Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 04:58
  #1
Medlem
Joomlas avatar
Jag önskar att när man gör sökningar på en moderator eller administratörs trådhistorik, specifikt via länken på profilen alltså, att man slipper se eller gör det valbart att dölja trådar i forumet Avstängningar och bannlysningar.

Anledningen är helt enkelt att om man letar en specifik tråd av användaren så får man bläddra bland miljontals sidor av trådar som inte var vad man letade efter. Samma sak är ju redan implementerat med papperskorgen - papperskorgade trådar syns i trådhistoriken men inte i vanliga sökningar, så jag tänker att det inte borde vara något större bekymmer att införa det omvända...?
Citera
2018-05-25, 12:37
  #2
Moderator
Ruskigbusss avatar
Bra förslag. Jag skulle vilja utöka det till att man skall kunna välja vilka forum man vill kunna inkludera eller exkludera i sökningarna. I dag kan man välja "alla forum" eller ett enstaka forum. Låt detta vara en lista med kryssrutor, som helst skall lagras nånstans (profilen?) så man slipper välja om varenda gång.

Öht bör sökfunktionen jobbas om rejält. Det går t ex inte att söka särskilt långt bakåt i historiken.
Citera
2018-05-26, 09:03
  #3
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Bra förslag. Jag skulle vilja utöka det till att man skall kunna välja vilka forum man vill kunna inkludera eller exkludera i sökningarna. I dag kan man välja "alla forum" eller ett enstaka forum. Låt detta vara en lista med kryssrutor, som helst skall lagras nånstans (profilen?) så man slipper välja om varenda gång.

Öht bör sökfunktionen jobbas om rejält. Det går t ex inte att söka särskilt långt bakåt i historiken.
Det du föreslår verkar redan gå att komma åt via att göra en avancerad sökning, så själva sökfunktionen i sig tycker jag ändå funkar bra. Sparar man sökpreferenserna känns det väl som en risk med att det blir fel malplacerade trådar och inlägg, där man "har sökt" men ändå inte, för att sökningen är avsmalnad och missar grejer.

Det jag specifikt vill önskar är alltså att sökfunktionerna "Hitta inlägg/ämnen startade av *mod/admin*" enkelt ska gå att exkludera utlysta avstängningar. I "normala" inläggssökningar så får man väl bara upp 20 sidor av inlägg vilket inte går jättelångt tillbaka, även "hitta inlägg av___"-funktionen, så den biten hade gärna kunnat få utökas också.

Enklast hade ju egentligen kanske varit att behandla avstängningar-forumet som papperskorgen, dvs exkludera från sökresultaten om man inte är inne i det delforumet och söker?
Citera
2018-05-26, 11:50
  #4
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Det du föreslår verkar redan gå att komma åt via att göra en avancerad sökning, så själva sökfunktionen i sig tycker jag ändå funkar bra. Sparar man sökpreferenserna känns det väl som en risk med att det blir fel malplacerade trådar och inlägg, där man "har sökt" men ändå inte, för att sökningen är avsmalnad och missar grejer.

Det jag specifikt vill önskar är alltså att sökfunktionerna "Hitta inlägg/ämnen startade av *mod/admin*" enkelt ska gå att exkludera utlysta avstängningar. I "normala" inläggssökningar så får man väl bara upp 20 sidor av inlägg vilket inte går jättelångt tillbaka, även "hitta inlägg av___"-funktionen, så den biten hade gärna kunnat få utökas också.

Enklast hade ju egentligen kanske varit att behandla avstängningar-forumet som papperskorgen, dvs exkludera från sökresultaten om man inte är inne i det delforumet och söker?

Jag skulle nog gärna ha det som tillval, för ibland vill man faktiskt söka även i papperskorgen och avstängningar. Jag tror inte man kan välja flera forum när man söker, inte ens med avancerat sök.

Du har nog rätt ang att spara sökinställningen, den risken finns förstås.
Citera
2018-09-26, 16:47
  #5
Medlem
Joomlas avatar
Önskar fortfarande kunna exkludera trådstarter i forumet avstängningar och bannlysningar. Enklaste lösningen kanske hade kunnat vara att bara, likt papperskorgen, dölja trådstarter där från alla sökningar (inkl. "Visa trådar startade av"-funktionen) så att man endast får sådana resultat när man är inne i det delforumet och gör sökningar på en viss användare?
Citera
2018-09-26, 17:26
  #6
Medlem
Men det kan ju hända att man har för sig att just en moderator annonserade om någons avstängning, och man kanske inte är helt säker på vilken användare det gällde. Om man undrar över just det är det ju enklast att hitta tråden via sökning på ämnen av en specifik moderator.

Om man skulle kunna sortera bort just det kan man lika gärna sortera bort trådar någon skapat i Historia. Leta istället i listan där det inte står Avstängningar och bannlysningar om du vill se vilka trådar en moderator har skapat i övriga delar.
Citera
2018-09-26, 23:25
  #7
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Men det kan ju hända att man har för sig att just en moderator annonserade om någons avstängning, och man kanske inte är helt säker på vilken användare det gällde. Om man undrar över just det är det ju enklast att hitta tråden via sökning på ämnen av en specifik moderator.

Om man skulle kunna sortera bort just det kan man lika gärna sortera bort trådar någon skapat i Historia. Leta istället i listan där det inte står Avstängningar och bannlysningar om du vill se vilka trådar en moderator har skapat i övriga delar.
Vad är vanligast, att man söker efter en tråd av en viss användare eller att man glömmer namnet på den användare vars avstängning man vill hitta, men minns moderatorn i fråga? Rent allmänt, hur ofta gör man sökningar på avstängda användare? Jag gör det ibland men då är det de som är "kändisar" på forumet för mig. Har man användarnamnet på en mod så kan man använda söksyntaxen a:användarnamn i t.ex avstängningsforumet för att få fram inlägg skapade av den användaren.

Övriga trådar som finns i exakt hela övriga forumet är ju skapade med substans. Att utlysa avstängningar har ju mig veterligen ingen annan funktion än transparens från "the higher-ups", i led att stävja alla som ropar tyranni och orättvisor i samband med avstängningar. Det tillför mig och antagligen inte någon annan heller ingenting att i dessa sammanhang skrolla förbi alla dessa trådar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback