Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 12:27
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har timanställning/Behovsanställning på flera olika jobb sedan ett år tillbaka.
Ingen är heltid, men jag släpar in en heltidslön när månaden är slut.

Nu hade jag tänkt att ta ut föräldrapenning och har lite frågor..

1. Hur räknar dem vad jag ska få ut, grundar det sig på att jag hade 0 när barnet föddes, eller på det jag haft senaste året?

2. Bör min/mina arbetsgivare godkänna ledighet? Från vad, jag är ju anställd vid behov, och det förändras ju hela tiden?

3. Vem är det som betalar min ledighet när jag är behovsanställd på flera ställen?

4. Om jag tar ut föräldraledighet exempelvis mån-torsdag, kan jag då jobba fritt antal timmar fre-lör sön? Eller räknar dem på att jag har jobbat ex 50 % och därför inte får ta ut fler dagar än 50% i antal dagar?

För det blir ju svår-räknat, då jag i nuläget kan jobba 3 timmar en dag, och 12 nästa.

5. Slutligen en icke-försäkringskassan-fråga:
Får man ha hur många arbetade timmar som helst på ett dygn? Ex: om man jobbar som nattjour, får man sitta och jobba vid dator med ett annat jobb samtidigt, förutsatt att jobben inte påverkar varandra på något sätt? (Kan man ha en 26-timmars arbetsdag rent lagligt? Eller vad är det som gäller?
Citera
2018-05-25, 12:43
  #2
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLW
Hejsan!

Jag har timanställning/Behovsanställning på flera olika jobb sedan ett år tillbaka.
Ingen är heltid, men jag släpar in en heltidslön när månaden är slut.

Nu hade jag tänkt att ta ut föräldrapenning och har lite frågor..

1. Hur räknar dem vad jag ska få ut, grundar det sig på att jag hade 0 när barnet föddes, eller på det jag haft senaste året?

2. Bör min/mina arbetsgivare godkänna ledighet? Från vad, jag är ju anställd vid behov, och det förändras ju hela tiden?

3. Vem är det som betalar min ledighet när jag är behovsanställd på flera ställen?

4. Om jag tar ut föräldraledighet exempelvis mån-torsdag, kan jag då jobba fritt antal timmar fre-lör sön? Eller räknar dem på att jag har jobbat ex 50 % och därför inte får ta ut fler dagar än 50% i antal dagar?

För det blir ju svår-räknat, då jag i nuläget kan jobba 3 timmar en dag, och 12 nästa.

5. Slutligen en icke-försäkringskassan-fråga:
Får man ha hur många arbetade timmar som helst på ett dygn? Ex: om man jobbar som nattjour, får man sitta och jobba vid dator med ett annat jobb samtidigt, förutsatt att jobben inte påverkar varandra på något sätt? (Kan man ha en 26-timmars arbetsdag rent lagligt? Eller vad är det som gäller?

Försöker med korta svar:
1. Man räknar samlad inkomst över senaste året. Du anger vad du tjänat och de inhämtar uppgifter från dina arbetsgivare för att bekräfta.
2. Tror inte de behöver godkänna.
3. Arbetsgivaren betalar inget. Det gör Försäkringskassan.
4. Veckan har 7 dagar och du kan jobba eller ta föräldraledigt vilket antal du vill. Du kan alltså ta 5 vardagar ledigt och sedan jobba 2 dagar på helgen. Du beskriver din normalarbetstid per vecka när du ansöker.
5. Osäker på vad F-kassan skulle säga om detta och om de lägger sig i detta, men om inte annat ogillar facket om du jobbar mer än tillåtet. Det finns lagar som arbetstagare och arbetsgivare ska följa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback