Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 22:17
  #1
Medlem
Hej
Har nyligen bytt vev och mopeden i motor går bra men variator beter sig mycket konstigt, jag har använt mig av 5 grams vikter förr och det funkade bra, men nu så när jag satt på 5 gr så beter den sig mycket konstigt upp till 20 på mätaren så går den normalt sen så börjar den att varva mycket mer och sedan när man når 40 så varvar den normalt. Moppen går nu bara i ca 50km/h på mätaren men innan så gick den upp i 90km/h på mätaren så vad har blivit fel i variatorn och någon som kan förklara hur man ställer in en?
Den går även upp i varv när jag motor bromsar den.
Har användigt mig av olika vikter och olika distanser på olika bredder. just det att den varvar extra mycket mellan 20-40 är det som jag minst förstår.
Någon som har några idéer eller tips?
Citera
2018-05-24, 20:00
  #2
Medlem
Det enda som är bytt i variatorn är remmen.
Citera
2018-05-24, 20:04
  #3
Medlem
Rexxys avatar
En ny rem är faktiskt hårdare än din gamla mjuka inkörda rem. Så då är det lättare vikter som gäller!
Citera
2018-05-24, 21:15
  #4
Medlem
Men då varvar den ännu mer och speciellt mellan 20 till 40 km/h, det är det som är problemet att den varvar extra mycket mellan 20-40km/h
Citera
2018-05-25, 07:42
  #5
Medlem
Rexxys avatar
Vilka vikter har du testat med?
Citera
2018-05-25, 09:43
  #6
Medlem
Allt från 4,5 till grams vikter men med alla olika sorters vikter så går varvtalen upp mellan 20-40 km/h
Citera
2018-05-25, 17:11
  #7
Medlem
Jag tror att jag har kommit fram till att den antingen slirar koppling eller rem, vad tror ni?
Om vi säger jag kör i 20 med lite gas och sedan ger fullgas så varvar den riktigt mycket och ibland så axxar den bra och ibland så bara varvar den, och vid 40 så sjunker varven även med fullgas.
Märkte även att när man står stilla och gasar max så vibrerar/hackar den och ligger då på låga varv och nästintill ingen axx och sedan vid 20 så börjar den varva skit mycket. Om jag ska accelerera från stilla stående så händer knappt något,den varvar då mycket lågt och den rycker en anning men sedan när den kommit upp i 20 så varvar den skit mycket och om jag skulle släppa gasen nu så sjunker varvtalen (mycket dock inte tomgång)


Om det nu skulle vara så att den slirar rem eller koppling vad är återgärderna?
Någon som har en ide på hur man diagnosera den om det är rem eller koppling som slirar eller något annat?
Citera
2018-05-26, 06:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gicka02
Jag tror att jag har kommit fram till att den antingen slirar koppling eller rem, vad tror ni?
Om vi säger jag kör i 20 med lite gas och sedan ger fullgas så varvar den riktigt mycket och ibland så axxar den bra och ibland så bara varvar den, och vid 40 så sjunker varven även med fullgas.
Märkte även att när man står stilla och gasar max så vibrerar/hackar den och ligger då på låga varv och nästintill ingen axx och sedan vid 20 så börjar den varva skit mycket. Om jag ska accelerera från stilla stående så händer knappt något,den varvar då mycket lågt och den rycker en anning men sedan när den kommit upp i 20 så varvar den skit mycket och om jag skulle släppa gasen nu så sjunker varvtalen (mycket dock inte tomgång)


Om det nu skulle vara så att den slirar rem eller koppling vad är återgärderna?
Någon som har en ide på hur man diagnosera den om det är rem eller koppling som slirar eller något annat?

Prova att hålla in frambromsen och gasa. Försök i upprepade försök och sträva mot att få hjulet att spinna (mot asfalt). Om hjulet snurrar mot asfalten fastän mopeden är stillastående fungerar åtminstone kopplingen i den sekunden/de sekunderna och något annat i variatorn är boven. Om hjulet inte snurrar utan motorn endast varvar upp utan att riktigt bita är det endera kopplingen eller just någonting i kraftöverföringen mellan variatorn/vevaxeln och koppling/remskivor/kopplingsklocka. Nedan följer lite övergripande diskussion och några frågor du kan ställa dig, men jag kan inte garantera några svar eller lösningar på ditt problem, för det är alltid otroligt svårt att försöka gissa över internet och därav ingen tillgång till mopeden i fråga.

Om jag vore du skulle jag:

1. Plocka loss variatorkåpan.
2. Demontera såväl kopplingsklocka som koppling tillsammans med de bakre remskivorna.
3. Demontera variatorn igen.
4. Undersök alla delar noggrant efter såväl direkta defekter som uppenbart slitage, sök efter skador på kuggarna/splinsen framför allt, mät för säkerhets skull din nya rem med skjutmått och jämför med motorblockets serienummer, mät kopplingsklockans inre diameter, mät kopplingens diameter (eller mer precist, mät hur mycket som är kvar av lamellerna), smörj upp rörliga delar med någon form av fett (håll borta från remmens anläggningsytor naturligtvis!)
5. Montera allt lugnt och sansat och se till att dra åt såväl variator som remskivor/koppling med kopplingsklockan med en mutterknackare. Var dock försiktig för att dra för hårt. Skruva åt muttern på vevaxeln respektive slutväxelns axel för hand och spänn sedan åt muttrarna med mutterknacken i två eller tre omgångar. Räkna med ungefär en sekund för varje omgång, beroende på hur kraftfull din mutterknackare är.

Innan du monterar variatorkåpan:

a) Känn med händerna på allt inne i variatorhuset.
b) Går remmen att pressa för hand ihop så att remskivorna delar på sig?
c) Sitter allting åt ordentligt? Med andra ord: Finns det glapp någonstans på något sätt?
d) Starta mopeden utan variatorkåpan monterad, men ha den på pall eller stöd så att bakhjulet är i luften. Gasa sedan och inspektera hur variatorn och remskivorna tillsammans med kopplingen beter sig. Börjar bakhjulet snurra? Då greppar kopplingen lite i alla fall. Om du håller in bakbromsen och gasar - blir det tungt för motorn eller varvar den upp?
e) Om det blir tungt för motorn: Känn med handen på kopplingsklockan efter att ha gasat med bakbromsen intryck. Blir den varm? Då greppar kopplingen och remmen slirar åtminstone inte något märkvärdigt i det läget.
f) Varvar motorn upp trots att bakbromsen är intryckt? Känn återigen på kopplingsklockan. Är den inte varm, får vi följande fall: 1) kopplingslamellerna når inte tillräckligt väl ut mot kopplingsklockan och gör helt enkelt att drivning endast stundtals inträffar, eller 2) remmen slirar så pass mycket eller har så urusel friktion mot variatorn, att den inte lyckas dra runt remskivorna tillräckligt fort för att kopplingsfjädrarna ska släppa på lamellerna så att de kan möta kopplingsklockan.

Det här är lite allmänt bara. Kanske hjälper det dig att få ett slut på ditt problem, eller också gör det inte det. Men min gissning är att felet mest sannolikt beror på ett monteringsfel någonstans sedan du har bytt vevaxel och rem. Fungerade det innan bytet av vevaxeln och remmen men inte efter, finner du ju nästan helt säkert felet någonstans på vägen där.

Annars - om orsaken är dålig koppling, rem, variator, kopplingsklocka eller dylikt - är det att köpa nya grejer och pröva sig fram, men det brukar vara ett ganska så bra sätt att bränna onödiga pengar på sådant man egentligen redan har hemma som är i fullt funktionsdugligt skick.

Fortsätt att felsöka och ge inte upp! Ryck, känn, titta, kolla på videos på internet hur variatorerna i en Aerox ska bete sig och så vidare. Förr eller senare hittar du felet.
__________________
Senast redigerad av LaZeX 2018-05-26 kl. 06:26.
Citera
2018-05-28, 21:28
  #9
Medlem
Tack för svar ska kolla upp kopplingen och se vad som kan vara fel. Märkte också när jag hade isär variatorn att remmen fladdrar upp och ned lite(när moppen var igång) kan detta vara något?
__________________
Senast redigerad av gicka02 2018-05-28 kl. 21:31.
Citera
2018-06-10, 21:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gicka02
Tack för svar ska kolla upp kopplingen och se vad som kan vara fel. Märkte också när jag hade isär variatorn att remmen fladdrar upp och ned lite(när moppen var igång) kan detta vara något?

https://vimeo.com/274376673

Här är en video från många herrans år tillbaka, på den tiden då jag själv höll på med mopeder, och passande nog är det just en Aerox. Och än mer passande är att jag gasar stillastående utan variatorkåpa, så du kan se hur remmen, variatorn och kopplingen reagerar. Notera dock också att motorns vevaxellager precis hade skurit och att detta är orsaken till varför kåpan har plockats av.

Lagerrasslet låter inte vackert... Men du kan i alla fall se hur resten ska uppföra sig. Ha dock i åtanke att mopeden på videon är långtifrån original, fast rent funktionellt är det ju samma system och du har en utgångspunkt att utgå från när du felsöker vidare.

Har du provat att haft isär allting än en gång, smort upp och inspekterat efter sprickor, skador, slitage eller liknande på samtliga delar i variatorn?

Jag har en film till, dock på en annan moped. Det är en Derbi Atlantis och jag hade stora bekymmer med den också. Den varvade upp, drev framåt, fungerade ibland bra, ibland sämre - oftast gick den dock väldigt långsamt men med höga varv.

https://vimeo.com/274377888

Orsaken? Splinsen på vevaxeln där variatorn befann sig såg ut att ha blivit frästa, så det var bara ett till två millimeter brett, urfräst spår där variatorn skulle arbeta. Det ledde till att motorn varvade upp men endast tillfälligt fick kontakt med variatorn i tillräckligt stor utsträckning för att driva mopeden framåt. Jag löste det med två brickor bakom variatorn för att flyta ut den då jag inte ville lägga några pengar på den. Förmodligen är det inte ditt bekymmer eftersom du precis har bytt vev, men det skadar ju aldrig att extrakolla varenda del där om dina problem fortsätter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback