Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-23, 19:29
  #1
Medlem
Nitro Games är en spelutvecklare och publisher som utvecklar mobila Free-to-play spel inom midcore segmentet med fokus på strategispel. Företagets säte är i Finland.
Bolaget noterades 2017-06-16 på First North och har i dagsläget 2 329 328 aktier och handlas kring 58kr / aktie med ett börsvärde på ca 135 miljoner.

Hemsida:
https://www.nitrogames.com

Bolaget har två större spel, med fler på väg ut
  1. Medals of War
  2. Raids of Glory
Samt 7 mindre spel dom själva benämner Old Classic
  1. EAST INDIA COMPANY
  2. PIRATES OF BLACK COVE
  3. COMMANDER: CONQUEST OF THE AMERICAS
  4. WOODY TWO-LEGS
  5. WASTELAND ANGEL
  6. SINK 'EM ALL!
  7. CHARLIE CHUCKER

Majoriteten av aktier ägs av grundarna av bolaget, men även fonden Swedbank Robur NY Teknik har 225 000 aktier. Uppskattningsvis 700 000 aktier ägs av småsparare.

Handeln i aktien är i dagsläget ganska låg, men kan jämföras med hur Stillfront Group handlades i början efter deras notering. Bolaget är lågt värderat och tillsammans med låg "free float" i aktien där många håller i sina aktier så borgar det för en intressant resa framöver när bolaget släpper sina nya spel och allt fler upptäcker aktien. Det låga antalet aktier gör att börsvärdet inte "sticker iväg" så fort vid en kursuppgång.
Utöver detta så har insiders fortsatt köpa aktier senaste veckorna och idag släpptes ny information om ett kommande spel: Heroes of Warland som kommer lanseras under 2018, och det är ett spel som dom beskriver som "team-based competitive multiplayer game on mobile" lite som omåttligt populära Fortnight. https://www.youtube.com/watch?v=nkYlAO8Gy_8

Senaste kvartalsrapporten visade föga förvånande ett minusresultat; det är inte konstigt för ett litet bolag i en expansiv fas. Däremot ökade omsättningen med 98% jämför med föregående år till 571 000 EUR i första kvartalet. Jag har själv testat Medals of War och spelet är snyggt, enkelt och genomtänkt, men framförallt KUL! Definitivt ett spel jag kommer fortsätta spela.
Citera
2018-05-31, 20:49
  #2
Medlem
Såg nu också att det skett ett insiderköp av Jussi Immonen (Chief Operating Officer) den 2018-05-18, totalt 3 076st till ett genomsnittligt pris av 50,64kr.
I samband med börsnoteringen förband sig samtliga samtliga aktieägare att inte sälja några aktier på ett år, s.k. Lock-up avtal. Detta ser jag således som väldigt positivt!

Har även fortsatt gräva i prospektet inför noteringen och hittade en del intressanta och positiva delar.
https://s3-eu-central-1.amazonaws.co...-Games-Oyj.pdf

Citat:
The NG Platform

A successful mid-core mobile game project is a large project that requires a vast amount of time and money. In a typical case most of the project codebase is not re-usable from one project to another. This leads to companies spending more resources in the projects than they ideally should.
The NG Platform is designed to minimise the amount of time and money needed for a successful large-scale mobile game project. The approach in a nutshell is to maximise the reusability of the codebase and technology between projects, and to build a set of tools that support the products throughout their lifecycle.

Technically NG Platform is a cross platform tool that works on a wide variety of platforms (mobile, browser, PC, Smart TV’s etc.) but currently the primary purpose of the NG Platform is mobile.

(bild finns i prospektet)

In the illustration above the NG Platform is the layer that sits between the foundation (the technology which the Company builds on – Unity3D and NodeJS), and the game product specific codebase. Ideally, when moving from one game product to the next, Nitro Games will only replace the game specific part of the product. With this approach the game-specific part is a small portion of the total technology stack of a large-scale mobile game.
The NG Platform consist of 2 key segments.

1. Client side: Modular Strategy Game Engine
2. Server side: Cloud Backend, Administration Tool and Analytics Engine
Denna NG-Platform gör således så det går snabbt att utveckla grunderna till ett nytt spel, och som dom beskriver under The MVP process (Minimum Viable Product) så kan dom ha en grundversion av en spelidé klar på ungefär en vecka som dom sedan testlanserar på en utvald testmarknad för att sedan utvärdera och utveckla vidare spelet. Detta gör dom ofta med upp till 7 varianter/spel samtidigt för att hitta dom bästa idéerna som sedan kan lanseras mer officiellt och globalt.
Detta låter väldigt strukturerat och bra, med tid och pengar för marknadsföring tror jag helt på denna strategi!

En annan punkt i prospektet var att dom hade en hel del lån som återbetalades i sin helhet när dom gick till börsen. Det som slog mig var att några av lånen hade väldigt bra villkor för att vara ett litet bolag. Min teori är således att bolaget även fortsättningsvis kommer låna i första hand snarare än att göra en nyemission i närtid. Det går inte att utesluta en nyemission, men jag tror den i så fall sker på en betydligt högre kurs än nuvarande alternativt en riktad till större investerare.
(Två olika långivare)
Interest for the loan is EURIBOR twelve (12) months + 4.5 % per annum.
Interest for the loan is EURIBOR six (6) months + 3.8 % per annum.

Bolaget är litet och relativt okänt, men om någon annan har tankar om Nitro Games så bidra gärna till tråden
Citera
2018-05-31, 21:46
  #3
Medlem
Kollade på dem vid IPO, minns jag reagerade på att de har väldigt låga metric på sinna ARPU/ARPDAU
(Average Revenue Per User) / (Average Revenue Per Daily Active User).
Kollade upp Q1 rapotern, och det har gått framåt helt klart mem det är fortfarande svårt att räkna hem.

ARPU i G5 är uppåt 40 $ och i Nitro nere på 0.4-0.5$

Tex det kostar 4 USD att anskaffa en användare och 3.5% av users bli betalande. En user förväntas sen genera 0.4 USD i månaden.

Dessa metrics måste bli bättre för nu är det förlust affär att anskaffa köpta användare. Vist kan man anskaffa användare billigare från andra håll, tex med samarbete och dyl, men går inte komma från att de behöver många user med så låg ARPU.

Följt diverse mobilgame bolag och det tar tid och enormt med kapital att bygga upp en succee. Det krävs mycket tweekande för att få folk att betala tar tid att bygga upp kompetens i området. Att göra bra spel är bara en liten del i det hella, egentligen känns mer likt gambling, dvs hur ska man bygga för att trigga människor att betala mer?

Jag håller ett öga på de flesta Gamingbolag i norden man ska aldrig räkna ut något de kan få till en hit. Men det de har nu i appstoren är inte värt så mycket. Intressant med Heroes dock är som du säger en poppis genre nu.

Har de en tung publisher som kan putta in cash så spelet går upp på diverse listor och få organisk tillväxt kan de lyfta fort. Håller ögonen på dem tillsvidare
Citera
2018-06-04, 08:09
  #4
Medlem
Nitro Games completes a directed issue of approximately SEK
14.2 million to market Heroes of Warland


Nitro GamesOyj (“Nitro Games” or the “Company”) has carried out a directed issue (“Directed issue”) of approximately SEK14.2 million. The subscription price wasSEK50 per share. The proceedswill primarily be used for marketing of the Company’s new game Heroes of Warland
(”HoW”). Subscribers in the Directed issue is a limited number of new institutional and professional investors and existing shareholders, including among othersAktia Nordic Micro Cap and existing shareholdersSwedbank Robur Ny Teknik, Feat Invest AB, Savox InvestmentsS.A.
and JasperusS.A.Nitro Games has, based on the authorization given by Nitro Games’ Annual General Meeting on 27April 2018, resolved to carry out a directed issue of
283,245 shares at a subscription price of SEK 50 per share. Through the Directed issue, Nitro Games will receive approximately SEK 14.2 million, before transaction costs of approximately SEK 0.8 million. The subscription price in the Directed issue has been based on the volume weighted average price
during May 2018. The largest investor in the Directed issue is Aktia Nordic Micro Cap, subscribing for 100,000 shares amounting to SEK 5 million. Other investors include Swedbank Robur Ny Teknik, Feat Invest AB, Savox Investments S.A. and Jasperus S.A., among others.
On 23 May 2018, the Company announced its new game Heroes of Warland, a team-based competitive multiplayer game on mobile. With HoW, Nitro Games is introducing hero-based first-person-shooter on mobile for the first time, which is why the Company believes that the timing is right to initiate marketing efforts. The large majority of the proceeds of the Directed issue will be used for marketing HoW, out of which approximately SEK 5 million through the concept “Heroes & Superstars”, produced by Gamingzone Entertainment.
Heroes & Superstars is a reality show, where nine successful gaming superstars from different games and three sports champions will battle out in HoW against each other, while living in the same house during one week. The launch of Heroes & Superstars will sync with the launch of Heroes of Warland and premiere in 2018. Heroes & Superstars will be distributed on global streaming platforms as well as on traditional broadcast. Gamingzone Entertainment has previously created the popular reality show GAMERZwhere future esports talents (CS:GO) get the opportunity to become
esports professionals. Gamingzone Entertainment is an entertainment company in esports focused on creating narrative and entertaining original e-sports and gaming content. The founders have a background from TV4, MTGand Endemol Shine and have been involved in productions of Big Brother, Idol, Survivor, Deal or no deal and more.
The Directed issue increases the total number of shares from 2,335,083 to 2,618,328. For existing shareholders, the Directed issue will result in a dilution of approximately 10.8 per cent. The reason for deviation from the shareholders’ pre-emptive rights for the Directed issue is to increase and broaden the shareholder base with qualified and long-term investors and also in a cost-effective and timely manner raise capital to improve the Company’s financial position and to enable the further development and growth of the Company’s business. The Board is of the opinion that the Directed issue will be of benefit to the Company and, therefore, to all its shareholders.
Jussi Tähtinen, CEOof Nitro Games:
“With Heroes of Warland we’re aiming to be as creative and clever when it comes to marketing, as we are in creating in our games. That’s why we decided
to choose a new way to launch the game and use a new exciting entertainment format as part of our marketing mix. We expect to reach our target audience more effectively and faster through our co-operation with Gamingzone Entertainment.”

Källa:http://mb.cision.com/Main/15752/2539257/853545.pdf

Positivt! Nu finns pengar att marknadsföra det nya spelet med och det är också positivt att dom hade såpass lätt att få in pengar. En publik nyemission hade fått aktien att rasa, nu slipper vi det.

För övrigt delar jag din analys Sven, dom har mycket jobb framför sig. Men av det jag sett så tycker jag dom gör mycket bra för att vara så litet bolag.
Citera
2018-07-05, 13:27
  #5
Medlem
Medals of War launched in MEA region by Netmarble EMEA

Idag kom lite nya goda nyheter!
  1. Enligt Android Rank har deras mobilspel Medals of War nu nått 500 000 installationer, detta enbart på Android enheter. Sen tillkommer iOS med minst lika många till.

  2. Medals of War har även lanserats i mellanösternregionen i samarbete med Netmarble efter diverse justeringar för att passa MEA bättre. Detta är stort då det innebär att ytterligare ~411 miljoner människor får tillgång till spelet

Nu väntar vi på lanseringen av deras nya spel, Heroes of Warland som är lite som Fortnite fast mer inriktat på lagspel.

https://news.cision.com/nitro-games-...-emea,c2566451

Nitro Games announced “Medals of War” is now available in MEA region on Android and iOS distributed by Netmarble EMEA, the regional office of Netmarble Games, one of the fastest growing mobile gaming companies in the world today.

“We’re glad to see Medals of War launching in the MEA region. We’ve put a lot of effort into this version of the game through our collaboration with Netmarble EMEA. Medals of War has been localized carefully to suit the local taste, by combining our team with the strong local market expertise of Netmarble EMEA.” says Jussi Tähtinen, CEO & Co-Founder, Nitro Games Oyj.

Mr. Barış Özistek, CEO, Netmarble EMEA says “We believe that the localized content and the competitive game play of Medals of War would conquer the hearts of passionate gamers in MEA region. Strategy games are among the most popular and dominant genres in MEA region. I am fully confident in the highly talented development capability of Nitro Games in strategy games and this will be a long-lasting and productive partnership between teams.”

This launch follows Nitro Games’ strategy where the company is self-publishing it’s games in the western markets and accessing other markets via publishing partners. Before this launch, the game has been available on selected test markets in the MEA region and optimized based on the data and feedback collected from players. Medals of War is available with different localized names in the MEA region.

Medals of War is a community-focused game that brings players together with their friends. Players are matched with each other in intense PvP combat – in real-time! The aim is to level up and hone your skills to be the best commander in Warland.
Citera
2018-07-10, 12:22
  #6
Medlem
MEA version of Medals of War received featuring

Nitro Games announced that the MEA version of “Medals of War”, published by Netmarble EMEA, has just received featuring by Google.
“The MEA version of Medals of War received wide featuring in several countries. This is a good start for the launch with added visibility.” says Jussi Tähtinen, CEO & Co-Founder, Nitro Games Oyj.

The game is currently featured in 13 countries in MEA region in Google Play Store, including key markets such as Saudi Arabia, United Arab Emirates and Turkey.

Medals of War is available with different localized names in the MEA region published by Netmarble EMEA. This launch follows Nitro Games’ strategy where the company is self-publishing it’s games in the western markets and accessing other markets via publishing partners.

--------------
Positivt att Google tyckte spelet var tillräckligt bra för att lyfta fram det! Kommer ge en bra kickstart för Nitro games
Citera
2018-07-10, 18:09
  #7
Medlem
Saftig värdering.

Jag har kollat på alla juniorer och Three Gates hade bäst RR i mitt tycke.
Citera
2018-08-12, 11:51
  #8
Medlem
Nitro Games testar återigen 60kr efter två dagar med ca 10% uppgång vardera. Nitro Games skall snart ställa ut och demonstrera sitt nya spel Heroes of Warland på Gamescom i Tyskland, en stor mässa med seminarier m.m. kring allt som har med dataspel att göra och pågår totalt en vecka:
http://www.gamescom.global/the-fair/...escom-2018.php


En medlem i forumet Nitro Games - Aktiegrupp på Facebook delade med sig av sina tankar som bifogas nedan:

Nitro Games - Det blir nästa spelbolagsraket!

Jag vill börja med att jag är en mindre delägare men sen lång tid tillbaka (sen starten), inte är professionell analytiker utan amatör och skriver om vad jag samlat för tankar och idéer från bolaget, andra skribenter samt mig själv.
Feedback är välkommet och det är min samlade syn som ni inte måste dela.

Jag ska försöka sammanfatta lite kring caset Nitro Games och varför jag köpte det 2017 och sedan dess i omgångar har ökat under 2018. Min uppfattning är att marknaden helt enkelt inte funnit caset och uppsidan ännu. Till dagens kurs om ca 60kr handlas bolaget till BV om 126mkr. Som någon annan skrev och som jag delar så har jag inte heller varit såhär positiv till ett case på börsen sedan man kunde handla Unibap till 25kr, G5 till 50kr eller för den delen jag som ägde 10.000 Hansa på 5:- (sålde dem typ på 7:- och va sjukt nöjd...🙂
Redeyes base case är 67:- (väldigt lågt men jaja) och bull på 170:- (kanon men känns inte som dem räknat med ett lyckat Asien då). Nåväl den dagen den sorgen.

Nitro Games är verksamma inom mobilspelsmarknaden, en marknad som 2017 omsatte över 50 miljarder dollar, eller omkring 50 % av den totala spelmarknaden. Bolaget har två studios i Finland med totalt 45 anställda, tidigare har de jobbat med båda Rovio och Paradox, i det förstnämnda bolaget hjälpte de till med uppdateringar och intäktsgenerering (monetization) för deras populära spel Angry Birds. De börsnoterades på Stockholmsbörsen sommaren 2017 men har under många år varit verksamma inom spel. Idag har de två spel ute, Medals of War – ett strategispel, samt Heroes of Warland, ett hero based shooter som verkar blivit en succé i initiala lanseringen. HoW har utvecklas sedan slutet 2017 och den 21 augusti visar också Nitro Games upp sitt nya spel HoW. Utveckling av spelet och nischen med en teambaserad shooter känns som sagt otroligt hett efter succéerna med PUBG och Fortnite på mobil. Konkurrensen är ju såklart tuff men hör från de som testat spelet att det ser otroligt lovande ut.

Detta är bolagets blott andra egenpublicerade spel på den egna plattformen. Det första spelet Medals of War har funnits tillgängligt en tid men har tyvärr inte lyft på Nitros egna marknader. Det ledningen har gjort bra än så länge är dels ständigt förbättrade KPI samt avtal för Mellanöstern och Afrika med den Sydkoreanska jätten NETMARBLE.
https://gamingaktier.com/aktieguide/netmarble-games/
Utöver avtalet finns den riktiga godbiten, Netmarble har en ROFR-option för den asiatiska marknaden vilket såklart skulle vara en enorm trigger om man fick till. Netmarble har precis lanserat i MEA men på grund av säsongen går det inte att dra några stora slutsatser, när värmen lägger sig framåt slutet av september kan vi nog förvänta oss mer aktivitet.
Utöver de egna spelen vilar Nitro på en stabil grund av intäkter med lite mer work for hire-struktur. En otroligt viktig skillnad nu mot tidigare är att Nitro har avtalat skalbara intäkter genom en profit share med WARGAMING. Man har hittills kontrakterat nästan 3 MEUR för utvecklingen av spelet och har därefter som jag skrev en profit share plus ett ”serviceavtal” som genererar intäkter efter launch som förmodligen kommer ske under Q1 2019. Mer om Wargaming;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wargaming_(company)
Slutet av denna vecka blev det äntligen lite fart på omsättningen i aktien vilket förmodligen speglar en ökad spänning inför Gamescom och lanseringen av Heroes of Warland.
Vid launch kommer det köras ett e-sportevent i samarbete med svenska Gamingzone Entertainment. Gissar att det blir något i stil med Gamerz ( CS:GO ) som Gamingzone gjort tidigare. https://www.resume.se/…/ska-hitta-na...stjarna-inom…/
Nitro tog in ca 15 MSEK för att finansiera launchen, där det kom in en ny finsk fond i form av Aktia. Åtminstone nuvarande ägare Robur Ny Teknik, Feat Invest och familjen Ehrnrooth deltog också.

Triggers framöver
- HoW launch på Gamescom
- E-sportTV för HoW tidig höst
- Förbättringar MoW med Netmarble i MEA
- Asienavtal för MoW med Netmarble eller annan partner
- Avtal för HoW utanför Nitros egna fokusmarknader
- Ytterligare work for hire-avtal när Wargaming närmar sig launch

Bolaget genererar just nu inte positivt kassaflöde och jag hoppas att det ska fortsätta så framöver också, fullt fokus måste ligga på att gasa. Vid senaste rapporttillfället fanns dryga 13 MSEK i kassan, 5 MSEK i receivables och därefter har man tagit in nästan 15 MSEK. Räknar med att kassaflödet är betydligt bättre i Q2 än i Q1 men svårt med exakt prognos då det är beroende på hur mycket kostnader för kommande launch som redan tagits. Det märker vi i nästa vecka när rapport kommer (20e).

Ägarbilden och ledning
Cirka 75% av bolaget ägs av NTMOs (9st ägare har cirka 75% idag). Det skapar en freefloat på cirka 25% och det är en av anledningarna i uppgången förra veckan. Fler hittade Nitro Games och få vill sälja, NTMOs säljer generellt väldigt sällan, och då blir det svårare att ta större positioner.

Under våren har man förstärkt teamet med seniora personer från Rovio, bl.a. tidigare Head of Games. En person in i styrelsen och en in som COO.

Utöver detta har det ställts ut optioner till anställda med strike motsvarande kursen på ATH. Dit är det dock bara ca 20% efter sista dagarnas starka utveckling.

Jag blir inte alls förvånad om vi får ett nytt ATH nu i Augusti men tänker inte gissa kurser i övrigt. Men varför inte Nitro Games skulle kunna bli ett bolag 3-10x idag i BV givet att man lyckas med triggers ser jag inte.
Citera
2018-08-20, 15:45
  #9
Medlem
Nitro Games Oyj: Interim report Jan – June 2018 (Cision)
2018-08-20 08:00

The interim period January – June 2018

· Revenues (Jan-June) increased by 34 % to 1 051.66 KEUR ( 787.92 KEUR on corresponding period 2017).
· EBITDA amounted to -2 152.87 KEUR (corresponding period 2017: -620.90 KEUR).
· EBIT: Operating result before financial items amounted to – 2 466.06 KEUR (-980.79 KEUR).
· Net profit: The net result for the period amounted to -2 476.09 KEUR (- 1 096.35 KEUR).
· As of June 30, cash and cash equivalents amounted to 1 422.69 KEUR.
· The company had 570.60 KEUR of short-term receivables as of June 30.

April – June 2018

· Revenues (April-June) were 480.7 KEUR (499.3 KEUR on corresponding period 2017).
· EBITDA amounted to -1 204.95 KEUR (corresponding period 2017: - 485.73 KEUR).
· EBIT: Operating result before financial items amounted to – 1 361.49 KEUR (-665.67 KEUR).
· Net profit: The net result for the period amounted to -1 366.97 KEUR (- 690.06 KEUR).

SIGNIFICANT events during April – June 2018

· Wilhelm Taht joined Board of Directors
· Jussi Immonen joined as COO
· Signed Mobile game publishing agreement with Wargaming
· Announced new game: Heroes of Warland
· Completed a directed issue of approximately SEK 14.2 million

SIGNIFICANT events after the interim period

· Medals of War launched in MEA region by Netmarble EMEA
· MEA version of Medals of War received featuring
· Heroes of Warland public soft launch started



Report highlights

“The focus of H1 / 2018 was in building more revenue streams by expanding our portfolio. As a result of these activities, we now have several products in our portfolio, that are potential new revenue streams moving forward to 2ndhalf of this year and beyond.”, says Jussi Tähtinen, CEO of Nitro Games.


Rapporten mottogs med en nedgång ned till "golvet" kring 50 SEK främst för att marknaden inte gillade utgifterna ökat, men för den insatte var detta ingen överraskning. Det kostar att utveckla och släppa spel och således ges den intresserade en ny chans att handla aktier billigt. Tvärt om så indikerar rapporten att det mesta går åt rätt håll med bland annat marknadsföring som nu genererar mer intäkter än det kostar per ny spelare, oerhört viktigt att det föll på plats innan den stora lanseringen av Heroes of Warland
Citera
2018-08-20, 16:03
  #10
Medlem
Förutom att hemsidan:
https://www.nitrogames.com/

Får mina MeToo sinnen på givakt.
(Är det meningen att callgirl flickorna på bilden ska tillfredsställa hela teamet?)
Hela sidan ser ut som nån pervers reklam för Östermalms årliga Bukkake träff.



Såååå har jag inte hört, läst eller spelat något av deras "satsningar".
Citera
2018-08-20, 16:12
  #11
Medlem
Deras Instagram vittnar ochså om obehagligheter. Tyder på ett litet gäng pojkar som lyckats lura till sig ett stort riskkapital.
Och återigen den här jävla gangbang-estetiken.

Får hon ens betalt eller är hon influgen som "praktikant" från något fattigt EU land?

https://www.instagram.com/p/Bms7Wktn...=nitrogamesplc
Citera
2018-08-20, 21:59
  #12
Medlem
"· Net profit: The net result for the period amounted to -2 476.09 KEUR (- 1 096.35 KEUR)."

Imponerande förlust.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback