Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 20:36
  #13
Medlem
NovaOculuss avatar
Det är inte föräldraskap som är den viktiga variabeln utan fertilitet, d.v.s. potentiellt föräldraskap.
Citera
2018-05-24, 21:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kan du ge exempel på situationer där föräldrar åtnjuter något slags "fördelar" eller "särrättigheter" i samhället? Vad skulle det vara? Några skitkronor i barnbidrag som knappt täcker kostnaden för mat och blöjor? Föräldraledighet (jotack, vilken "ledighet" att "bara" behöva ta hand om ett barn!)?

Nej, jag tror inte människor skaffar barn för att komma lättare undan. Personligen har jag valt bort hela barngrejen just med tanke på att ha ett så bekvämt liv som möjligt!

Spelar ingen roll vad man gör på sin ledighet. De är hemma och får betalt för det. Ingen bryr sig. Det är dessutom olagligt att diskriminera förälralediga vid årliga lönerevisioner. Jämför detta med t.ex. sjukförsäkringen. En jävla skillnad! Lägg även på allt VABbande.

Det är också allmänt accepterat att komma och gå lite som man vill från kontoret eller strunta i att gå på något för att man ska "hämta på dagis" eller liknande. Det används nog ganska ofta som svepskäl.
Citera
2018-05-24, 21:33
  #15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Tycker dagligen att människor jag stöter på som har barn anser sig vara lite mer förmer än oss som inte har det. De behöver inte passa tider i samma utsträckning och de har alltid ursäkter för att gå och inte dyka upp osv. Även i skarpa situationer så används ursäkten " nej snälla gör inte såhär jag har ju barn ". Ofta får man också höra " ånej vad tråkigt han hade ju barn, synd att han skulle bli alkoholist osv ".

Min personliga åsikt är att människor som har barn, har skaffat sig dessa för att åtnjuta fördelar samt särrättigheter i samhället. Varför ska en person vara mer värd än mig bara för att den har avlat fram en liten skitunge som är värdelös för oss andra tills den börjar jobba och betalar skatt?

Har en släkting som la fram det så här:

De som har barn ser ofta till att organisera sina liv och sin ekonomi bättre. De planerar, sparar, köper stora lägenheter och hus som ökar i värde, och så har de också mer kul eftersom de har mer resurser. Och bättre liv som pensionärer både ekonomiskt och inte minst socialt. Därför borde det egentligen vara så att de som har barn borde bidra ekonomiskt för att barnlösa ska få ett bättre liv. Dvs barnbidraget borde vara negativt.

Själv spelade han bort allt han hade + en hel del mer och gick i personlig kk.

Asså, barnlösa vuxna är nog faktiskt rätt värdelösa.
Citera
2018-05-25, 00:46
  #16
Medlem
För många år sen gjorde jag ett test. Skulle en fackorganisation stötta en enskild medlem som ville ha en deltidsanställning.
Anledningen var att jag inte ville ha heltidsanställning. Och jag såg att många hade deltid. Men på min fråga om jag kunde få deltid för att jag ville utveckla egna intressen - så var svaret NEJ (från alla fackorganisationer). När jag kontrade med att det var många som hade deltidsanställningar, så svarade dom att det var bara personer som hade barn som kunde få deltid.
Men svarade jag om jag har något lika intressant och viktigt - kan jag inte få lite ledighet för det? Nej, blev svaret - och det fanns INGET att diskutera.

Så visst i samhället behandlas personer med barn annorlunda.

Visserligen var detta på åttio- eller nittio-talet, men så mycket har nog inte förändrats i mentaliteten.
Citera
2018-05-25, 00:53
  #17
Medlem
Jag anser att de med barn avlar fram generationen som ska ta hand om samhället och de gamla som även inte tagit på sig arbetet att skaffa barn och uppfostra dem. Därför är de ytterligt små fördelarna föräldrar kan åtnjuta i vissa situationer inget att gnälla sig avundsjuk över. Var glad att någon annan gör jobbet åt dig i stället. Annars hade du inte existerat. Latmask.
Citera
2018-05-25, 05:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Ja
Citat:
Jag ser samhället för vad det är och samhället är enkom ett maskineri.
Om vi leker med tanken att du måste välja då? Jag som inte har barn dör eller att Beda 35år med två barn dör, vem väljer du? Vilken motivering?


mm ellerhur hur. prentensiösa idiot, ser samhället som mekaniskt eh? ….fram tills att du blir ett offer för maskineriet vilket ochså sammanfaller med stunden då du onekligen accepterar hjälp oberoende utav hjälpens natur. det är också i den stunden som verkligheten på ett pragmatiskt sätt fallererar din idelogiska egobild om maskineriet, men naturligtvis väljer du att blunda för dom gångerna mänsklighetens varma hjärta ingriper i ditt liv för att underlätta lasten. det är lättare att se mänskligheten som något mekaniskt , för då slipper man att konfrontera samvetet som gnager på en när hjärtat förösker protestera och istället rationaliserar man bort dom känslorna som överflödiga. då kan man lura sig själv att ignorera moraliska beslut och att slippa handla från hjärtat every ones and again, vilket resluterar i ett "mekaniskt och säkrare liv" för dig på individnivå men som från ett annat och lika sant perspektivkorruperar vår natur och således bidrar till en


dog eat dog World...dvs fram tills att man själv blir offret och får hjälp från någon annan som inte ser samhället som maskineriet - tar emot hjälpen men glömmer den i samma sekund som den ges.
Citera
2018-05-25, 06:59
  #19
Medlem
Urinterapeuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dammage
mm ellerhur hur. prentensiösa idiot, ser samhället som mekaniskt eh? ….fram tills att du blir ett offer för maskineriet vilket ochså sammanfaller med stunden då du onekligen accepterar hjälp oberoende utav hjälpens natur. det är också i den stunden som verkligheten på ett pragmatiskt sätt fallererar din idelogiska egobild om maskineriet, men naturligtvis väljer du att blunda för dom gångerna mänsklighetens varma hjärta ingriper i ditt liv för att underlätta lasten. det är lättare att se mänskligheten som något mekaniskt , för då slipper man att konfrontera samvetet som gnager på en när hjärtat förösker protestera och istället rationaliserar man bort dom känslorna som överflödiga. då kan man lura sig själv att ignorera moraliska beslut och att slippa handla från hjärtat every ones and again, vilket resluterar i ett "mekaniskt och säkrare liv" för dig på individnivå men som från ett annat och lika sant perspektivkorruperar vår natur och således bidrar till en


dog eat dog World...dvs fram tills att man själv blir offret och får hjälp från någon annan som inte ser samhället som maskineriet - tar emot hjälpen men glömmer den i samma sekund som den ges.

Jag blir aldrig offret. Är vältränad, genetiskt överlägsen samt begåvad med ett knivskarpt intellekt. Jag kan kliva över över medelmåttiga småbarnsföräldrar som om de vore hundlortar.
Citera
2018-05-25, 10:42
  #20
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Jag blir aldrig offret. Är vältränad, genetiskt överlägsen samt begåvad med ett knivskarpt intellekt. Jag kan kliva över över medelmåttiga småbarnsföräldrar som om de vore hundlortar.

I och för sig håller jag med om att samhället är en charad, men det är väldigt övermodigt att tro att du aldrig kan bli ett offer. Du kan bli påkörd när du går över gatan eller få cancer etc.
Citera
2018-06-21, 15:38
  #21
Medlem
Sqeptisks avatar
"Är människor som har barn mer värda än individer utan barn?"

Det är nog rätt många som tycker att det är/borde vara så. Speciellt de som med emfas hävdar "alla människors lika värde"
Citera
2018-06-21, 23:32
  #22
Medlem
Vem är det som rättfärdigar det där uttalandet "Är människor som har barn mer värda än individer utan barn?" ?

Om vi ska snacka om något som har kraft är det de heliga böckerna.
Ett talrikt folk är alltid något att ta tag i sin ekvation till vad som bestämmer lagar etc.

Jag själv har läst bibeln, men har inte läst färdigt den än. Men att föda barn och att man liksom lever ett liv där gud/herren får ont i sina ögon, så rättfärdigar det inte att man föder barn om man lever ett orättfärdigt liv, skammen går vidare i arv beroende på vad DUgör i detta liv för att få herren att bli förnöjd.

Så svar på din fråga, så tror jag inte att människor rent praktiskt är mer värda än individer utan barn. Det handlar om så mycket mer.
Citera
2018-06-21, 23:37
  #23
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Självklart är dom det.
De ser ju till att eftervärlden lever vidare.
Citera
2018-06-21, 23:45
  #24
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Nä gillar inte folk som skaffar barn när dom har en massa problem själva. Bara för allt vidare så barnen får ta hand om det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback