Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-25, 00:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu var vi två, jag och sambon som flyttade från en liten ort till en annan mindre ort (ca 5000 inv) ca 35 mil bort. Vi kände ingen och hade ingen koppling till den nya orten mer än att jag fått jobb där.
Efter någon månad så hade vi vänner på den nya orten som vi fortfarande har sporadisk kontakt med även om vi flyttade därifrån för över 10 år sen.
Vi flyttade då till en större stad och här är det mycket svårare att få vänner kan man säga.

Så mitt tips är att flytta, försök gärna ta något extrajobb på orten så du kommer i kontakt med lite folk och var öppen. Värt allt och din hemstad finns alltid kvar om du nu vill flytta tillbaka någon gång.

Härligt att din erfarenhet av det är så positiv!
Citera
2018-05-25, 02:11
  #14
Medlem
Kickexs avatar
Talar från erfarenhet.
Nackdelarna är väl uppenbara. Det var i mitt fall väldigt långt till allt. Bio, Systembolaget, bra restauranger, vänner etc etc
Det gjorde i sin tur att man började skjuta upp på att dra till offentliga platser.

Det positiva var hur stillsamt det var. På sena kvällar kunde man gå långa promenader och bara njuta av tystnaden.
Grannarna var gamla människor som höll för sig själva och aldrig klagade.
Folket var artiga. Dom hälsar alltid när man går förbi varandra.

Skaffa vänner tror jag inte hade varit lika enkelt om man inte hade något jobb där dock.
Citera
2018-05-25, 06:52
  #15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu var vi två, jag och sambon som flyttade från en liten ort till en annan mindre ort (ca 5000 inv) ca 35 mil bort. Vi kände ingen och hade ingen koppling till den nya orten mer än att jag fått jobb där.
Efter någon månad så hade vi vänner på den nya orten som vi fortfarande har sporadisk kontakt med även om vi flyttade därifrån för över 10 år sen.
Vi flyttade då till en större stad och här är det mycket svårare att få vänner kan man säga.

Så mitt tips är att flytta, försök gärna ta något extrajobb på orten så du kommer i kontakt med lite folk och var öppen. Värt allt och din hemstad finns alltid kvar om du nu vill flytta tillbaka någon gång.
Jag flyttade från en storstad till en mindre ort på 1500 invånare för fem år sen. Nu har jag nästan alla mina vänner på den här orten. Trivs hur bra som helst.
Citera
2018-05-25, 10:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Talar från erfarenhet.
Nackdelarna är väl uppenbara. Det var i mitt fall väldigt långt till allt. Bio, Systembolaget, bra restauranger, vänner etc etc
Det gjorde i sin tur att man började skjuta upp på att dra till offentliga platser.

Det positiva var hur stillsamt det var. På sena kvällar kunde man gå långa promenader och bara njuta av tystnaden.
Grannarna var gamla människor som höll för sig själva och aldrig klagade.
Folket var artiga. Dom hälsar alltid när man går förbi varandra.

Skaffa vänner tror jag inte hade varit lika enkelt om man inte hade något jobb där dock.

Flyttade du från en större ort till en mindre? Hade du närmare till de saker du nämner innan du flyttade?
Citera
2018-05-25, 13:19
  #17
Medlem
Riddarhusets avatar
Personligen hade jag nog stannat kvar tills efter studierna för att inte känna
- nä fasen, jag vill inte flytta en gång till
Om man ser ett jobb där det krävs flytt alltså. Och om man står ut den tid som återstår för studierna.
Varför är du ensam idag?
Kommer dessa skäl att vara gällande även på ny ort?

Ny miljö kan skapa inspiration och man kan börja om utan att sitta fast i befintliga attityder hos den nuvaande lokalbefolkningen.
Mitt bästa tips är att inte vara ensam på kvällarna.
Hitta föreningar och aktiviteter. Du behöver inte gilla det skarpt från början. Pröva och se. Alltid träffar du någon. Lite tips
- gå till kyrkan på Söndagar, det behöver man inte vara troende för att göra
- gå med i ett parti och anmäl dig som volontär
- gå med i en idrottsförening och börja spela lite tennis, golf, bowling, schack etc. Anmäl dig till alla event och säg att du vill hjälpa till.
- läs extra på komvux eller på studiecirklar - t ex franska, filosofi eller vad som finns. Utan krav
- gå på danskurs
- hembygdsföreningen
- anmäl dig som hundvakt - man får många vänner när man promenerar med hund
Tipsen kommer från Skillingaryd - en småort i Småland och det finns massa fler.
Jag menar: leta + hitta + pröva innan du är säker på att det är bra
Citera
2018-05-25, 14:30
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Personligen hade jag nog stannat kvar tills efter studierna för att inte känna
- nä fasen, jag vill inte flytta en gång till
Om man ser ett jobb där det krävs flytt alltså. Och om man står ut den tid som återstår för studierna.
Varför är du ensam idag?
Kommer dessa skäl att vara gällande även på ny ort?

Ny miljö kan skapa inspiration och man kan börja om utan att sitta fast i befintliga attityder hos den nuvaande lokalbefolkningen.
Mitt bästa tips är att inte vara ensam på kvällarna.
Hitta föreningar och aktiviteter. Du behöver inte gilla det skarpt från början. Pröva och se. Alltid träffar du någon. Lite tips
- gå till kyrkan på Söndagar, det behöver man inte vara troende för att göra
- gå med i ett parti och anmäl dig som volontär
- gå med i en idrottsförening och börja spela lite tennis, golf, bowling, schack etc. Anmäl dig till alla event och säg att du vill hjälpa till.
- läs extra på komvux eller på studiecirklar - t ex franska, filosofi eller vad som finns. Utan krav
- gå på danskurs
- hembygdsföreningen
- anmäl dig som hundvakt - man får många vänner när man promenerar med hund
Tipsen kommer från Skillingaryd - en småort i Småland och det finns massa fler.
Jag menar: leta + hitta + pröva innan du är säker på att det är bra

Tack för din input, bra tankar! Vill förtydliga att främsta skälet till en flytt är inte att få nya vänner, däremot vore det guld värt att komma lite närmare de vänner jag har. Jag har alltså några vänner (har inget behov av jättemånga) och kommunikationerna till städerna där de bor skulle i alla fall inte bli sämre från den här nya orten. I vissa fall skulle det bli kortare restid, och i de flesta fall skulle det nog bli ett byte mindre.

Sedan kan jag absolut längta efter att ha människor i närheten att kunna umgås med spontant och där tänker jag lite som du att det kan underlätta med en ny miljö, om jag känner att jag vill ta tag i att lära känna nya människor.
Citera
2018-05-25, 18:01
  #19
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabriellah
Flyttade du från en större ort till en mindre? Hade du närmare till de saker du nämner innan du flyttade?
Gick från en ort med 9000 personer till en med knappt 2000.
Och ja, innan jag flyttade hade jag det närmare till allt jag nämnde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback