Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 16:25
  #1
Medlem
sluskjohans avatar
Hej!

Jag håller på söka jobb just nu och har funderingar kring referenser. På mitt förra jobb var jag väldigt duktig, en av dom bästa på kontoret.

Är det någon som vet vad den nya arbetsgivaren frågar min gamla arbetsgivare? Jobba där i fem år och har bra referenser och dom gillar mig även på förra jobbet. Saken är den att jag blev deprimerand på mitt förra jobb och sista halvåret var jag sjuk hela tiden. Jag är rädd för att lämna ut min före detta chef pga att han kommer nog svara ärligt om närvaro frågor dyker upp. Kan man lämna skriftlig referens? Eller ska jag bara ge numret till en kompis jag jobbade med så han får ljuga och säga att han var min chef?
Citera
2018-05-24, 16:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Hej!

Jag håller på söka jobb just nu och har funderingar kring referenser. På mitt förra jobb var jag väldigt duktig, en av dom bästa på kontoret.

Är det någon som vet vad den nya arbetsgivaren frågar min gamla arbetsgivare? Jobba där i fem år och har bra referenser och dom gillar mig även på förra jobbet. Saken är den att jag blev deprimerand på mitt förra jobb och sista halvåret var jag sjuk hela tiden. Jag är rädd för att lämna ut min före detta chef pga att han kommer nog svara ärligt om närvaro frågor dyker upp. Kan man lämna skriftlig referens? Eller ska jag bara ge numret till en kompis jag jobbade med så han får ljuga och säga att han var min chef?

Lämna korrekt upplysning. Sällan någon ringer. Är det för att du krökat, som framgår av tidigare trådar, så är du i värre läge.
Citera
2018-05-24, 16:31
  #3
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Hej!

Jag håller på söka jobb just nu och har funderingar kring referenser. På mitt förra jobb var jag väldigt duktig, en av dom bästa på kontoret.

Är det någon som vet vad den nya arbetsgivaren frågar min gamla arbetsgivare? Jobba där i fem år och har bra referenser och dom gillar mig även på förra jobbet. Saken är den att jag blev deprimerand på mitt förra jobb och sista halvåret var jag sjuk hela tiden. Jag är rädd för att lämna ut min före detta chef pga att han kommer nog svara ärligt om närvaro frågor dyker upp. Kan man lämna skriftlig referens? Eller ska jag bara ge numret till en kompis jag jobbade med så han får ljuga och säga att han var min chef?

Referenser kan vara kollegor också, dock är chefer och kunder "tyngre" beroende på vilket jobb du söker.
Citera
2018-05-24, 16:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Referenser kan vara kollegor också, dock är chefer och kunder "tyngre" beroende på vilket jobb du söker.

"beroende på vilket jobb du söker"?
Citera
2018-05-24, 16:58
  #5
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Lämna korrekt upplysning. Sällan någon ringer. Är det för att du krökat, som framgår av tidigare trådar, så är du i värre läge.
Krökandet var en bieffekt av depressionen. Jag sa upp mig från arbetet och for utomlands 6 månader och jobba. Nu är jag hemma och frågade chefen (som bad mig att stanna kvar i Sverige) om jag kunde få tillbaka jobbet men det stöp i frånvaron. Han sa dock att jag skulle söka mitt gamla jobb fast via ett bemanningsföretag vilket jag inte pallar. Tror knappast han skulle säga något dåligt om mig men han skulle knappast ljuga för mig heller. Kan ju lämna ut i värsta fall till en kompis utomlands som säger att han var min chef.
Citera
2018-05-24, 17:00
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Du skall inte starta en härva av lögner och brottsliga handlingar.
Det är olagligt att uppmana din kompis att utge sig för att vara någon annan.
Och din kompis begår brott också.
Dessutom avslöjas det med stor sannolikhet.

Det bästa är att ge referensen.
Utan telefonnummer, men med titel.
Det är inte bra, men kanske bäst om man inte vill att de skall kontakta denne

Du skall inte ge referensen utan att ha pratat med hen.
Och frågat vad hen kan säga.
Var du en schysst typ kanske hen vill hjälpa dig även om du var borta sista tiden.
Annars ger referensen ett förvirrat uttryck när han får samtalet kanske
- Urban vem?
- Jaså det var kanske han som var på lagret?
- Söker han jobb nu???
Citera
2018-05-24, 17:10
  #7
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du skall inte starta en härva av lögner och brottsliga handlingar.
Det är olagligt att uppmana din kompis att utge sig för att vara någon annan.
Och din kompis begår brott också.
Dessutom avslöjas det med stor sannolikhet.

Det bästa är att ge referensen.
Utan telefonnummer, men med titel.
Det är inte bra, men kanske bäst om man inte vill att de skall kontakta denne

Du skall inte ge referensen utan att ha pratat med hen.
Och frågat vad hen kan säga.
Var du en schysst typ kanske hen vill hjälpa dig även om du var borta sista tiden.
Annars ger referensen ett förvirrat uttryck när han får samtalet kanske
- Urban vem?
- Jaså det var kanske han som var på lagret?
- Söker han jobb nu???
Jag har ingen moral när det gäller brottsliga lögner, inte min kompis heller. Det är ju helt omöjligt när det gäller att bli påkommen då det handlar om gigantiska företag så det går ju inte direkt att ringa dit och snoka fram sanningen.
Citera
2018-05-24, 17:32
  #8
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Jag har ingen moral när det gäller brottsliga lögner, inte min kompis heller. Det är ju helt omöjligt när det gäller att bli påkommen då det handlar om gigantiska företag så det går ju inte direkt att ringa dit och snoka fram sanningen.
Jag kommenterade inte moralen bara
Upptäcktsrisken
- Man ringer inte bara dit och snokar.
- Man hör i telefonen att det inte är en chef.
- Man blir lite osäker, kollar med receptionen vad din kompis har för roll?
- Man ringer direkt till receptionen för att bli vidarekopplad och kolla för säkerhets skull upp innan vad din kompis arbetar med.
- Din komppis blir osäker och svarar osäkert
- din kompis kanske får kalla fötter
OSV
Men ser du inte dessa risker så kan du ju prova.
Citera
2018-05-24, 18:14
  #9
Medlem
rostigamazons avatar
Jag arbetade på två företag som lades ner, ett av företagen skulle satsa inom ett annat område, och det andra företaget konkade, problemet är att det kan vara svårt att få tag på dessa , som skulle ge referenser på dessa företag, jag har ingen aning vart dom är, eller vad dom håller på med idag. Jag tror det är ett vanligt problem när det gäller referenser.
Citera
2018-05-25, 19:54
  #10
Medlem
Det brukar ju vara bra att man vidtalar referenspersonen i förväg. Så då kontaktar du ju chefen och frågar om du kan använda honom som positiv referens. Fläta in att nu är du frisk igen, lika frisk som du var innan du blev sjuk (ja du förstår). Och därmed börjar söka jobb på nytt... etc...

Nyckeln är alltså att du kommer åt att antyda, att du vet mycket väl att mot slutet hade du hög frånvaro pga sjukdom, MEN nu är du fight for fight igen. Och referensen bör då lämpligen gälla inte din sista tid som sjukling, utan din tid när du var högpresterande och frisk.

Ange också kompisen som referens. Var ärlig, säg det var en arbetskollega eller nåt sånt. Fejka inte.
Det ger dig mera råg i ryggen vetskapen att du har flera referenser.

OM de ringer, ringer de sannolikt din förre chef. Chefer tenderar att ringa andra chefer. Så det är det de kommer att göra även om du skriver: referenser ges på begäran.

Det är därför det kan vara bra att ange din kollega som referens ja.

Dessutom, att ge BARA kollegan som referens, är i sig själv tankeväckande, även om det är bättre än att inte ha någon referens alls.

Men en kombo av kollega och chef är genast starkare.

Jag minns en gång, jag bad en kollega som jag hade ett bra samarbete med att bli min referensperson. Han blev märkbart fundersam, jag frågade - han förklarade, kändes lite konstig. Det var en udda omväg tyckte han.
Men när jag berättade att jag frågat även chefen, då ljusnade han och lovade genast sin hjälp han också...
Även chefen smålog och nickade vänligt när jag återberättade samtalet...
Citera
2018-05-25, 21:18
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"beroende på vilket jobb du söker"?

Så kan det faktiskt vara. För mer okvalificerade jobb är det inte ovanligt att det går "lika bra" med en referens från en kollega.
Citera
2024-03-27, 16:10
  #12
Medlem
Asså slutade praktiken idag ska man ej få ett utdömmande eller vad det nu heter där det står hur man jobbar. Tex snabb. Det stod bara vad jag jobbat med men borde stå mer. Personen är snabb duktig och trevlig och visar intresse för sitt jobb tex
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback