Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 11:54
  #1
Medlem
Det känns som att allt och alla får cancer numera. Läser man runt på nätet så står det att cancer dels är genetiskt, men till en rätt låg procent. Resten är yttre faktorer. En av punkterna som nämns är mat.

Jag är laktosintolerant och känslig mot gluten, men slarvar. Kan en sådan sak påverka? Eller menar man att man får i sig produkter / ämnen som kopplas till cancer?
Citera
2018-05-24, 12:05
  #2
Medlem
Tycker det verkar som att typ allt är cancerframkallade. Vilket innebär att man inte kan undvika det. Visst kan man väl försöka generellt att äta ”nyttigt” generellt men ska man försöka undvika allt som kan vara cancer framkallande så kommer man så småningom dö utan att ha levat. Det viktigaste är väl att leva medan man lever....!

Sen behöver man såklart inte gå till ytterligheter. Skippa rökning och var lite lagom med alkohol, ät inte svartbränt kött mer än undantagsfall och inte insjöfisk varje dag kanske . Se till att få i sig frukt och grönt. Sov gott och lagom mycket.

Tror att kroppen mår sämre av extrem stress som man skulle känna om man skulle försöka göra att rätt, så det är nog bättre att ha en lite laid back attityd.

Cancer är ett orättvist jäkla lotteri som man inte kam styra över så värst mycket, det gäller framförallt att bara ha ”tur”. Tyvärr.
Citera
2018-05-24, 12:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Det känns som att allt och alla får cancer numera. Läser man runt på nätet så står det att cancer dels är genetiskt, men till en rätt låg procent. Resten är yttre faktorer. En av punkterna som nämns är mat.

Jag är laktosintolerant och känslig mot gluten, men slarvar. Kan en sådan sak påverka? Eller menar man att man får i sig produkter / ämnen som kopplas till cancer?

Cancer är framförallt genetiskt, men sedan finns det vissa former som kan provoceras fram av yttre påverkan, till exempel vad man äter, rökning, hur man skyddar sig mot solen och så vidare. Men det finns också folk som kan sola och röka 24 timmar om dygnet utan att få cancer, det är ett samspel mellan yttre faktorer och gener som är avgörande. För vissa cancerformer gäller att du sannolikt inte får det om du inte utsätter dig för skadliga yttre faktorer, och för andra cancerformer spelar yttre faktorer ingen roll alls osv.

Jag tror inte det är bra att som du slarva med laktos och gluten. Det i sig orsakar inte cancer men det finns ett starkt samband mellan inflammation och cancer (det är bland annat därför Treo är ett bra sätt att minska risken för cancer, eftersom det är antiinflammatoriskt och blodförtunnande) och laktos- eller glutenintoleranta kan ofta få inflammationer i mage och tarmarna om de slarvar, vilket i sin tur KAN leda till ökad risk för att utveckla t ex mag- eller tarmcancer i framtiden.

Samtidigt kan laktosintoleransen vara ett bra sätt att SLIPPA cancer eftersom det finns ett samband mellan intag av mjölkprodukter och cancer. Skippar du mjölk och ost så mår du alltså bättre och minskar sannolikt risken för cancer.
Citera
2021-06-19, 01:00
  #4
Medlem
lundaelevs avatar
För mig så skiter jag fullständigt i till exempel bacon, kan klämma i mig ett helt paket utan att må dåligt. Liksom, okej korv och annan mat kan ge ökad risk för cancer men det är sån liten marginal så man bör skita i det.

Utan jag bryr mig om såna självklarheter istället? Jag röker till exempel inte och skulle aldorg sola solarium.
Citera
2021-06-20, 16:39
  #5
Medlem
Jag tror att om man äter fruktansvärt mycket skräpmat och socker och godis m,m,m så kan det i värsta fall leda till cancer eller stora problem med matsmältningen tex dålig gälla eller buksportkörteln.
Citera
2021-06-20, 16:45
  #6
Avstängd
nått jag tänkt på är det vanligaste köksredskapet.. Stekpannan med teflon i som slits bort med tiden.. vart tar det vägen om inte in i maten ????
Citera
2021-06-21, 20:01
  #7
Medlem
seaworthys avatar
Först och främst finns det massor med cancersorter där olika typer påverkas av olika saker. Vissa typer beror i princip bara på gener eller ”otur” medan andra är väldigt påverkbara genom livsstil.

Rök inte, stressa inte överdrivet, ät inte så mycket mat, träna och motionera minst enligt rekommendation, bär inte omkring på en massa fettmassa, undvik att bo i luftförorenade städer, var försiktig med solandet, drick inte så mycket alkohol.

Sen är det ju så att fler får cancer också för att vi inte dör av att få en sticka i fingret osv, eller att sjukvården för andra saker blir mer effektiv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback