Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 17:33
  #1
Medlem
ReiseReises avatar
Hej. Detta är ingen typisk "hjälp mig göra min läxa" tråd, men den handlar om en uppgift som jag har fått.

Uppgiften går ut på att jag ska studera tre filmer. Den ena ska komma från tidigt 1900-talet (00-30), den andra ska komma från mitten på 1900-talet, och den tredje ska komma från början på 2000-talet (eller slutet på 1900).

Målet är att analysera strukturen, samhället, idéerna, förändringar, orsaker, materialistiska drag, syfte, tillkomst osv. helt enkelt reflektera kring dem, deras skillnader och likheter, koppla och förklara ur ett historiskt perspektiv.

Som sagt så varken ber jag eller vill att ni ska göra denna uppgift åt mig, utan endast komma med intressanta förslag!

OBS: Det ska inte vara några långfilmer, eller spelfilmer. De tre filmerna ska också vara inom ett visst tema och ha någon sorts koppling. Avsnitt från program, eller småfilmer på Youtube går helt bra!


Själv hade jag tänkt mig att analysera något animerat, typ ett barnprogram. Jag funderar starkt på Karl-Alfred eller något från Disney (tycker att deras filmer från andra världskriget är oerhört intressanta, tex "Education for Death".

Kom gärna med förslag! Om ni tex känner till en serie eller program, eller något annat. Skulle vara kul att höra från Flashbacks historia älskare.

@Edit
Är det något från Sverige (eller har visats i Sverige) så är det kanske ännu bättre!
Citera
2018-05-23, 17:39
  #2
Medlem
Cabenstones avatar
Rolig uppgift
Börja med att surfa runt på det Svt's Öppna arkiv. Tror säkert du kommer hitta massor av godis där
Citera
2018-05-23, 17:42
  #3
Medlem
Propaganda som gemensam nämnare kanske?
Citera
2018-05-23, 17:46
  #4
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Rolig uppgift
Börja med att surfa runt på det Svt's Öppna arkiv. Tror säkert du kommer hitta massor av godis där

Ja det var den hänvisningen som jag fick av läraren, jag tog en snabbtitt men hittade mest bara ointressanta förslag.
Har du något därifrån som du finner intressant och hade kunnat bygga något på?


Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Propaganda som gemensam nämnare kanske?

Jag har tänkt på det också, men då gäller det ju att hitta något propagandarelaterat från alla tre tidsområden.
Citera
2018-05-23, 17:58
  #5
Medlem
svårt dedär att hitta kortfilmer från tidigt 1900-tal men finns ju videos på bröderna cartwrights första flygning osv så lättast blir väl att hitta dokumentärsklipp eller vad man ska säga om olika uppfinningar?
Citera
2018-05-23, 18:01
  #6
Moderator
Jeckes avatar
Passar nog bättre i Film än i Historia.

Historia --> Film: allmänt
/Moderator
Citera
2018-05-23, 18:18
  #7
Medlem
Det är rätt stor skillnad på film gjord i början av förra seklet och nu. Den första filmen som kom var ju mest rörliga bilder. Och det fanns inget ljud, så all konversation var skriftlig. När jag gick på bio som liten visades först s.k. journalfilmer innan själva filmen började. Om du tar journalfilmer från trettio sextio och nittio talen, skulle kunna funka.
Citera
2018-05-24, 11:16
  #8
Medlem
ReiseReises avatar
Jaha, den här tråden dog ju ganska så snabbt så fort den bytte forum.

Tror ändå att jag har delvis bestämt mig. Tänker rikta in mig på Karl Alfred. Hur episoderna framställs vid början (1933) och sedan 1962. Tyvärr så tar serien typ slut där, finns en animerad långfilm på 50 minuter från 2000-talet som jag inte tror att jag får ha med. Blir nog till att hitta en alternativ tecknat för att komplettera. Någon som har ett förslag?
Citera
2018-05-24, 11:22
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Är du säker? Hela utgångspunkten är ju just historia, och det är flashbacks historia-fantaster som jag gärna vill vända mig till och diskutera med, inte filmfantaster i allmänhet.
Om det är just den Historiska aspekten du är intresserad av, så kan jag nog rekommendera dig att titta på hur utvecklingen av "nyhetsinslag" har sett ut.

De äldsta är naturligtvis de gamla journalfilmerna, från tex Första världskriget. Eller varför inte ta något Kungligt? När Drottningen Elisabeth II kröntes var det ju något revolutionerande att TV fick lov att filma.

Och det andra klippet, från mittenperioden, kan du ju välja Dianas död. Hur media alltså hade gått från att inte ens få lov att filma, till att sen jaga en prinsessa till döds (bokstavligt talat).

Och slutligen med det engelska kronprinsparets bröllop.

Då har du ju 3 versioner av samma sak - men från de tre olika tidsperioderna.

---

Eller om du väljer Olympiska spelen.
De har ju blivit filmade under hela 1900-talet, och fortsätter in i 2000-talet.

Eller krig, första, andra och sist terrorkriget.


Dvs Journalfilmer/nyhetsinslag är ett bra övergripande val för din uppgift tror jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback