det tekniska. När du säger "live konto" menar du webbmailen eller vad?
Citera
2018-05-28, 09:04
  #4
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag är inte så hemma på det tekniska. När du säger "live konto" menar du webbmailen eller vad?
Ja! Precis!
Citera
2018-05-28, 09:22
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Min e-mailadress används sedan en vecka för att skicka spam till andra människor. Mailen ser ut att komma från mig men skickas av någon annan. Jag får kanske 50-100 "Undelivered Mail"-meddelanden varje dag med info om att mailen inte kommit fram pga felaktig mottagaraddress vilket i min värld betyder att tusentals mail har nått sina mål. Hur får jag stopp på detta och hur undviker jag att detta händer igen? Jag har Windows 10, Office 365 (Outlook som e-postklient) och även McAfee antispam installerat. E-postservern ligger hos ett brittiskt bolag vid namn Gandi.

Tacksam för input om hur jag löser detta irriterande problem.

Byt all e-post lösen, även i routern där du också uppdaterar mjukvaran samt skanna igenom dator grundligt.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2018-05-28 kl. 09:34.
Citera
2018-05-28, 16:51
  #6
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ja! Precis!

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Byt all e-post lösen, även i routern där du också uppdaterar mjukvaran samt skanna igenom dator grundligt.

Det har slutat komma in mail nu efter att jag bytte lösenordet till mailen. Förhoppningsvis är problemet ur världen. Tack så länge!
Citera
2018-05-28, 19:24
  #7
Medlem
sebnies avatar
Om problemen fortsätter, så rekommenderar jag att du sätter upp SPF, DKIM och DMARC för din domän.

För då kan det röra sig om spoofning, och då använder man SPF, DKIM och DMARC för att tala om för servrar vem som får skicka med din adress som avsändare.
Citera
2018-05-29, 12:18
  #8
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Om problemen fortsätter, så rekommenderar jag att du sätter upp SPF, DKIM och DMARC för din domän.

För då kan det röra sig om spoofning, och då använder man SPF, DKIM och DMARC för att tala om för servrar vem som får skicka med din adress som avsändare.

Tack, det var många bokstavskombinationer det! ;-)
Citera
2018-05-29, 12:56
  #9
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Tack, det var många bokstavskombinationer det! ;-)

Om du inte förstår så är SPF, DKIM och DMARC olika former av TXT-records du sätter upp i DNSen, som talar om för andra servrar att neka eller slänga förfalskade mejl.

SPF ser ut såhär:

dindomän.tld. IN TXT "v=spf1 ip4:x.x.x.x/32 -all" där x.x.x.x är IP-adressen på din utgående mailserver.

DKIM ser ut såhär:
root._domainkey.dindomän.tld IN TXT "k=rsa; p=MIIBIjANBgkqhkiG9w0BAQEFAAOCAQ8AMIIBCgKCAQEAwXNZ F1j8sJPDleRjf9SPBNem0ik58kF1ilC1nUgKAttl9v7FX9hXJX PmLNhVtSKVZ8yruaeOZLeIxtgtk1s81zzIE5Mj0AiGn2wlFt4k YfqlDfYe95YLQHjynu4i7vj1Tjksf62btcCbL+3XhbK+oD5Plq YhXHWuzoKoEp5L4lCihgkONvU/oy7NNeE6quqfF/y0YSLwF2WVA2Kd8L6R0Ar2dYT/3wZCFknI7xhvPqh9HNcIWBELGPwtXcsHbX1wvBlCgNQAUcdJrf 2YWzAwqmZ564/1ipL1IMk1nafPJk75ktumVNz6ORuIn3jbZWp9rRpnaeI9cu/8KfSKH2EY9QIDAQAB"

och baserar sig på signaturer med publika och privata nycklar. Detta kräver en särskild config i mailservern som du gör i din adminpanel för hostingtjänsten Gandi, medans DMARC och SPF fungerar "out of the box" utan att man behöver ändra mailserverns inställningar, du behöver bara ändra i DNS.

DMARC ser ut såhär:
_dmarc.dindomän.tld IN TXT "v=DMARC1; p=reject; sp=reject; adkim=s; aspf=s;"
Citera
2018-06-23, 13:39
  #10
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Om problemen fortsätter, så rekommenderar jag att du sätter upp SPF, DKIM och DMARC för din domän.

För då kan det röra sig om spoofning, och då använder man SPF, DKIM och DMARC för att tala om för servrar vem som får skicka med din adress som avsändare.


Hur gör man det?
Citera
2018-06-23, 15:33
  #11
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur gör man det?

Det ser du ovan. Man sätter upp olika records i DNS-servern för ens domän som talar om vilka servrar som får skicka med ens adress som avsändare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback