Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-25, 11:19
  #1
Medlem
HasseBanans avatar
Nu vänder jag mig både till helnykterister och drogfria, men även till er som bara är "helgkonsumenter", dvs ni som dricker/tar droger på helger utan att se det som ett missbruk och som sköter er under arbetsveckan.

Vad skulle eventuellt kunna få dig att utveckla ett missbruk? T.ex. svårare motgångar i livet, bli uppsagd från jobbet, någon nära anhörigs död, en kärlekssorg eller problem med ångest/depression?

Vissa av er kommer säkert svara att "Det är bara svaga människor som blir missbrukare", men tror du verkligen att du själv alltid kommer vara så pass stark att du kan hålla emot? Anser du dig ha sådan karaktär och disciplin att du har den kontrollen över dig själv?

Och tror du att alla kan hamna i missbruk eller är det bara vissa, som t.ex. de som är genetiskt predisponerade för det eller bara känsliga människor som har för lätt att ge upp?
Citera
2018-05-25, 11:22
  #2
Medlem
Har du själv problem? Annars frågar man inte.
Citera
2018-05-25, 11:24
  #3
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Det är nästan omöjligt för de flesta helgkonsumenter att svara på, man hinner knappt reflektera över att du blivit missbrukare innan du är nere i skiten. Alltså, de flesta ser ju sig som oövervinnerliga innan och att de minsann aldrig kommer "trilla dit"!
Citera
2018-05-25, 11:27
  #4
Medlem
Om jag inte längre skulle få min behovsmedicin (diazepam) mot generaliserat ångestsyndrom skulle jag försöka med alkohol, och skulle inte det fungera så försöker jag skaffa behovsmedicinen på annat sätt.
Jag använde dock alkohol innan jag fick min diagnos och blev inte missbrukare då. Eller, ett slags missbruk kan det sägas ha varit, men jag blev inte alkoholist.
Jag har haft avsevärda prövningar i livet, och klarat av dem utan svårare missbruk, men skulle det hända mina barn någonting vet jag förstås inte hur jag reagerar.
Citera
2018-05-25, 11:30
  #5
Medlem
Är ytterst tveksam att jag någonsin kommer hålla på med någon typ av missbruk men skulle kunna tänka mig att om någon som står mig nära dör eller ännu värre tar sitt eget liv. Det skulle kunna röra om i grytan.
Citera
2018-05-25, 11:33
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Vad skulle eventuellt kunna få dig att utveckla ett missbruk? T.ex. svårare motgångar i livet, bli uppsagd från jobbet, någon nära anhörigs död, en kärlekssorg eller problem med ångest/depression?
Nej inte det. Jag har för mycket kvar ändå att leva för. Tror jag. Men det är inte hugget i sten naturligtvis så det är viktigt att vara "vaksam" som Glenn Strömberg säger. Kanske om jag förlorade hela familjen + mor o far o syskon.

Vissa av er kommer säkert svara att "Det är bara svaga människor som blir missbrukare", men tror du verkligen att du själv alltid kommer vara så pass stark att du kan hålla emot? Anser du dig ha sådan karaktär och disciplin att du har den kontrollen över dig själv?
Ja. För tillfället. Men vaksamheten inför ökat drickande och att fundera på bevekelsegrunden för påbörjat drogmissbruk tror jag räddar mig. Tror alltså.

Och tror du att alla kan hamna i missbruk eller är det bara vissa, som t.ex. de som är genetiskt predisponerade för det eller bara känsliga människor som har för lätt att ge upp?
ALLA kan hamna i missbruk. De flesta som missbrukar hamnar också i beroende på sikt.
Citera
2018-05-25, 11:35
  #7
Medlem
Helt nykter sen 7 år tillbaka ungefär. Saknar inte alkohol och kommer aldrig dricka igen.

För typ åtta månader sen gick jag igenom en svinjobbig separation, som jag fortfarande inte helt har återhämtat mig från men inte en enda sekund har jag funderat på att dricka, eller använda andra droger, för att dämpa sorgen.

Om någon erbjöd mig en miljon kronor för att dricka en sexa whisky skulle jag fundera på saken, alla summor under detta är blankt nej.

Även mycket små mängder skapar någon form av behov, som jag inte har någon lust att handskas med.
Citera
2018-05-25, 11:38
  #8
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du själv problem? Annars frågar man inte.

Har supit i 18 år, och har nu varit nykter i 2 år. Så visst har jag haft det, och därför är jag nyfiken på vad som skulle kunna få "vanliga svenssons" att hamna i missbruk. Många säger ju att vem som helst kan hamna där.
Citera
2018-05-25, 11:38
  #9
Medlem
Captinheros avatar
Super till och från, ej alkohilist varning men kanske tar en öl eller 2 på någon vardag då och då.

Så kanske dricker 1-2 öl 1-3 ggr i veckan (inte varje vecka)

För att börja dricka heltid. Om jag skulle få sparken och inte hitta ett nytt jobb troligtvis. Eller om typ hela min familj dog alla i en bilkrasch eller liknande
Citera
2018-05-25, 11:43
  #10
Medlem
AX64s avatar
Det klassiska: kärleksbekymmer, splittrad familj, separation, ensamhet, ekonomiska förluster och problem, arbetslöshet, sjukdom, för snäll invandringspolitik.
Citera
2018-05-25, 13:20
  #11
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Skulle nog vara som i spionberättelserna.
En sexig tjej som bjuder.
Citera
2018-05-25, 13:22
  #12
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Det är svårt att börja när man aldrig gör det.
Jag har t.ex försökt börja röka många gånger, men det går någon dag och så glömmer man att tända en cigg och så helt plötsligt är man nere på 0 cigg om dagen.
Hopplöst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback