Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-25, 07:11
  #1
Avstängd
En bekant berättade nyss att man kan snara gädda. Tydligen vanligt förr i tiden.

Alltså man sätter en snara av typ större stål eller koppartråd på en lång käpp/pinne sen när man ser gäddan stå i vassen tex så för man snaran över huvudet och bara rycker upp den.

Låter faktiskt väldigt spännande och kul. Nån som testat? Tips på vad man ska använda och och så?
Tänker man kunde sätta en liten mört i mitten av snaran sen ser gäddan den och när den simmat in i den så drar man åt.

Det är många gånger man sett gäddor stå i vassen och sola sig på sommaren. Minns jag krokade en 2 kg gädda en gång. Förde draget under munnen sen drog jag till bara. Mycket spännande.
Citera
2018-05-25, 09:00
  #2
Medlem
Jag är helt säker på att man inte får fiska med snara i alla vatten.

Det vore intressant att få veta om det överhuvudtaget är lagligt någonstans i Sverige.

Hur som helst så känns det grymt och osportsligt och jag har svårt att se en anledning till att fånga fisk med en snara.
Citera
2018-05-25, 09:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Minns jag krokade en 2 kg gädda en gång. Förde draget under munnen sen drog jag till bara. Mycket spännande.

Ryckfiske kallas det och det är riktigt sorligt att det finns människor som ägnar sig åt det. Förbjudet och riktigt perverst, skämmes tamejfan.
__________________
Senast redigerad av Xuno 2018-05-25 kl. 09:06.
Citera
2018-05-25, 09:07
  #4
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ryckfiske kallas det och det är riktigt sorligt att det finns människor som ägnar sig åt det. Förbjudet och riktigt perverst, skämmes tamejfan.
Hur är det värre än vanligt fiske?
Citera
2018-05-25, 09:12
  #5
Medlem
Måste testas!
Citera
2018-05-25, 09:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Hur är det värre än vanligt fiske?
Du riskerar att skada fisken utan att du får upp den och att kroken sätter sig i exempelvis magen.
Som att jaga utan att bry sig om var man träffar djuret.
Citera
2018-05-25, 09:31
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Du riskerar att skada fisken utan att du får upp den och att kroken sätter sig i exempelvis magen.
Som att jaga utan att bry sig om var man träffar djuret.

haha sämsta jag hört. Är man så jävla blind så man inte ser skillnad på en gäddas mage (mitten på gäddan) och gälarna/käken så lär man inte se gädda från första början.

Betydligt mindre skadligt än när alla sportfiskare tröttar ut alla fiskar för att sedan släppa tillbaka dom.
Krokar du en gädda i vassen får du kämpa typ 30 sekunder.
Citera
2018-05-25, 09:38
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Jag är helt säker på att man inte får fiska med snara i alla vatten.

Det vore intressant att få veta om det överhuvudtaget är lagligt någonstans i Sverige.

Hur som helst så känns det grymt och osportsligt och jag har svårt att se en anledning till att fånga fisk med en snara.

1. Det är på inget sätt grymt. Snarar du den så överlever den även om du släpper i den igen eftersom det inte blir några skador på gäddan.

2. Osportsligt? Testa smyga på en gädda i vassen. Inte det lättaste speciellt om den är lite större som brukar va mer vaksam.
Något som är jävligt osportsligt är då folk planterar in massa fisk i en mindre sjö och sen drar upp dom som vilken människa som helst kan göra. Väldigt vanligt bland sportfiskare.
Citera
2018-05-25, 09:43
  #9
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Du riskerar att skada fisken utan att du får upp den och att kroken sätter sig i exempelvis magen.
Som att jaga utan att bry sig om var man träffar djuret.
Är det någon skillnad mot vanligt fiske då? Kroken sätter sig i käften och linan går av?
Bara nyfiken, förstår inte riktigt vad skillnaden är i lidande, kan väl inte vara så skoj att få en krok i ögat och bli släpad genom vattnet i 5 minuter heller.
Citera
2018-05-25, 10:00
  #10
Medlem
När jag var ung, så fångade vi gädda med gjuster tror jag det hette. Som en liten tre udd såg det ut. Gjorde det på våren, när gäddan lekte. Spännande var det i alla fall.
Citera
2018-05-25, 10:02
  #11
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Du riskerar att skada fisken utan att du får upp den och att kroken sätter sig i exempelvis magen.
Som att jaga utan att bry sig om var man träffar djuret.

Vad fan snackar du om? Som om att vanligt fiske skulle vara bättre? Vet inte hur många gånger linan gått av och dom åker iväg med en sylvass wobbler i käften. Och om man får upp dom så är det nog inte så skönt att få en kniv genom skallen.
Citera
2018-05-25, 10:02
  #12
Medlem
Att diskuterar detta ämnet med människor som har så dålig kunskap och sunt förnuft som ni har känns helt meningslöst så jag tackar för mig i denna tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback