Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-26, 14:09
  #37
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, man kan nog säga att utan 1800-talets grymma och utbredda fattigdom så hade inget välfärdssamhälle uppstått i den västerländska kulturen.
Verkligen inte. Strävan efter att ens barn ständigt ska får det bättre skapade det som samhället nu står på. Samt, tron på att hårt arbete betalar sig.
Citera
2018-05-29, 08:31
  #38
Medlem
Ken Drydens avatar
Vi har 35 tusen aborter i Sverige. Jag undrar vad medellivslängden skulle hamna på om man räknade in dessa i statistiken?
Citera
2018-05-29, 22:50
  #39
Medlem
På foton från 1800-talet (blev vanliga efter 1860) ser man ofta att de har sina husdjur med sig. Hundar och katter är mycket vanliga, men någon gång kan de ha en höna eller kanin... utomhus kan det vara stordjur; häst, ko, oxe...

Så det är uppenbart att svenskens kärlek till djur inte är något modernt påfund, utan är minst 150 år gammalt.

Man brukar säga att om en hund målades på ett porträtt på 1600-talet, så symboliserade hunden trohet och äktenskapligt gott samliv.

Jag undrar litegrann jag. Jag funderar på att man kanske helt enkelt passade på att måla av en favorithund.

En annan sak att om ett par har en favorithund eller katt, så kanske tenderar äktenskapet att vara extra lyckligt.
Det tror jag faktiskt.
Citera
2018-05-29, 22:59
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Väldigt knasig fråga men hur såg man på saker förr i tiden?

Kände människor kärlek och empati till djur och barn? Aga var ju tillåtet men någon måste ha känt att detta var fel. Jag har fått bilden av att människor var hårda och kalla.

Definera "förr i tiden" Vilken tid pratar vi om?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback