Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-01, 20:23
  #37
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det är givetvis ingen negativ särlagstiftning. Du får inte störa den allmänna ordningen.

Vissa undantag kan beviljas om de sker på högst tillfällig grund. En konsert t.ex.

Återkommande böneutrop? Nej. Återkommande ringande kyrkklockor? Nej.

Klubbar efter 10 på kvällarrna då? Onyktra människor är högljudda. Och högst regelbundet på många ställen. Dagis och skolor kan vara väldigt högljudda varje dag. Störande.

Försök formulera det verkligen oberoende av religion eller inte religion. Så att t ex böneutrop kan stoppas pga störande ljud och inte för att det är från religion som du vill speciallagstifta mot. Särlagstiftning är ju dåligt. Men hur?
Citera
2018-06-01, 20:30
  #38
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Försök formulera det verkligen oberoende av religion eller inte religion. Så att t ex böneutrop kan stoppas pga störande ljud och inte för att det är från religion som du vill speciallagstifta mot. Särlagstiftning är ju dåligt. Men hur?

Störande oljud är störande oljud. Man ska inte behöva står ut med det om det nu inte sker temporärt och är samhällsvitalt.

Böneutrop från moskéer är inte det. Kyrkringningar är inte det.

Vad är ditt svar nerdnerd? Att vi ska diskriminera mot en specifik trosuppfattning? Tror du det är juridiskt hållbart? Nationellt? Internationellt?
Citera
2018-06-01, 20:39
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Störande oljud är störande oljud. Man ska inte behöva står ut med det om det nu inte sker temporärt och är samhällsvitalt.

Böneutrop från moskéer är inte det. Kyrkringningar är inte det.

Vad är ditt svar nerdnerd? Att vi ska diskriminera mot en specifik trosuppfattning? Tror du det är juridiskt hållbart? Nationellt? Internationellt?
Det Är störande med klockor och högljudda utrop på främmande språk dessutom.

Men fokus borde ligga vid förbjudandet av religiösa friskolor.
Det är där fanskapet börjar gro.
Citera
2018-06-01, 20:42
  #40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Men fokus borde ligga vid förbjudandet av religiösa friskolor.
Det är där fanskapet börjar gro.

Jag håller med till fullo. Vi ska inte ha några religiöst konfessionella skolor för våra barn.

Det är barnmisshandel.
Citera
2018-06-02, 06:30
  #41
Avstängd
Kick88s avatar
I nån mån tycker jag att man bör använda svenska språket i böneutrop och inte arabiska.

För majoritetsbefolkningen torde det vara enormt mycket mer fientligt från en religion som har ambitioner att teokratiska samhället.
Citera
2018-06-02, 06:40
  #42
Medlem
Jag tycker att man borde lägga ner kyrkringningar och böneutrop. Det finns inte längre någon anledning att kalla på folk. Det var skillnad för 500 år sedan, före klockor och mobiler.

Böneutrop: Många tycker att en minut nån gång ibland inte är så farligt, men så är det med all extremism, den börjar någonstans. Nästa ändring blir böneutrop varje dag, efter det två gånger och sedan fem. Innan någon hinner fatta vad som egentligen hände bor nästa generation i nåt jävla Handmaid’s tale/Afghanistan.
Citera
2018-06-02, 09:14
  #43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Störande oljud är störande oljud. Man ska inte behöva står ut med det om det nu inte sker temporärt och är samhällsvitalt.

Böneutrop från moskéer är inte det. Kyrkringningar är inte det.

Vad är ditt svar nerdnerd? Att vi ska diskriminera mot en specifik trosuppfattning? Tror du det är juridiskt hållbart? Nationellt? Internationellt?

Mitt svar är: ingen särlagstiftning. Inte positiv men inte heller negativ.

Mitt svar är att ingenting ska vara förbjudet enbart för att inte jag gillar det.

Böneutrop ska INTE förbjudas.
Citera
2018-06-02, 10:06
  #44
Moderator
Sun Rulers avatar
Provar att flytta tråden till forumet I&I från religion då den inte är av religiös natur per se. Får se om moderatorerna där vill ta emot den. /Moderator
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback