Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 07:45
  #1
Avstängd
vad jag förstått så har inte personer som bill gates, mark zuckerberg, jeff bezos osv inte de miljarder som tidningar och internet skriver.

Att stora delar är tex aktier eller nåt som dom inte kan sälja eftersom då skulle hela företaget bli noll värt. nåt sånt läste jag.

Undrar vem som verkligen har mest pengar?
Om vi skiter i att ta med att om dom skulle sälja deras företag.
Dock kan vi ta med saker som deras bilar, fastigheter, tavlor, fysiskt guld osv.
Citera
2018-05-25, 08:02
  #2
Medlem
namnskylts avatar
Ett företag och dess aktier har ju ett värde, det är ju de värderingen grundas på. Om Gates skulle sälja alla sina aktier skulle han få kontanter istället, och Microsofts värde skulle bestå som företag. (Men du kanske syftar på att marknaden skulle översvämmas av aktier vilket skulle dumpa priset)
Värdet ligger ju i vad marknaden är beredd att betala, precis som en tavla, eller bil.

Men det vore intressant å veta vem som kan ha mest kontanter.


...skulle kunna tippa på nån knarkkungen eller maffia kanske. Där har kontanter som anonymt betalningsmedel ett stort värde.
__________________
Senast redigerad av namnskylt 2018-05-25 kl. 08:09.
Citera
2018-05-25, 08:26
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Ett företag och dess aktier har ju ett värde, det är ju de värderingen grundas på. Om Gates skulle sälja alla sina aktier skulle han få kontanter istället, och Microsofts värde skulle bestå som företag. (Men du kanske syftar på att marknaden skulle översvämmas av aktier vilket skulle dumpa priset)
Värdet ligger ju i vad marknaden är beredd att betala, precis som en tavla, eller bil.

Men det vore intressant å veta vem som kan ha mest kontanter.


...skulle kunna tippa på nån knarkkungen eller maffia kanske. Där har kontanter som anonymt betalningsmedel ett stort värde.

Om alla har sina tillgångar i aktier så fattar jag dom äger pengarna själva precis som vilken annan aktiesparare som helst. Men har alla de rikaste det då?
Citera
2018-05-25, 08:32
  #4
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Om alla har sina tillgångar i aktier så fattar jag dom äger pengarna själva precis som vilken annan aktiesparare som helst. Men har alla de rikaste det då?

Eftersom diverse värdepapper ger bättre tillväxt och avkastning än enbart ett sparkonto, så skulle jag tro att de flesta har sina pengar bundna i olika tillgångar.
Citera
2018-05-25, 09:02
  #5
Medlem
Vladimir Putin. Han är god för ca $200 miljarder. Mer än Gates och Bezos tillsammans.
Citera
2018-05-25, 09:29
  #6
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafaela
Vladimir Putin. Han är god för ca $200 miljarder. Mer än Gates och Bezos tillsammans.

Jag röstar också på Vlad. Svårt att säga exakt hur mycket hans förmögenhet ligger på då han är sån jävla snake med det.
Citera
2018-05-25, 10:26
  #7
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
vad jag förstått så har inte personer som bill gates, mark zuckerberg, jeff bezos osv inte de miljarder som tidningar och internet skriver.

Att stora delar är tex aktier eller nåt som dom inte kan sälja eftersom då skulle hela företaget bli noll värt. nåt sånt läste jag.

Undrar vem som verkligen har mest pengar?
Om vi skiter i att ta med att om dom skulle sälja deras företag.
Dock kan vi ta med saker som deras bilar, fastigheter, tavlor, fysiskt guld osv.
Varför är det intressant att veta vem som har mest pengar?
Och varför skall man ta med allt det andra men inte aktier? För att företaget blir noll värt?
Zucken kan sälja sina aktier och få ut massa stålar även om börskursen skulle påverkas.

Tror att det är nog någon knarkbaron i Sydamerika
Citera
2018-05-25, 14:15
  #8
Medlem
Bucketshops avatar
Varför skulle man räkna tavlor, guld och bilar om man inte får räkna aktier? Dom kan ju också bli värda noll. Eller varför kan man ens räkna kontanter i så fall, dom kan ju också få ett värde åtminstone väldigt nära noll.
Citera
2018-05-25, 14:54
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Varför skulle man räkna tavlor, guld och bilar om man inte får räkna aktier? Dom kan ju också bli värda noll. Eller varför kan man ens räkna kontanter i så fall, dom kan ju också få ett värde åtminstone väldigt nära noll.

Att sälja ens företag är inte samma sak som att sälja ens aktier. Om dom har alla aktier i sitt eget företag så visst.

Menar såklart att sälja hela företaget för vad det är värt. Facebook tex är väl värt typ 400 miljarder dollar, vem skulle betala det tex?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback