Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 23:33
  #1
Medlem
debonairs avatar
Att hitta rätt storlek till kläder kan ju vara svårt för många, på olika sätt. Inte minst byxor kan vara svårt att få tag i utan att man behöver sy upp dem.

Jag undrar hur ni, vars bröst- och midjemått faller under olika klädstorlekar, gör? I mitt fall har jag S/XS kring midjan men behöver minst M över bröstet. Jag har testat slimfit-skjortor men de är nästan alltid för slappa kring midjan ifall de inte ska spänna för mycket över bröstet. Har försökt stoppa in skjortan och "vika" sidan bakåt en aning så att det stramar åt men det sitter inte alltid så bra.

Har ni tips på någon särskild tillverkare som har bra skjortor i slimfit eller är det bara skräddarsytt som gäller för att få ordning på detta?

Jag kan ju knappast vara den enda som upplever detta, och mina mått är inte särskilt annorlunda tycker jag. Har ca 73-75cm kring midjan och 103-104 cm över bröstet.
Citera
2018-05-24, 23:40
  #2
Medlem
Har samma problem, 76 midja och 112 bröst. Har ibland hittat skjortor som suttit ok men dom flesta är helt bananas. Köper på https://www.tailorstore.se
Citera
2018-05-25, 00:08
  #3
Medlem
Det går ju att skräddarsy sina skjortor om man vill ha absolut passform. Då kan man förutom detta även välja modell, krage, tyg, fickor mm. Behöver inte bli speciellt dyrt om de sys i ett billigare land långt bort!
Citera
2018-05-25, 00:35
  #4
Medlem
INTPs avatar
Skräddarsytt från grunden är dyrt och troligen överkurs i de flesta fallen, däremot går det ju ändra vissa detaljer på många plagg relativt enkelt - t.ex. kan du sannolikt ta en skjorta som passar överkroppen och sy in midjan - det handlar enkelt förklarat om att dra ihop den mer vid de befintliga sömmarna.


Leta upp en ändringsskräddare i din närhet, förklara problemet och se vad dom säger. Eller damma av kunskaperna från syslöjden och gör jobbet själv.
Citera
2018-05-25, 00:46
  #5
Medlem
Jag låter skräddasy samtliga skjortor. Lider av exakt samma problem storleksmässigt. Det finns bra sajter om man kan ta sina egna mått. Bara att googla "skräddarsydda skjortor".
Citera
2018-05-25, 13:49
  #6
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Har samma problem, 76 midja och 112 bröst. Har ibland hittat skjortor som suttit ok men dom flesta är helt bananas. Köper på https://www.tailorstore.se
Har handlat på tailorstore, de är bra på slimfit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback